Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Hur ofta tvättar du bilen?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Hur ofta tvättar du bilen?

    Hej

    Tänkte kolla lite vad vi har för tvättvanor. Jag själv tvättar i princip bilen varje helg för att den skall stå ren i garget under veckorna. I helgen t ex kördes den max 8 mil vara av 2-3 mil i smutsigt väglag (lördags), ändå vart det en rejäl tvätt i söndags. Veckan innan togs den ut på fredags eftermiddagen för resa fram och tillbaka till stugan i Ludvika över helgen, en resa på cirka 45 mil. Söndagskvällen ägnades även den till att rengöra bilen.

    Proceduren är den samma helg efter helg och jobbet utförs likadan varje gång. Avfettning - högtryck på karossen och underrede - schampo - skrapa och sämsskinn. Kör även eftertorkning i dörrarna osv. Ibland blir det en omgång Rain-X på fram och bakruta också. Dammsugning blir det vid andra tillfällen.

    Gör jag inte detta i princip efter varje användning under vinterhalvåret så mår jag dåligt och blir grinig Är det bara mig det är fel på? Alltså den tvättas mer under vinterhalvåret än vad den körs.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    En gång i veckan, i princip, året runt...aldrig avfettning, förutom efter vintern då det är dags för vårpoleringen. Har däremot använt turtle supertvätt enstaka gånger då jag kört långkörningar på vintervägar där skiten är OMÖJLIG att få bort med bara schampo. Annars gör jag som du sämsskinnar, torkar på insidan av dörrar, bagagelucka och motorhuv.
    Använder sällan högtryck, däremot flödigt med vatten speciellt hjulhus och under bilen.
    Så gör jag
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    En gång i veckan nu under vintern, avfettar med mild microl, spolar av med högtryck, svampar snabbt varannan gång.

    Sommartid blir det upp till två ggr i veckan, avfettar med microl, högtryck, Svampar noggrant med Turtle Nanotech, sköljer med varmvatten, torkar med silikonskrapa, skinnar och dammsuger insidan till musik på full volym, slutligen åker Turtle Black Tyre på däcken. (bästa däcksperman)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Det verkar ju vara standard med en gång i veckan, gör det själv också, brukar alltid börja med att dammsuga bilen och torka insidan, spolar sen hela bilen med varmvatten och svampar sen med schampo, turtle såklart, ev lite asfaltsrent där bak och runt hjulhusen där det kan sitta rejält, sköljer sen av med varmvatten och sen tar man fälgarna med nåt fälgrent och en diskborste, tillsist sämskkinn och sen öppnar man dörrarna och torkar rent och torrt listerna med papper.

    Det är tur man har tvätthall med varmvatten och allt man behöver, fy fan för att behöva stå ute eller hyra en tvätthall varje gång man ska tvätta och städa bilen.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Ni som inte använder avfettning. Är era bilar hala och släta efter sidorna och på bakluckan? Svampar ni inte varje gång? Blir den verkligen blank och fin då?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Ni som inte använder avfettning. Är era bilar hala och släta efter sidorna och på bakluckan? Svampar ni inte varje gång? Blir den verkligen blank och fin då?

    //Jesper #1873
    Turtle supertvätt gör susen
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    En gång i veckan nu under vintern, avfettar med mild microl, spolar av med högtryck, svampar snabbt varannan gång.

    Sommartid blir det upp till två ggr i veckan, avfettar med microl, högtryck, Svampar noggrant med Turtle Nanotech, sköljer med varmvatten, torkar med silikonskrapa, skinnar och dammsuger insidan till musik på full volym, slutligen åker Turtle Black Tyre på däcken. (bästa däcksperman)
    Borde du inte byta till 2 ggr i veckan på vintern istället? känns lite mer nödvändigt än 2 ggr i veckan på sommaren
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Citat Ursprungligen postat av Andthe

    Turtle supertvätt gör susen
    Hej

    Med Supertvätt av olika märken kan du hälsa hejdå till vax-/lackskydd eftersom det innehåller nafta. Men rent och halt blir det och innehåller ju lite skyddade vax. Har man börjat med det bör man nog köra det hela tiden istället fär att vaxa. Har fått det förklarat så av min bilvårdsfirma.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    Jag använder bara supertvätt på vintern för att slippa att lacken på nederkant av dörrar, bakre kofångare och baklucka ska kännas som sandpapper... När våren kommer blir det naturligtvis en omgång polering och vaxning.
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Andthe
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    En gång i veckan nu under vintern, avfettar med mild microl, spolar av med högtryck, svampar snabbt varannan gång.

    Sommartid blir det upp till två ggr i veckan, avfettar med microl, högtryck, Svampar noggrant med Turtle Nanotech, sköljer med varmvatten, torkar med silikonskrapa, skinnar och dammsuger insidan till musik på full volym, slutligen åker Turtle Black Tyre på däcken. (bästa däcksperman)
    Borde du inte byta till 2 ggr i veckan på vintern istället? känns lite mer nödvändigt än 2 ggr i veckan på sommaren

    Jo egentligen, men det är roligare att tvätta på sommaren.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    Hehe. Jo det är ju sant, då vill man ju ha en bil som glänser lite extra
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag tvättar bilen en gång i veckan. Och är det grisigt spolar jag av den mitt i veckan också med bara vatten. Använder avfettning efter behov, Smartabs fordonsavfettning eller naturavfettning. Någon gång per vinter använder jag Smartabs power för att göra den helt ren. Samt innan polering på våren.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag tvättar bilen en gång i veckan. Och är det grisigt spolar jag av den mitt i veckan också med bara vatten. Använder avfettning efter behov, Smartabs fordonsavfettning eller naturavfettning. Någon gång per vinter använder jag Smartabs power för att göra den helt ren. Samt innan polering på våren.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Tvättar väl varannan vecka oftast. Åker ju ingen finbil som jag brinner för under vintern så det får räcka så. Blir ändå skitig med en gång i detta väder.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Blir 1gång/veckan dock så gick jag över till Turtle supertvätt pga det satt nåt överjävligt. Till våren går jag tillbaka till Sonax glans efter polering.

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Försöker tvätta den en gång i veckan. En ordentlig puts på våren oxå förstås

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    tvättar inte min bil alls på vintern, kör så mycket så den är istortsätt bara ren över natten och lika skitig dagen efter.

    Brukar dock gå över och polera och vaxa rejält innan vintern, skiten sätter ju sig inte lika jäkligt då.

    Känns iaf inte lönt med utsidan när man kör 40-60 mil i veckan bara 90 och 110 vägar, blir illskitigt efter 5km här nere i den kletblandning av grus och salt som ligger på vägarna.

    Polerade och vaxade bil under julledigheten, det varade ca 5 minuter efter jag kört ur garaget för att åka till jobbet då jag mötte en långtradare som dränkte bilen i skit...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Vintertid 1 gång veckan.

    Sommartid minst 2 ggr i veckan

    Motortvätt var tredje gång c:a. året runt.

    Vaxning minst 2 ggr året.

    Alltid sämsskinn samt eftertorkning i dörrarna m.m.
    Tvätt av bromsok o insidan av fälgarna vid varje tvätt året runt.

    En bild säger mer än tusen ord


  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Vinter(bil)tid: Aldrig.

    Sommar(bil)tid: 2-3 gånger i veckan beroende på hur mycket jag kör.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    1 gång i veckan under vintern och mellan 2 och 4 gånger i månaden under sommaren beroende på hur skitig den hinner bli
    La på en omgång vax nu i helgen efter en rejäl tvätt. Känns bra att ha lite lackskydd under vintern, men det lär väl försvinna efter några tvättar

Liknande ämnen

  1. Hur ofta bör man tvätta bilen?
    Av Peterrosen86 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 00:37
  2. Har lackat men när jag tvättar så...
    Av Yamaha i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 03:49
  3. Jag gör inget mer än tvättar den där bilen!
    Av adnillen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 11:00
  4. Hur tvättar och oljar jag mitt insatsfilter?
    Av Hjulspinn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 23:23
  5. Hur ofta tvättar du din bil?
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •