Sidan 29 av 29 FörstaFörsta ... 19272829
Resultat 561 till 566 av 566

Ämne: Saab 99 GLT16 -84 (171012: Sviestad)

  1. #561
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    Dolt
    Trevligt med lite mer banåkande.

    När det gäller temperaturmätandet av bromsskivorna så kan det ju vara så att de hunnit svalna för länge för att skillnaden ska synas vid mätning. Du får helt enkelt införskaffa fyra IR-sensorer som du kopplar ihop med en liten arduino (eller liknande) för att bygga en kombinerad logger och live-visare. Då kan du se om skivorna är lika svala inför t.ex inbromsningen efter banans längsta raka. När du väl mätt upp temperaturskillnaden på skivorna med och utan kylning kan du rikta om givarna till att mäta däcktemperatur istället.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #562
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    Dolt
    Om du inte har tillgång till bana och ändå vill se om nätet framför luftintagen ställer till det så kan du kanske mäta lite genom att montera en sådan här? Finns billigare än denna, men bilder på USB-kabel och nämnandet av PC-programvara såg kul ut i just denna annons. http://www.ebay.com/itm/MS6252B-Prof...gAAOxyMxpRqWK4
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #563
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    188

    Saab 99 GLT16 -84 (170820: Sommarens körningar)

    Vore nice med ett trattformat inlopp. Då komprimerar du luften och i gengäld ett högre flöde.

    Denna tratt i en 99 Turbo-spoiler hade jag tänkt mig. Synd bara att den uppdateringen ligger så långt bort i mitt projekt då massa annan lär göras innan
    Senast redigerat av _Tegel_ den 2017-08-21 klockan 19:22.

  4. #564
    Steg 2 flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg (Filipstad)
    Inlägg
    2 001
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    Vore nice med ett trattformat inlopp. Då komprimerar du luften och i gengäld ett högre flöde.
    Där kan jag nog tänka mig att instämma..
    Svårare att får till en lika snygg lösning på aktuell bil men...
    Vinterprojekt Henning? ;-)

    Mvh
    9³ Aero -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

  5. #565
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    386
    Medlem#
    7732
    Det har nog blivit rekord (eller i alla fall tangerat) på atal bandagar i år: 6 st, och alla innan hösten.

    Ja, jag får nog fortsätta provserien i vår:

    - Prova med täckluckorna en bit in på dagen, när jag fått upp ångan
    - Strunta i avkylningsvarv, och mäta temp så nära inpå fullfartsvarv som möjligt
    - Kapa bort näten
    - ...
    - ...

    Jag tänker koncentrera mig på en, max två, banor nästa säsong. Både för att träna föraren och kunna göra mer konsekventa mätningar.

    Tyvärr har jag annat att tänka på under hösten/vintern (bl.a. ett Super 7-bygge), så 99an får snällt vila.
    Senast redigerat av rallyelwood den 2017-08-25 klockan 11:05.

  6. #566
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    386
    Medlem#
    7732
    Det skulle ju inte bli mer bankörning denna säsong...

    När jag såg att det skulle bli säsongsavslutning på Linköping motorstadion kunde jag dock inte låta bli. Det var trots allt två månader sedan senaste bandagen.

    Vädret var osäkert, men första passet var torrt och jag körd ca 4 sek snabbare än tidigare i våras med STCS. Visserligen hade vi då en chikan på bakrakan, men den var inte hela orsaken till att det gick snabbare denna gång. Lite annan stötdämparinställning fram, bromskylning, framvagnsinställning och mer slitna däck är skillnaderna på bilen. Ändå tror jag mer på att det satt innanför hjälmen.

    Sedan var det blött, blött, blötare och blötast. Mycket svårt att hitta spår där det inte understyrde in i och spann ut ur kurvorna. Vid minsta lilla rattutslag och lite gas samtidigt spann det, så det var helt raka hjul som gällde innan gaspådrag. Ändå hur kul som helst.

    Till slut blev det "lite för kul" och jag snurrade av vid infarten till rondellen. Jag fick rensa en del sand ur hjulen innan jag kunde åka hem.

    Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.






    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Blanka baklampor 9-3SC?
    Av Brandten i forum Utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 22:45
  2. Service papper..
    Av baskowilma i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 15:25
  3. Hur fungerar en bil utan papper?
    Av farskost i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 00:53
  4. Skönt med blanka papper!
    Av KK i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 15:47
  5. papper på dragkrok
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •