Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Låter märkligt Startar inte OG9-5 steg3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Låter märkligt Startar inte OG9-5 steg3

    Detta låter mycket märkligt och det gäller min 9-5 1998 steg3.

    Tvättade bilen igår, startade och backade upp ca 10m på gräset. Kommer ut på morgonen därpå för att starta bilen. Den tänder till och dör. Frugan säger att det luktar bränt så jag tar glatt fram min käraste reservdel. En DI. Stoppar i den men startar inte. Ringer en bärgare. Han kommer och försöker att starta. Bilen startar men ryker som en 70-talsdiesel bluddrar och misständer lite.

    Han förklarar att bilen är sur trots att jag haft bort stiften och torkat av dessa. Han förklarar att det blir små beläggningar på ventilerna som gör att det inte sluter tätt om man startat bilen och bara kört 10m. Vi bärgar bilen till Saab som förklarar att de har haft sådana problem med sina demobilar ibland.

    Detta låter otroligt. Jag fattar men ändå inte.

    Bilen går nu bra och den laddar på som den ska. Vill bara dela med mig av en mycket underlig förklaring. Kan det vara så här?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Låter som det berömda gräsklippar syndromet. (man startar och flyttar på bilen för att man ska ta ut gräsklipparen) o sen e bilen död verkar som om att nyare bilar med alu block har dessa problem har vart med om att volvo s40 och peugot 206 har gjort så här. det som händer är att det sprutas in en massa benisn i cylindrarna som tar bort oljefilmen på cylinder väggarna. Till följd att motor tappar allt komp. de man kan göra är att antingen hälla i en droppe olja i varje cylinder o sen starta eller bara mata på starten tills bilen startar igen.

    Hände mig med en volvo s40 startade körde 10 meter o sen starta den inte. satt och drog på starten i 3-4min sen hoppade den igång

    Hände även på polarens 206:a när jag gjorde ett misslyckat startförsök. bilen tände till men dog direkt. Gjorde samma sak är och tillslut så hoppade den igång

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Jo jag förstår nog men det är ju ett udda fenomen. Klart bilar är inte byggda för att gå 10m.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  3. Om inte trimfirmaet vet - kanske ni vet? (Ang. Steg3 +)
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 09:15
  4. steg3 bilen startar inte. saab 9000 95a
    Av sebb898 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •