Sidan 3 av 33 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 644

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (2022-10-13: Linköping)

  1. #41
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Remskivan blev väldigt stilig förövrigt.
    Ja, de gjorde ett bra jobb på den lokala mekansika verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Man får kapa om man vill ha ner 900-kylaren.
    Jaha, då väntar jag nog med det, får spara kylaren så länge. Jag grubblar dock på hur jag skall få ihop kylsystemet... Det finns ju fler kylslangar att koppla in än det finns ställen att koppla in dem på...

  2. #42
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 082
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Skiljer det på kylarens utförande mellan årsmodeller? Kan det vara så att min kylare är annorlund då min 900:a har AC?
    Hej!

    Det skall inte skilja något på kylaren beroende på om bilen är utrustad med AC eller ej. Jag tror även att själva monteringen av kylaren skall vara samma oavsett årsmodell.

    Det finns dock en kylare för turbo och en för icke-turbo, vad exakt som skiljer kylarna vet jag dock inte.

    Remskivan blev väldigt stilig förövrigt.

    Mvh
    inget skiljer kylarna åt mig veterligen..

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    316
    är det inte så att original skiljer det på kylarna mellan turbo och i, men köper man idag så är det samma?
    Tror det va så när jag köpte till cabben iaf.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  4. #44
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Det finns ju fler kylslangar att koppla in än det finns ställen att koppla in dem på...
    Jag har lite bilder hur jag kopplat in det hela. Ska ordna lite bilder åt dig Återkommer snart!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #45
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 082
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    är det inte så att original skiljer det på kylarna mellan turbo och i, men köper man idag så är det samma?
    Tror det va så när jag köpte till cabben iaf.
    möjligt, men en ny kylare idag är exakt samma som du säger.

  6. #46
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Här kommer 4st bilder!







    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #47
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Tack Johan. Något sådant funderade jag också ut efter att jag postat mitt inlägg, men dina bilder gjorde det enklare att se och komma ihåg hur slangarna skall kopplas in, dem tar jag med mig till garaget när det är dax.

    Nu sitter iaf motorn i bilen, det var ungefär det jag han med under helgen, förutom allt småpill; måla remskiva, dra batterikablar, m.m.

    En bild från ilyftningen:
    (Fler bilder finns som vanligt på min hemsida, se nedan.)

  8. #48
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Håller på att byta till 900:ans spindlar och skall samtidigt byta, eller snarare förbereda för byte, av samtliga spindelleder, men jag har stött på ett problem. Behöver man en specialavdragare för den nedre spindelleden? Fick inte plats med den spindelledavdragare jag hade (prövade ändå, och avdragaren gick sönder). Hur går man till väga för att lossa den nedre leden från spindeln?

  9. #49
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 656
    Jag använde farsans specialavdragare från Bosch. Jag släppte på muttern och kapade av skiten mellan spindelgodset och muttern. Medans det var varmt så slog jag ur den med ett dorn...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #50
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Har lite funderingar så här i mellantid (då jag är borta från bilen) som jag ställt på andra saabforum, ni kanske kan hjälpa mig i funderingarna också?

    Stötdämpare:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/u ... #Post76050

    Drivaxlar:
    http://saab.hjolug.org/phpBB2/viewtopic.php?t=1583

  11. #51
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Ok, nu var det ett tag sedan det hände något här och även med bilen. Som sagt har jag varit bortrest några veckor, men är nu tillbaka. Förra helgen bytte jag spindelleder fram och monterade även de ny bromsskivorna i den änden.

    Efter diskussion på saab99klubbens forum så kom jag fram till jag skulle använda drivaxlar från saab 90 -87, så sådana är införskaffade och monterade.

    Hur är det med stålomspunna bromsslangar? Vad säger bilprovningen om det?


    Drivaxlar från Saab 90 -87


    Här syns typ allt jag bytte i helgen (iaf på vänster sida)

    Kom ihåg att det alltid finns fler bilder och info/funderingar på min hemsida: http://hoftware.com/erally/99an.php.

  12. #52
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Hjälp!

    Vad behövs inför regbes? Ringde bilprovningen nyss, de var inte direkt trevliga eller informativa. Men till slut fick han fram en tabell som sa (vilket jag redan läst i SFRO:s byghandbok):

    1. Huvudcylinder minst 20,64 mm diameter
    2. Bromsok fram skall vara av det seriemässiga utförandet av 1975 eller senare.
    3. Stötdämparna skall vara av gastryckstyp
    4. Växellåda skall vara av 1978:års eller senare.
    ...då tillåts 136kW och 314Nm

    Och sedan fick jag reda på att jag måste ha ett intyg från en auktoriserad saab-verkstad att jag använt rätt komponenter och inte ändra något. Men ingen ursprungskontroll behövde göras efter som bilen redan är registrerad i Sverige.

    1. Är huvudbromscylinder original på 99 minst 20,64 mm?
    2. Då borde de inte klaga på att jag har 9000-ok fram. De är ju av seriemässigt utförande av årsmodell 1975 eller senare (199?
    3. Måste jag byta de främre stötdämparna till gashydrauliska då, eftersom de så vitt jag kan bedöma är enbart hydrauliska original?
    4. Det är ju inga problem då låda hör till motorn och båda är av åm 1990.

    Tilläggsfrågor

    a. Hur ser bilprovningen på stålomspunna bromsslangar (glömde fråga det)? Någon som vet?
    b. Hur kan man få den nya bromsutrustningen inskriven i regpapprena? Någon tipsade om det i en annan tråd.

    Ni som har reggat er 99:or med T16, hur är det egentligen? Komplettera gärna med ytterligare tips och info, så att jag inte gör något jag måste göra om...

    (Man kanske skulle skriva en guide om allt som har med T16-konvertering och gör... Intresset verkar ju iaf var fortsatt stort.... Hmmm...)

  13. #53
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Och sedan fick jag reda på att jag måste ha ett intyg från en auktoriserad saab-verkstad att jag använt rätt komponenter och inte ändra något.
    Jag tror detta har ändrats, om jag nu inte har missförstått någonting. Det skall isåfall gå att regbesikta utan detta intyg om bilen inte är nyare än 1992. Tror det finns en tråd om detta i allmänt.

    MVH

  14. #54
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Jag har stålomspunna slangar på min och de säger inget om det, dock så vet jag ej vilka slangar som användes vid reg-bes för då ägde jag ej bilen. Men jag misstänker att det satt stålomspunna på då, i varje fall 4st av 6 eftersom jag själv köpte och bytte de slangarna som sitter mellan kaross och bakaxel bak.
    I mina papper står det inget om andra bromsar, men den är ju reggad med og900 88-93 bromsar. Men varje gång jag besiktigar så vill de prova handbromsen på framhjulen...och så visar mätaren noll och inget...de ser bra fundersamma ut då...haha
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #55
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Nu har jag sökt runt lite på forumet, och som jag förstår det så et inget intyg på grejorna som har med avgasreningen att göra, bara "att de finns där och fungerar", och givietvis är de samma som satt på den motor man bytt till. Sedan gäller det att på något vis övertyga besiktningsmannen om att bromsutrustningen samt stötdämparna är av den typ som krävs för 136 kW resp 314 Nm. Som jag tänker kan det där vara viktigt med någon form av intyg från auktoriserad Saab-verkstad, rätta mig om jag har fel...

    Utdrag ur SFRO:s bygghandbok ang. tillåtna ändringar på Saab 99

  16. #56
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Ringde igen (!) till bilprovningen, denna gång fick jag ett mkt rakt besked. De ändringar som behöver göras är som jag skrivit tidigare och man MÅSTE ha ett intyg från auktoriserad Saab-verkstad att dessa finns på bilen, och givietvis vilken motor som sitter i. När det gäller avgasrening räcker det att den (katalysator, styrbox, syresensor, kolkanister) finns där och fungerar. Man bör även få inskrivet i intyget från verkstaden att det (om det) sitter nyare bromsutrustning, i mitt fall 900 -92 bromsar bak och 9000 -98 fram, så att det inte blir något krångel vid framtida kontrollbesiktningar.

    En fråga till er som regbes era 99/90:or med modernare motor: Hur har ni löst inkopplingen av kolkanistern? Eller har ni helt struntat i den och klarat er ändå?

    Katalysatorfundering: Jag köpte nyligen en av biltemas katalysatorer (art.nr. 79-803) (med metallisk kärna) efter tips att den skulle ha bra flöde. Dock så stod det inget i katalogen eller i instruktionerna till katten om det var en 2-vägs eller en 3-vägs, så jag ringde dagen efter och hörde. Det är en 2-vägs katalysator, vilket även övriga Biltema säljer är. Då funderar jag på om jag måste ha en 3-vägs katalysator eller funkar det lika bra med en 2-vägs (m.a.p. avgasgränser)?

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    316
    kolkanistern hade inte jag på min iaf när jag reggade
    Jag provade en billig katt, höll 3veckor sen totalt kass, satte på en original från en 900s, funkar helt perfekt. du behöver nog över 250hk om det ska märkas någon större skillnad på effekten.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    En fråga till er som regbes era 99/90:or med modernare motor:[/b] Hur har ni löst inkopplingen av kolkanistern? Eller har ni helt struntat i den och klarat er ändå?
    Jag kopplade in den på befintlig tankavluftning som kommer ut genom a-stolpen framför förardörren, finns plats att montera burken där också. Kan fixa bild imorrn om du vill se.

    /Krister K
    /Krister K

  19. #59
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Jag kopplade in den på befintlig tankavluftning som kommer ut genom a-stolpen framför förardörren, finns plats att montera burken där också. Kan fixa bild imorrn om du vill se.
    /Krister K
    Jo, bild vore bra.

    Men då får du ju dra returen en annan väg? Eller har du en grenkoppling?

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Jag kopplade in den på befintlig tankavluftning som kommer ut genom a-stolpen framför förardörren, finns plats att montera burken där också. Kan fixa bild imorrn om du vill se.
    /Krister K
    Jo, bild vore bra.

    Men då får du ju dra returen en annan väg? Eller har du en grenkoppling?
    Så här ser det ut:

    Burkplacering:


    Här kommer tankavluftningen ut:


    Här är kolkanistern ansluten på insuget:


    Hoppas bilderna är till någon hjälp!



    /Krister K
    /Krister K

Liknande ämnen

  1. SAAB Summer Cruise 2018 i samarbete med STCS
    Av Sjöan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 11:59
  2. Medlemsuppföljning - Maj 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 23:12
  3. Information om Elmia 2018
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 10:14
  4. Medlemsuppföljning - Februari 2018
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 12:35
  5. var hittar jag bokslut för alla företag?
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 02:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •