Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: -98 Aero turbo/box i A50 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    -98 Aero turbo/box i A50 -97

    Ska troligtvis köpa en beggad Aero turbo med oljerör och tillhörande box från en -98. Själv har jag en -97 A50 2.3ltt och funderar på vad som kan komma att strula när jag byter.
    Vad jag har läst innan så kommer jag att få "gifta" in den nya boxen eftersom jag har vss och vill ha det kvar, nån som vet ungefär vad det kan kosta?
    Sen är den stora frågan TCS. Jag har det inte och jag vet inte om Aeroboxen har det. Om den har det, vad kan jag tänkas få för problem och hur kan man isåfall lösa dessa?
    Självklart kommer turbons status avseende glapp och almänt slitage att kollas innan köp. Kopplingen bör ju hålla ett litet tag men den kommer senare att bytas till minst en Aerovariant.
    Kan tillägga att jag har magnetventil på min även om det är en ltt.
    För alla som inte kan läsa mellan raderna så är det alltså 9000 det handlar om

    Alla svar tas tacksamt emot.

    MVH
    Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Gifta in får någon som har saabs testdator Tech2 göra, eftersom det är ända vägen att gå. Har du ingen god vän på saab kan du oftast ta med dig en packe goda fikabröd och saken är löst. Prata med verkmästaren på din lokale firma. Trimfirmorna har också denna möjlighet.

    Mig veterligen så finns inte TCS alls på -98 225hk. Inga konstigheter där.

    Troligen har du värmeplatta mellan insug och topp, denna kan du med fördel ta bort. Sök på värmeplatta i sökfunktionen för mer info.

    När allt är monterat och klart skall du genomföra en adaption för att få ut rätt prestanda. Finns också mycket info om detta.

    Lycka till!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Troligen har du värmeplatta mellan insug och topp, denna kan du med fördel ta bort. Sök på värmeplatta i sökfunktionen för mer info.!
    Ska det verkligen vara nödvändigt?
    Finns det någon som har gjort några mätningar på vad denna operation skulle kunna tänkas ge för effektökning på en i övrigt standard B234R?


    Mer om värmeplattor finns ju i FAQ-tråden "Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?"

    En fundering kan ju också vara hur många av de standardmonterade värmeplattorna som fortfarande fungerar efter 10 år?

    Edit: Ska man vara riktigt petig så förekom det väl ingen 9000 Aero av MY98, däremot en B234R i Classic-modellen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Troligen har du värmeplatta mellan insug och topp, denna kan du med fördel ta bort. Sök på värmeplatta i sökfunktionen för mer info.!
    Ska det verkligen vara nödvändigt?
    Finns det någon som har gjort några mätningar på vad denna operation skulle kunna tänkas ge för effektökning på en i övrigt standard B234R?


    Mer om värmeplattor finns ju i FAQ-tråden "Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?"

    En fundering kan ju också vara hur många av de standardmonterade värmeplattorna som fortfarande fungerar efter 10 år?

    Edit: Ska man vara riktigt petig så förekom det väl ingen 9000 Aero av MY98, däremot en B234R i Classic-modellen?
    Nja, jag var kanske otydlig , värmeplattor är ju inte helt 100 att det satt i den my98 som boxen kommer ifrån. Härav.. Jag var kanske lite slentrianmässig i mitt utlåtande då jag oavsiktligt hade min egen MY98 i åtanke, som ej har sådana monterade. Lika HW för lika HW var andemeningen.

    Hur många plattor som funkar kan man bara spekulera i, håller med. Troligen som all annan liknande, bakrutevärme, backspegelvärme, stolsvärme..

    Oooch det sista är helt rätt, B234R MY98 är Classic. Och inget annat. :
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98
    Tackar för svaren.
    Skönt att höra om tcs:en, slipper jag bru mig om det.
    Får kolla om donatorbilen har värmeplattor och framförallt ska jag ta och kolla om min har det. Har haft bilen i typ 4 månader och har ingen aning om jag har det eller ej.
    För övrigt är det bara några lampor som är trasiga i min bil, allt annat som tex stols- spegel- och bakrutevärme funkar klanderfritt.

    Återkommer när ägaren till donatorbilen fått tummen ur och ta loss delarna till mig.

    MVH
    Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  6. #6
    Fråga är om det verkligen satt plattor i några 97:or? MV:n kan ju sitta där för att någon tidigare ägare haft trimbox.

    Plattorna sänker effekten ja. Räknar man på hur mycket Saab höjde trycket i kompensation så kan man se att runt 15 hk gör de på den aktuella bilen.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Fråga är om det verkligen satt plattor i några 97:or? MV:n kan ju sitta där för att någon tidigare ägare haft trimbox.

    Plattorna sänker effekten ja. Räknar man på hur mycket Saab höjde trycket i kompensation så kan man se att runt 15 hk gör de på den aktuella bilen.
    Vet inte om alla men vissa av 2.3t (170hk) har värmeplattor OCH magnetventil. Min bil är ett exempel på sen sådan. Har för mig att någon har sagt att 2.3t med värmeplattor laddar 0,5bar och därmed används magnetventilen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 9-5 Aero turbo och 9000 aero turbo?
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-19, 23:12
  2. 9-3 Aero turbo vs volvo 940 ltt turbo!
    Av yeahman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 23:48
  3. 95 turbo VS. 9000 Aero turbo
    Av Gunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •