Resultat 1 till 20 av 192

Ämne: 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*

    Startar härmed ny projekttråd då jag bytt bil under veckorna som gått.
    Planerna är i dagsläget ganska blygsamma, men vi vet ju alla hur dom brukar spåra ur under sommarens träffar mm.

    Kör numera alltså en Steel Grey 9-3 SC Aero med V6 morot. 2006 års modell med 5900 mil på mätaren.
    Pryltokig som man är så gnuggar jag händerna åt utrustningen i bilen.

    *Backvarnare
    *Navigation
    *Eldriven glaslucka
    *Största stereon med sub i skuffen och 6-skivors växlare i panelen
    *Aut. avbländningsbar backspegel
    *Elinfällbara sidospeglar
    *Fullskinstolar med el och minne
    *Regnsensor
    *Motorvärmare
    *Löstagbar dragkrok

    Utöver detta har jag införskaffat Nokian Hakka4 dubbdäck i dimenssion 225/40 18" till bilens original Tenspoke-fälgar.
    Sommarskorna är som tidigare Mille Miglia EVO-R 19" med 235/35 19" däck.

    Planerna är i dagsläget följande:

    *Sänkning
    *Chip - troligvis individuell mappning och bänkning
    *Försiktig toning av rutorna

    ...och troligvis kan jag inte låta bli att lägga i en rejäl sublåda också, även om sambon lär göra sitt bästa för att hindra mig.

    Bilen finns på http://www.garaget.org under följande adress: http://www.garaget.org/?car=76157

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Inte hänt mycket på senaste tiden förutom att familjen köpt en annan bil, vilket gjort att Saaben fått bli min "lekbil". Sambon vill sälja den omgående, men jag stretar emot.

    Just nu är bilen uppallad för kopplingsbyte. Fick bli en förstärkt original från Sachs, nytt svänghjul samtidigt. De gamla grejorna hade verkligen gjort sitt.
    Kommer montera nya bussningar i bakvagnens bärarmar också. De gamla är helt slut och det känns som bilen svänger lite som den vill i bakänden när man kör på rak väg.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Koppling och bussningar bytta. Blev utmärkt! Inget slir längre och det blev stor skillnad på riktningsstabiliteten! Nu vågar man ju åka fort igen utan att bilen självsvänger likt en truck. Bilen går verkligen kalasbra nu! Enda nackdelen är att man får vara extra rädd om körkortet numera. 8-)

    Var nere på Ring Knutstorp och fick testat lite, men tyvärr var det blött mesta tiden. Blev mest att man åkte runt på vridet på 3an och kanade. Bromsarna däremot är något jag skulle vilja uppgradera även om de aldrig sa upp sig.
    Kan dock varmt rekommendera däcken, Michelin Pilot Supersport som greppade otroligt bra när man fick värme i dom. En bra kompromiss mellan gatdäck och R-däck måste jag säga. Perfekt när man ska åka på en och annan banträff men ändå mestadels kör till vardags.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Kan dock varmt rekommendera däcken, Michelin Pilot Supersport som greppade otroligt bra när man fick värme i dom. En bra kompromiss mellan gatdäck och R-däck måste jag säga. Perfekt när man ska åka på en och annan banträff men ändå mestadels kör till vardags.
    Har haft mina ögon på dessa ett tag. Ser ut som bra däck att ersätta mina P-Zero Nero när jag kört slut på dom.

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har haft mina ögon på dessa ett tag. Ser ut som bra däck att ersätta mina P-Zero Nero när jag kört slut på dom.
    Jag kan verkligen rekommendera dom! Kollegan körde nästan 3000 mil på sina. Aningen bullriga när de är kalla, men när man fått upp lite normalvärme i dom (t ex vanlig körning på landsväg) så går dom tyst och mjukt.

Liknande ämnen

  1. [OG9-3] Hur mycket vrid innan kopplingen ger upp?
    Av benis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 14:23
  2. Hur mycket HK/vrid tål en automat på 95 AERO?
    Av wozny i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 00:38
  3. Hur mycket vrid tål automatlådan 9-3 ss aero 2003?
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 22:36
  4. Hur mycket vrid klarar en växellåda 9-5 AERO -02
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 15:13
  5. Hur mycket vrid i en 900 2.3i -95?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •