Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: aero topp

  1. #1

    aero topp

    tänkte höra med er om de e skillnad på aero topp omt en vanlig 2,0-2,3t topp???
    ska nämligen bygga en 2,3t i min å botten kommer från en 9000 -98 å toppen är en aero sa han som ja köpte den av. kommer även att åka med sug kammar i toppen . har ni nå mer förslag man kan göra .
    blir även en 6 puckad sinter å ev en aero tryck platta.

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    aeron har samma topp som 2.3t eftersm att det är samma motor med annan turbo och styrbox.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    oki tack så mycket

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    aeron har samma topp som 2.3t eftersm att det är samma motor med annan turbo och styrbox.
    Å eftersom det gäller en B2x4 kortmotor så är alla toppa samma, oavsett volym eller överladdning.
    Kan va bra å veta, då vissa skrotar säljer B204i toppar från ng900:or till ett lägre pris än dito från en turbo
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    oki för denna topp kom från en 00an aero. fan va nice de svaret tackar ja extra mycket för

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    oki för denna topp kom från en 00an aero. fan va nice de svaret tackar ja extra mycket för
    Men se där är det skilland, din grundmotor är en B234 och toppen kommer från en B235. Den har andra ventiler och lite annat jämfört. Passar gör den dock.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    oki för denna topp kom från en 00an aero. fan va nice de svaret tackar ja extra mycket för
    Men se där är det skilland, din grundmotor är en B234 och toppen kommer från en B235. Den har andra ventiler och lite annat jämfört. Passar gör den dock.

    ....fast man måste ju ha ett T7 insug också, och det blir lite meckigt på en 9000. Vad för bil ska motorn sitta i? Och vad är det för motor där idag?

    Sen tycker inte jag att kamvalet är jättebra, troligen ännu en vilsen själ som hört skrönan av sugmotorkammars förträfflighet. Som sagt. En skröna.

    T5 kammar fungerar väl bra i T7-toppen?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    motor kommer byggas till en 9-5a . varför e kam valet inge bra för då???
    sug kammarna har ju ett högre lyft väll??

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    motor kommer byggas till en 9-5a . varför e kam valet inge bra för då???
    sug kammarna har ju ett högre lyft väll??
    Nej alla Saabs 16V kamaxlar har samma lyft (förutom T16 84-85) men olika duration, oftast har turbon längre duration.

    B234i kortmotorn har faktiskt 246 grader i duration medans T5 kammar bara har 240 grader i duration.

    B202 kammarna har däremot 252/254..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    oki . men aero kammar e samma som allt annat skit då alltså???

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    oki . men aero kammar e samma som allt annat skit då alltså???
    Japp.

    Det enda som skiljer på 9-5 är avgasventiler.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    ja ha där ser man .... då åker ja me dom kammarna som sitter i då *ler* tack för alla svar.mvh johan

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    ja ha där ser man .... då åker ja me dom kammarna som sitter i då *ler* tack för alla svar.mvh johan
    Njaa, din topp kommer från en T7 motor, de kamxlarna har bara 231 grader i duration.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    ja men vilka ska ja åka med då??

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av johan_82
    ja men vilka ska ja åka med då??
    De bästa borde vara kamxlarna från 900 T16 86-93 och 9000 T16 87-88 utan kat.

    Men om du byter kamaxlar måste du mappa om bilen, men det visste du kanske redan?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #16
    a de viste ja oki. kommer nog åka me org kammar endå.tack tack

Liknande ämnen

  1. Aero topp?
    Av Mr_Cooler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 00:26
  2. skillnad topp aero
    Av mbc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 17:15
  3. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •