Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: värme i halva kupen 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43

    värme i halva kupen 9-5

    Hej!
    Jag har en 9-5:a -00.
    Jag saknar värme på förarsidan. Det kommer värme ur munstycket som blåser ut i mitten i bak.

    Till saken hör att när man startar bilen så surrar en ventil lite illa, låter som den sitter på förarsidan.

    Jag antar att det sitter en ventil som reglerar varmnluften mellan hö och vä sida. Kan/brukar den spöka?

    Mvh Eric
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Gör en kalibrering av acc. Om du inte vet hur så är det bara att trycka på Auto & Off samtidigt, är allt som det ska så tar det en stund sen återgår den till ursprungsläget & vald temp står som vanligt!

    jag tror att det kommer stå 1........ 08 på din vilket innebär att din motor till luftblandningsspjället är kass eller så har din axel brustit!

    Finns en massa trådar om detta om du söker!

    Här har du en, men det finns många trådar som berör detta fel! http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=210272

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skara
    Inlägg
    38

    Re: värme i halva kupen 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Hej!
    Jag har en 9-5:a -00.
    Jag saknar värme på förarsidan. Det kommer värme ur munstycket som blåser ut i mitten i bak.

    Till saken hör att när man startar bilen så surrar en ventil lite illa, låter som den sitter på förarsidan.

    Jag antar att det sitter en ventil som reglerar varmnluften mellan hö och vä sida. Kan/brukar den spöka?

    Mvh Eric

    tja... det är säker samma som min. hade ingen värme på förarsidan. motorn till spjället på förar sidan är antagligen kass får lägga dig under inst.panelen lossa kåpan över fossingarna å justera manuellt med en svetstråd eller dyl.
    finns bilder någonstans i detta forumet om de.
    Mvh Ante
    Det som inte dödar de härdar!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Jag provade att kalibrera, fick felkod 1 och 08. Det är väl bara att skruva bort skydd och inspektera. Ger det sig av sig självt var ventilen sitter? Om jag har fattat rätt så sitter ventilen ovanför sparkskyddet som är ovan pedalerna?

    Mvh Eric
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Om jag har fattat rätt så sitter ventilen ovanför sparkskyddet som är ovan pedalerna?

    Mvh Eric
    Inte riktigt, ta bort skyddet ovanför pedalerna, sen sitter värmepaketet till höger bakom mittkonsolen!

    Röd pil pekar på motorn! http://www.geting.se/viewimage.php?image=64803-full.jpg

    Antingen stegmotorn som strular eller axeln som brustit. Be en bön till bilgudarna & hoppas på det första!

    Lägg dig på golvet & bered dig på att ligga obekvämt för en stund, öka/sänk temp & kolla om motorn rör sig, om den gör det så får man gå vidare & kolla om axeln är hel eller ej!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: värme i halva kupen 9-5

    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Hej!
    Jag har en 9-5:a -00.
    Jag saknar värme på förarsidan. Det kommer värme ur munstycket som blåser ut i mitten i bak.

    Till saken hör att när man startar bilen så surrar en ventil lite illa, låter som den sitter på förarsidan.

    Jag antar att det sitter en ventil som reglerar varmnluften mellan hö och vä sida. Kan/brukar den spöka?

    Mvh Eric
    Det KAN även vara axeln i själva stegmotorn som förskjutits axiellt och då är det bara att trycka tillbaka den. Enkelt och billigt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Det handlar ju om ett annat fel, felkod 14 har med luftfördelningen att göra! Felkod 08 som denna tråd gäller har med luftblandningen att göra!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Schysst! Tack för hjälpen. Detta blir att undersöka i helgen, jag återkommer!
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Hålaxeln som är i plast har blivit rund. Är det det som brukar hända?
    Motoraxeln sitter stabilt och bra. Funderade dock på om man skulle lossa den och skjuta in den en bit så man fick ingrepp i hålaxeln igen. Men det kanske inte funkar...

    Är det mycket jobb att ta bort axeln? Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Måste man demontera mittkonsolen?

    Mvh Eric
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Är det mycket jobb att ta bort axeln? Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Måste man demontera mittkonsolen?

    Mvh Eric
    Det är jäkligt mycket att ta bort för att kunna komma åt att byta axeln, i princip hela instrumentpanelen får rivas för att kunna fixa det! Jag vet inte om det går att byta axeln med värmepaketet kvar i bilen ens, möjligt att det måste plockas ur bilen helt! Har inte gjort det själv, men farsan såg hur min bil såg ut då dom bytte axeln på den & han sa att det var mycket som var bortplockat. Som tur var gjordes detta av firman jag köpte bilen av då jag upptäckte felkod 08 när jag kollade på den & krävde att det skulle åtgärdas, annars blev det inget köp!

    Kostnad hos en saabverkstad sägs ligga nånstans runt 15000kr pga att det går åt så mycket tid att fixa det! Hade jag varit du hade jag försökt att lösa det på nåt smart sätt. Hur kan jag tyvärr inte säga, lägg gärna upp en bild på hur det ser ut så kanske nån kan ge dig lite tips!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Jag var ut och kikade igen. Jag drog kanske förhastade slutsatser. Det är lite svårt att se där man ligger. Troligt är dock att det änndå är motorn som har gett sig. Axeln ser faktiskt hel ut, och den skall säkert vara rund precis i änden, längre in verkar den gå i ingrepp.
    Dock så får jag inte dit motorn längre, positionen på motoraxeln stämmer inte med positionen på spjället, trots att jag har vridit spjället manuellt. Detta gör att jag misstänker motorn, samt att den låter inte helt frisk hela tiden.
    Skall nog prova att köpa en på skroten, för att testa.

    En fråga återstår dock - det sitter som en hävarm på axeln i plast som inte fyller någon funktion, varför sitter den där?

    Mvh
    Eric
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Men om du flyttar spjället manuellt , får du värme då?

    På min motor hade motorns axel glidit ut åt sidled , så jag pressade in den och smorde den lite sen satte jag tillbaka den.

    Dock var det bökigt att få den att passa i spjället igen , körde motorn löst och rörde på spjället fram och tillbaka för att hitta rätt läge.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Jag var ut och kikade igen. Jag drog kanske förhastade slutsatser. Det är lite svårt att se där man ligger. Troligt är dock att det änndå är motorn som har gett sig. Axeln ser faktiskt hel ut, och den skall säkert vara rund precis i änden, längre in verkar den gå i ingrepp.
    Dock så får jag inte dit motorn längre, positionen på motoraxeln stämmer inte med positionen på spjället, trots att jag har vridit spjället manuellt. Detta gör att jag misstänker motorn, samt att den låter inte helt frisk hela tiden.
    Skall nog prova att köpa en på skroten, för att testa.

    En fråga återstår dock - det sitter som en hävarm på axeln i plast som inte fyller någon funktion, varför sitter den där?

    Mvh
    Eric
    Jag har för mig att det var öppet eller stängt spjäll, Hävarmen stannar spjället så det inte går för långt.
    Har du plckat av motorn?. Gör det och rör spjället manuellt med handen och ha en hand uppe vid instrumentpanelen för att känna om det blir någon skillnad om du rör denna arm. Du kan ju även se om motorn rör sig om du ändrar graderna på ACC:n.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

Liknande ämnen

  1. Ingen värme i kupén? 9000
    Av frisk89 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 07:23
  2. Taskig värme i kupén 9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 08:48
  3. Ingen värme i kupén
    Av Hanens i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •