Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Justera tändning på EZK

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Justera tändning på EZK

    Går det överhuvudtaget att göra på våra Saabar med EZK ?

    På Volvo går det tydligen, någon som vet om detta funkar även på Saabs EZK ?
    http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... 7964bcdb28
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Det är väl inte omöjligt. Är ju samma tändsystem. Låter ju lite kul faktiskt. Kanske ska skaffa sig en gammal I16 och pula med också, eller nä...
    /Henrik

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Har för mig att det inte är justerbart på Saabarna annat än genom att vrida bländarskivan.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Jodå det är justerbart, bara vrida på fördelren, gjorde jag på min i16 -89 och då ändrades tändläget..

    Men har för mig att det inte gick att ändra så mycket.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jodå det är justerbart, bara vrida på fördelren, gjorde jag på min i16 -89 och då ändrades tändläget..

    Men har för mig att det inte gick att ändra så mycket.
    jag som hade en 900i 16 -90 och där satt givare innanför remskivan!
    Kanske är olika -89 och -90 ?

    Fast om du saknar givare innan för remskivan så sitter din i fördelaren.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":36ftenz3
    Jodå det är justerbart, bara vrida på fördelren, gjorde jag på min i16 -89 och då ändrades tändläget..

    Men har för mig att det inte gick att ändra så mycket.
    jag som hade en 900i 16 -90 och där satt givare innanför remskivan!
    Kanske är olika -89 och -90 ?

    Fast om du saknar givare innan för remskivan så sitter din i fördelaren.

    M.V.H.[/quote:36ftenz3]

    Jag hade också givare på vevaxeln..

    Justerade iaf upp tändning till 16 grader, gick mycket bättre då.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Jo, det skall nog gå att justera tändningen via EZK-boxen på Saab.

    Följande uppgifter har jag läst mig till på olika forum, och bedömer som trovärdiga;

    Jord till pin19 => -6° (sänkning med 6 grader)
    Jord till pin18 => -3° (sänkning med 3 grader)
    Jord till pin19 & pin18 => +3° (höjning med 3 grader)

    Har inte provat själv, men skall snart testa på min -89 i16.

    //Mr MEP

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Jo, det skall nog gå att justera tändningen via EZK-boxen på Saab.

    Följande uppgifter har jag läst mig till på olika forum, och bedömer som trovärdiga;

    Jord till pin19 => -6° (sänkning med 6 grader)
    Jord till pin18 => -3° (sänkning med 3 grader)
    Jord till pin19 & pin18 => +3° (höjning med 3 grader)

    Har inte provat själv, men skall snart testa på min -89 i16.

    //Mr MEP
    Återkom gärna med resultat
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr MEP":2vnwln3i
    Jo, det skall nog gå att justera tändningen via EZK-boxen på Saab.

    Följande uppgifter har jag läst mig till på olika forum, och bedömer som trovärdiga;

    Jord till pin19 => -6° (sänkning med 6 grader)
    Jord till pin18 => -3° (sänkning med 3 grader)
    Jord till pin19 & pin18 => +3° (höjning med 3 grader)

    Har inte provat själv, men skall snart testa på min -89 i16.

    //Mr MEP
    Återkom gärna med resultat [/quote:2vnwln3i]

    +1

    /Krister K
    /Krister K

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Att höja och sänka tändningen genom att jorda olika pin ska bara funka på EZ116K har jag hört. Saab använde tydligen EZ100K och där funkar det inte.

    Detta är vad jag läst mej till på nätet så det är inte säkert att det är 100% korrekt. Vore somsagt kul om nån testar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    900power, att bara vrida fördelaren på ezk ger ingen tändläges ändring då givaren sitter på veven och inte i fördelaren, fundera på de så förstår du kanske.. Skillnad om de vore en 9000i16 med lh2.2 med ezk med hallgivare i fördelaren.
    På kompisens 900 2.1 16v med planad korttopp, extraktor,b202 t16 kammar, högre bränsletryck, flyttade vi givaren 5 grader genom att fila upp hålen.., gjorde lite i sammanhanget...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Att höja och sänka tändningen genom att jorda olika pin ska bara funka på EZ116K har jag hört. Saab använde tydligen EZ100K och där funkar det inte.

    Detta är vad jag läst mej till på nätet så det är inte säkert att det är 100% korrekt. Vore somsagt kul om nån testar.
    Du har nog helt rätt.

    Kollade på min 89:a, pin 18 och 19 var inte ens anslutna på kortet i EZK-boxen..... Så enkelt var det alltså inte att manipulera tändningen..

    //Mr MEP

  13. #13
    Vad betyder detta i klartext. Jag skulle vilja höja tändningen för E85 i en 900i 16V-89, gärna runt 5 grader i alla fall. Är detta möjligt genom en enkel vridning på dosan eller inte?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Vad betyder detta i klartext. Jag skulle vilja höja tändningen för E85 i en 900i 16V-89, gärna runt 5 grader i alla fall. Är detta möjligt genom en enkel vridning på dosan eller inte?
    Har du hallgivare i fördelaren kan du justera tändningen på det sättet.
    Fördelare med hallgivare har en "extra" kabel till fördelaren.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Jo, men är det ngn som vet om det är eller inte på denna bil. Bilen är nämligen inte min (kanske blir min) så jag kan inte kolla i nuläget.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Jo, men är det ngn som vet om det är eller inte på denna bil. Bilen är nämligen inte min (kanske blir min) så jag kan inte kolla i nuläget.
    Det är ingen Hallgivare i fördelaren, det är EZK-tändning med vevaxelgivare på en 900i 16V, -89

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    sätt i en fördelare från 9000i eller 900-9000t
    så kan du justera tändningen.

    gjorde så på min.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  18. #18
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    sätt i en fördelare från 9000i eller 900-9000t
    så kan du justera tändningen.

    gjorde så på min.
    Räcker ju inte med bara fördelaren, hela tändsystemet måste ju bytas ut...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #19
    I värsta fall får jag väl tokplana toppen då. Det får ju på sätt och vis liknande resultat som tidigare tändning, och blir ju lämpligt för E85. Hade tänkt sätta i vanliga beige:a turbospridare (85-93), vilka jag har för mig ger ca 20% mer flöde, så får lambdaregleringen feta på resten. Kanske blir det en aning magert i alla fall, men jag tror dessa gamla tåliga motorer överlever ett bra tag med något ohälsosamt förbränningstryck när det är sugisar det handlar om.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Läs vad Eddy skrev lite högre upp istället...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Justera tändning..
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 02:03
  2. Justera tändning för mer effekt? og900 t6
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 20:38
  3. Ställa/justera tändning, og900S
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:10
  4. Tändning OgT8
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •