Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Vill koppla in slutsteg 9-5

  1. #1

    Vill koppla in slutsteg 9-5

    Hej.
    Jag har en 9-5 2.0t -00 sedan
    Jag vet inte vilken stereo jag har förutom att det är högtalare i instrumentbrädan fram och i dörrarna bak.
    1.Tänkte höra om det finns lågnivå för-draget någonstans i min bil? 2.Finns det lågnivå bak på alla saabs stereomodeller eller bara vissa?
    Jag är ute efter att på enklaste sätt koppla in ett slutsteg och baslåda i bagageutrymmet.
    Eller ska man ta högnivå från bakhögtalarna och göra om den till lågnivå?

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Har du bara 4 högt så har du minsta systemet som heter AS1! AS2/AS3 har lågnivå. Dock en "balancerad" vilket innebär att du inte kan köra några eftermarknadsslutsteg på den lågnivån utan att använda en adapter. Adapter hittar du här http://www.backesljudbygg.se/

    Men om det finns på AS1 vet jag ej, tror inte det då stärkaren är inbyggd i huvudenheten! Hade jag varit du hade jag köpt en eftermarknadsstereo & dragit kablar själv & bytt ut alla högtalare då det är lite skumma Ohmtal på originalhögt!

  3. #3
    Grymt tack för det snabba svaret. Jag vill inte mecka så mycket utan spara orginal stereon.
    Är det någon som provat en högnivå-lågnivå adapter? Funkar de bra om man ska koppla in ett steg och en bas?
    Är det svårt att koppla in en sån eller är det bara att fortsätta att dra en orginalhögtalarkabel bak till steget och koppla in hög/lågnivån imellan högtalarkabeln och steget?
    MVH Zantax

  4. #4
    Ja du har AS1 som jag.

    Men någon lågnivåkabel finns inte färdigdragen.

    En SAAB 3 adapter tror jag den heter ska du ha som du stoppar i bakom stereon. Sen så är det bara att dra bak lågnivån.

    Att dra några högtalar kablar som högnivå behöver du inte göra.

    Mycket enkelt är det!

    Mvh /Anders

  5. #5
    Nu har jag hittat adaptern saab3. Då kommer nästa iq fråga.. när man kopplat in denna adapter - måste man då koppla ett slutsteg till framsystemet för att driva de högtalarna?
    MVH/Zantax

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Originalhögtalarna funkar som vanligt, det ända adaptern gör är att du får ut lågnivå så du kan koppla på lågnivåkabel & dra bak till slutsteget!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    48
    lånar denna tråden lite... har en 9-3 aero 01 med 6 högtalare vilken adapter ska man ha ifrån backesljud då?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av __POOKAI__
    lånar denna tråden lite... har en 9-3 aero 01 med 6 högtalare vilken adapter ska man ha ifrån backesljud då?
    Om du vill fortsätta att använda dörrhögtalarna (fortsätta använda AS3-slutsteget) så behöver du SAAB2.

    Om du ändå hade tänkt byta ut dörrhögtalarna (inte bryr dig om att ha kvar AS3-slutsteget) så räcker det SAAB1.

  9. #9
    Tack för de snabba svaren. Grymt skönt med ett bra forum. Ska hälsa på hos docktor Backe....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Ang Saab3 till 9-5 med AS1.

    Skulle någon vänlig själ kunna tala om för mig hur man omvandlar högnivå till lågnivå endast genom att koppla på RCA-kontakter på högtalarkablarna?
    Det är nämligen det som händer när man använder en Saab3 på en AS1.

    På en AS2 eller AS3 kopplas Saab3 in på lågnivån, så där är jag med på funktionen.

    Kanske skulle utveckla lite....
    Lågnivå tas normalt före effektstegen.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Jag undrar också om det finns lågnivå på AS1... ifrågasatte ju det i mitt första inlägg, att det finns en balancerad lågnivå på AS2 & AS3 vet man ju!

    Fråga om det funkar till din AS1 hos Backe innan du beställer!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Ja... Lågnivå eller inte på AS1 är ju en intressant fråga.
    Finns det olika huvudenheter? Har aldrig sett något om det.

    Har sett trådar där de använder runda utgångar (DIN?) likväl som SAAB3
    http://forum.attitudemotorclub.com/v...=6794&start=20
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=184531
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=81418
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Finns det olika huvudenheter? Har aldrig sett något om det.
    AS1 har inbyggd förstärkare i huvudenheten! AS2/3 har samma huvudenhet!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Förtydligar mig. Finns det olika huvudenheter för AS1? Har något, t.ex. en lågnivåutgång, ändrats 98-05?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Förtydligar mig. Finns det olika huvudenheter för AS1? Har något, t.ex. en lågnivåutgång, ändrats 98-05?
    Ahaa... det kan jag tyvärr inte svara på

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75
    tjenna jag har as2 stereon i 9-5:an och undrar vilken av dom tre kontakterna jag ska köpa om jag bara ska koppla bas i bilen asså ska använda alla slutsteg och högtalare som finns i bilen orginal men vill ha lite mer bas bara vilken ska jag ha saab 1, saab2 eller saab 3 ???

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av TheBlackBullit
    tjenna jag har as2 stereon i 9-5:an och undrar vilken av dom tre kontakterna jag ska köpa om jag bara ska koppla bas i bilen asså ska använda alla slutsteg och högtalare som finns i bilen orginal men vill ha lite mer bas bara vilken ska jag ha saab 1, saab2 eller saab 3 ???
    saab3 ska du använda!
    /Knutte
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Knutte76
    Citat Ursprungligen postat av TheBlackBullit
    tjenna jag har as2 stereon i 9-5:an och undrar vilken av dom tre kontakterna jag ska köpa om jag bara ska koppla bas i bilen asså ska använda alla slutsteg och högtalare som finns i bilen orginal men vill ha lite mer bas bara vilken ska jag ha saab 1, saab2 eller saab 3 ???
    saab3 ska du använda!
    /Knutte
    tack för hjälpen !!!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    28
    snabb fråga bara, om man har 6 högtalare äre As2 då elle? eller har As3 också 6 högtalare? dock har väl As3 separat subwoofer om jag inte har helt fel?
    OG 9-3 coupé 2.0TS-99

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Emil.B
    snabb fråga bara, om man har 6 högtalare äre As2 då elle? eller har As3 också 6 högtalare? dock har väl As3 separat subwoofer om jag inte har helt fel?
    AS1 har 4 högtalare.
    AS2 har 7 högtalare.
    AS3 sedan har 9 högtalare.
    AS3 kombi har 8 högtalare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Hur koppla in 2 slutsteg?
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:35
  2. Koppla in slutsteg
    Av ErOxZz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:33
  3. Koppla ihop två slutsteg
    Av emde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •