Går det överhuvudtaget att göra på våra Saabar med EZK ?
På Volvo går det tydligen, någon som vet om detta funkar även på Saabs EZK ?
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... 7964bcdb28
Går det överhuvudtaget att göra på våra Saabar med EZK ?
På Volvo går det tydligen, någon som vet om detta funkar även på Saabs EZK ?
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... 7964bcdb28
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det är väl inte omöjligt. Är ju samma tändsystem. Låter ju lite kul faktiskt. Kanske ska skaffa sig en gammal I16 och pula med också, eller nä...
/Henrik
Har för mig att det inte är justerbart på Saabarna annat än genom att vrida bländarskivan.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Jodå det är justerbart, bara vrida på fördelren, gjorde jag på min i16 -89 och då ändrades tändläget..
Men har för mig att det inte gick att ändra så mycket.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
jag som hade en 900i 16 -90 och där satt givare innanför remskivan!Ursprungligen postat av 900 Power
Kanske är olika -89 och -90 ?
Fast om du saknar givare innan för remskivan så sitter din i fördelaren.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
[quote=Andreas Plars]jag som hade en 900i 16 -90 och där satt givare innanför remskivan!Ursprungligen postat av "900 Power":36ftenz3
Kanske är olika -89 och -90 ?
Fast om du saknar givare innan för remskivan så sitter din i fördelaren.
M.V.H.[/quote:36ftenz3]
Jag hade också givare på vevaxeln..
Justerade iaf upp tändning till 16 grader, gick mycket bättre då.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Jo, det skall nog gå att justera tändningen via EZK-boxen på Saab.
Följande uppgifter har jag läst mig till på olika forum, och bedömer som trovärdiga;
Jord till pin19 => -6° (sänkning med 6 grader)
Jord till pin18 => -3° (sänkning med 3 grader)
Jord till pin19 & pin18 => +3° (höjning med 3 grader)
Har inte provat själv, men skall snart testa på min -89 i16.
//Mr MEP
Återkom gärna med resultatUrsprungligen postat av Mr MEP
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
[quote=Urban 1041]Återkom gärna med resultat [/quote:2vnwln3i]Ursprungligen postat av "Mr MEP":2vnwln3i
+1
/Krister K
/Krister K
Att höja och sänka tändningen genom att jorda olika pin ska bara funka på EZ116K har jag hört. Saab använde tydligen EZ100K och där funkar det inte.
Detta är vad jag läst mej till på nätet så det är inte säkert att det är 100% korrekt. Vore somsagt kul om nån testar.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
900power, att bara vrida fördelaren på ezk ger ingen tändläges ändring då givaren sitter på veven och inte i fördelaren, fundera på de så förstår du kanske.. Skillnad om de vore en 9000i16 med lh2.2 med ezk med hallgivare i fördelaren.
På kompisens 900 2.1 16v med planad korttopp, extraktor,b202 t16 kammar, högre bränsletryck, flyttade vi givaren 5 grader genom att fila upp hålen.., gjorde lite i sammanhanget...
Du har nog helt rätt.Ursprungligen postat av Garfield
Kollade på min 89:a, pin 18 och 19 var inte ens anslutna på kortet i EZK-boxen..... Så enkelt var det alltså inte att manipulera tändningen..
//Mr MEP
Vad betyder detta i klartext. Jag skulle vilja höja tändningen för E85 i en 900i 16V-89, gärna runt 5 grader i alla fall. Är detta möjligt genom en enkel vridning på dosan eller inte?
Saab är ett Aerorikt märke!
---------------------------------
You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!
Har du hallgivare i fördelaren kan du justera tändningen på det sättet.Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
Fördelare med hallgivare har en "extra" kabel till fördelaren.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jo, men är det ngn som vet om det är eller inte på denna bil. Bilen är nämligen inte min (kanske blir min) så jag kan inte kolla i nuläget.
Saab är ett Aerorikt märke!
---------------------------------
You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!
Det är ingen Hallgivare i fördelaren, det är EZK-tändning med vevaxelgivare på en 900i 16V, -89Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
/Johan
Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89
sätt i en fördelare från 9000i eller 900-9000t
så kan du justera tändningen.
gjorde så på min.
900T -79 / 900gl -86
99cc 2,1 16v -76
Räcker ju inte med bara fördelaren, hela tändsystemet måste ju bytas ut...Ursprungligen postat av peter.e
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
I värsta fall får jag väl tokplana toppen då. Det får ju på sätt och vis liknande resultat som tidigare tändning, och blir ju lämpligt för E85. Hade tänkt sätta i vanliga beige:a turbospridare (85-93), vilka jag har för mig ger ca 20% mer flöde, så får lambdaregleringen feta på resten. Kanske blir det en aning magert i alla fall, men jag tror dessa gamla tåliga motorer överlever ett bra tag med något ohälsosamt förbränningstryck när det är sugisar det handlar om.
Saab är ett Aerorikt märke!
---------------------------------
You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!
Läs vad Eddy skrev lite högre upp istället...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00