Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 95 2,3ltt -99 slö vid belastning

  1. #1

    95 2,3ltt -99 slö vid belastning

    Hej!

    Har nyligen skaffat mig en 95 (första), kanonfin bil 17000mil fullservad. inköpt på ANA i thn.

    Nu till problemet, när jag hämtade ut den så var den tokslö, visade sig att wastegatestången hade hoppat av, men bilen är fortfarande slö vid belastning ex. vid en backe måste man växla ner, hänger man kärran efter så får man växla hela tiden... Men på plan backe går den jättebra. Något är fel, bilen ska ju ha 170hk ANA har tittat på den 2 gånger utan att hitta något galet.

    Hade tidigare en 9000 2,3ltt aut som var mycket piggare, har även kört 95 2,0 ltt med husvagn efter som var mycket piggare (och den var inte rapp kan jag ju säga) som jämförelse.

    Vad göra? garantin går ut vid månadsskiftet, har tid på verkstaden på torsdag igen men känns som att dom kommer kolla felkoder och skicka ut bilen igen , ungefär som tidigare. Någon som har ideer om vad som kan vara galet?

  2. #2
    Låt dem kolla med tech2.
    Om inga felkoder sätts kan det ju vara värt att kolla så inte kat/avgas är igensatt.

    Kan ju vara värt att kollla "Felsökningsguide vid felaktigt TT" i FAQ också.

  3. #3
    tech2 antar jag att dom använder som standard för att läsa felkoder? Dom har kikat 2 ggr utan att det finns några koder lagrade, känns lite som "du nu finns det inga felkoder, alltså är det inte fel på bilen... Men hör av dig om det blir värre, ha en trevlig dag!" Ska kika FAQ tack för tips

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Har du kollat hur de står till med bränsle tillförseln så att den inte är dags för bränslefilter byte??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615
    ANA´s mekaniker är i mina ögon inte bättre än eleverna på fordonsprogramet.

    Säg att du inte hämtar bilen för än den funkar om dom så ska byta motor i den.

    Annars kan du ju vända dig till arn

  6. #6
    Jo säga vad man vill om Ana men lite märkligt beter dom sig, lämnade bilen i går,(fick en 93 sportcombi med sportchassi m.m som lånebil, dom kan gärna få behålla min...) Idag på förmiddagen ringer dom säger att turbon är slut, trycker igenom olja måste bytas, vevhusventilationen måste uppgraderas, slangpaket med backventiler var fulla med olja och måste bytas. Detta skulle kosta mig xxx antal tusen... Ursäkta säger jag men jag har ju faktist garanti på bilen? Inte enligt deras system säger han utan garantiperioden är slut.

    Då tycker jag att det är märkligt att bilen varit inne flera gånger med exakt samma symptom utan att dom hittar någonting under tiden dom anser att dom har garantiåtagande, men när garantin är slut så hittar dom det direkt? Dessutom skulle vevhusventilationen vart uppgraderad när jag köpte den, det frågade jag specifikt om. Det kunde han hålla med om och kunde gå med på att stå för halva kostnaden.

    Nu var det ju dock så att jag råkade ha garantidokumentet stämplat av Ana och undertecknat av säljaren, som säger att garantin sträcker sig fram till sista januari, detta tyckte han lät väldigt konstigt, inga problem tyckte jag och faxade över det.

    Han ringer tillbaks låter något nedstämd gick med på att dom skulle byta turbo m.m han hade kollat och ventilationen var uppgraderad men det fanns en nytt kit som han tyckte att jag skulle ha och kunde få till halva priset. Helt okej tyckte jag. Han lovade att bilen skulle vara klar till fyra.

    Åker för att hämta bilen vid fem, på räkningen framgår att Ana står för turbon och jag resten
    -Vad i hel***e, är det frågan om?
    Tjejen i service vet naturligtvis ingenting, han jag pratat med hade slutat och betalar jag inte får jag ingen bil. Förklarar allt igen, hon går för att prata med sin chef. Chefen vet inte hur dom ska lösa det men lyckas få tag på min kontaktperson som nekar till vår överenskommelse.

    Som tur är så jobbar säljaren som sålde bilen, letar rätt på honom drar åter igen hela historien, han bara skakar på huvudet, självklart löser vi detta tyckte han.

    Fixade till allt och det slutade med att jag fick betala 525:- och äntligen har en bil som går som den ska.

    En eloge till säljaren A.J som löste det till slut, tar ansvar efter köpet och ser till att kunden blir nöjd! en stark tillgång för Ana och enda anledningen till att överhuvudtaget köpa bil hos dom igen.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935
    Inte helt ovanlig situation med ANA tyvärr. :(
    Har hört många som är nöjda med deras säljare men ideligen blir blåsta av deras service och verkstad.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. motorskrammel vid belastning 9k 2.3T
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 14:20
  2. 9-5 2,3t går illa vid belastning
    Av yoda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  3. 9000 2,3t -92, dör vid belastning
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 21:02
  4. Rycker vid belastning på 4:an och 5:an?
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •