Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Lite tuffare ljud önskas...

  1. #1

    Lite tuffare ljud önskas...

    Halloj allihopa....

    Undrar om nån kan tipsa om hur man får lite fränare ljud i bilen...typ kan man ösa in nån sorts dumpventil än orginal så man får lite mer pys under huven, utan att motorn havererar...lr fixa nått sportfilter....har läst lite att de kan bli lite strul med dumpen när man har en 9-3:a....lite förslag hade varit nice.

    Ha de gott....

    Pidde
    Saab 93 SE 2.0T 185 2001:a

  2. #2
    Ja vadå vill du ha mera motorljud är ju ett sportavgas ett alternativ.

    vill du att det ska pysa så är väl ett öppet sportluftfilter det du kan ha för att få pyset.

    Om du vill ha en avlastningsventil med en tratt som pyser ännu mera så vet jag inte om det går. Säkert flera som svarar som kan det bättre.

    Mvh /Anders

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Öppen dump är inte att rekommendera på din bil som har T7 styrsystem. Du kan läsa om detta i vår FAQ. Sportluftfilter är ett bättre att få lite pys vid växlingar, om du ser till vara restrektiv med filterolja vid rengöring av filtret, för annars kan oljan hamna på luftmassemätaren och då kan den gå sönder.

    Ett sportsystem skulle jag nog rekommendera dock, men det är ju en annan prisklass.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Som sagt börja med ett öppetfilter så kommer du en bra bit på väg och spara sen till en halvsats avgassystem så blir det kalas!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Passar på att fråga..


    Om man byter ut slutröret till ett sportigt sådan, blir det nå fränare ljud?

    Går igenom bilprovningen tror ni?

    Mvh Y

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Om du menar ett sånt där slutrör som man köper på micro för 99:- och skruvar utanpå befintligt rör så nej, det gör absolut ingenting för ljudet.
    Går igenom bilprovningen gör det dock säkerligen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Om man byter ut slutröret till ett sportigt sådan, blir det nå fränare ljud?
    3" halvsats, efter standard katalysator, från t.ex Speedparts är nog minimum som gäller för att få ett lite maffigare ljud. Finns lite olika varianter med olika antal dämpare och vad jag vet så har ingen haft problem med besiktningen med dessa system monterade. Kör själv med komplett 3" fullflödessystem med en dämpare från Speedparts sedan många år tillbaka och besiktningen har aldrig kommenterad ljudet i negativ bemärkelse.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Om du menar ett sånt där slutrör som man köper på micro för 99:- och skruvar utanpå befintligt rör så nej, det gör absolut ingenting för ljudet.
    Går igenom bilprovningen gör det dock säkerligen.


    De borde inte släppa igenom sånt krafs




  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Om man byter ut slutröret till ett sportigt sådan, blir det nå fränare ljud?
    3" halvsats, efter standard katalysator, från t.ex Speedparts är nog minimum som gäller för att få ett lite maffigare ljud. Finns lite olika varianter med olika antal dämpare och vad jag vet så har ingen haft problem med besiktningen med dessa system monterade. Kör själv med komplett 3" fullflödessystem med en dämpare från Speedparts sedan många år tillbaka och besiktningen har aldrig kommenterad ljudet i negativ bemärkelse.
    Ett 2.5" med bara 1 dämpare skulle göra det lite mer diskret, blir inte brölingt vid gaspådrag som ett 3" blir!

    Så det är vad man föredrar!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Ekan - Jag kör ju med en og900 turbomotor (eller rättare sagt tre stycken olika) och fiskebåtsljudet ska inte vara diskret.

    Men som du säger, det är ju en smaksak. Kan ju faktiskt bli för mycket av det goda ibland oavsett om det gäller dump- eller avgasljud. Finns ju ett antal bilar och även eftermarknadssystem där avgassystemets ljudkaraktär kan ändras under körning. Aldrig sett någon Saab än med det men det kanske finns ändå. Hjälper inte trådskaparen på något sätt i vilket fall som helst då det inte var en fråga om avgassystem.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Om du menar ett sånt där slutrör som man köper på micro för 99:- och skruvar utanpå befintligt rör så nej, det gör absolut ingenting för ljudet.
    Går igenom bilprovningen gör det dock säkerligen.
    Hahah nej nej menar inte den..
    Menar den där hela stora slutröret som man byter ut till en sådan som liknar slutröret på flera mc:en som t.e.x yamaha r1.

    Ljuddämpare tror jag den heter eller?
    men om man bbyter till en sådan kan den gå igenom besiktning? Blire någon skillnad på ljud? blir det någon skillnad på ponnisarna underhuven?

    Mvh Y

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    sådan som liknar slutröret på flera mc:en som t.e.x yamaha r1.
    Det du tänker på är nog det som i dagligt tal kallas japsdämpare. Om enda ändringen du gör på avgassystemet är att du monterar en sådan dämpare istället för orginal slutrör så är det enda resultatet en tystare bil. Möjligen så får du en effektminskning också. Rent generellt sett så ger enbart byte av avgassystem inte en enda häst extra. Besiktningen bryr sig nog inte om japsdämparen men möjligen så gör stilpolisen det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    sådan som liknar slutröret på flera mc:en som t.e.x yamaha r1.
    Det du tänker på är nog det som i dagligt tal kallas japsdämpare. Om enda ändringen du gör på avgassystemet är att du monterar en sådan dämpare istället för orginal slutrör så är det enda resultatet en tystare bil. Möjligen så får du en effektminskning också. Rent generellt sett så ger enbart byte av avgassystem inte en enda häst extra. Besiktningen bryr sig nog inte om japsdämparen men möjligen så gör stilpolisen det.
    Tvärt om skulle jag våga påstå att en Japsdämpare gör att bilen låter mer. Min bil lät avsevärt mer än andra bilar med JT 3" med en ljuddämpare. I mitt fall hade jag katalysator, 1 ljuddämpare och en japsdämpare som slutrör. Japsdämparen gav ett ganska dovt mullrande ljud.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Låter konstigt att montering av en extra dämpare ger mer ljud men det stämmer säkert om du säger det. Faktum är att när man kollar på sidor som säljer dämparna så nämns bara att dom är polerade, rostfria och i kolfiber. Står inget om att dom faktiskt dämpar ljudet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Låter konstigt att montering av en extra dämpare ger mer ljud men det stämmer säkert om du säger det. Faktum är att när man kollar på sidor som säljer dämparna så nämns bara att dom är polerade, rostfria och i kolfiber. Står inget om att dom faktiskt dämpar ljudet.
    tror inte han syftade på att montera en dämpare till utan plocka bort den sista och ersätta med en japsdämpare, hur i helskotta hade det sett ut att montera en japp på org slutrör, då har du ju röret en halvmeter bakom bilen...

    jag skulle inte montera en japps på org systemet, har en polare som gjort så han hans bil lät bedrövligt, de va inget sportigt ljud utan lät snarare som bilen höll på att gå sönder när han gasade.

    för sportigare avgasljud så skulle jag säga 2,5 el 3 tum halvsats, men sen är ju frågan om man verkligen ska på och göra sånt själv om man inte ens vet vad grejerna heter,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hur i helskotta hade det sett ut att montera en japp på org slutrör
    Så här kanske? Fast blankpolerat rostfritt eller i kolfiber då.


    Tänkte mig inte riktigt för tror jag. Missade nog vilken bilmodell det gällde och tänkte og900. Fel av mig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. BDM önskas få hyras i UMEÅ, lite panik...
    Av PeterNacka i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:45
  2. Få ännu lite vassare beteende från min 9-5, tips önskas
    Av Jeppe9KTurboS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 15:57
  3. Få upp effekten i en 9-5 2,0T automat, lite tips önskas
    Av sku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 14:26
  4. Bättre ljud i 9-3SS -08 guide önskas.
    Av Blodpudding i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •