Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Felkod i ACC-display

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Felkod i ACC-display

    Tjena,

    Hörde ett elmotor ljud på förarsidan under instrumentbrädan när jag slog på tändningen i morse, fick upp felkod ......1-------08.....på acc-displayen. Vad betyder nu detta ngn som vet, går detta att åtgärda själv.
    Bilen en 9-5 -00a

    mvh Christian

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Kolla här. 1'an betyder att det finns ett fel och felkoden är 08.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kolla här. 1'an betyder att det finns ett fel och felkoden är 08.
    Man tackar för snabbt svar...

    Är man tvungen att byta ut hela stegmotorn tro eller går det att laga, felet är " loose flap".

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    08 betyder att motor saknar mekanisk förbindelse med spjäll. Har du tur är motorn kass, annars har axeln gått av & det är inget roligt då det är mycket att skruva bort för att åtgärda felet, har hört siffror på c:a 15000kr för att laga detta på saab!

    Dock har jag läst här på forumet att det ska finnas nån lösning på detta problem, hör med din saabverkstad!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    har hört siffror på c:a 15000kr för att laga detta på saab!
    Enligt TSB:n jag länkat till i det här inlägget räknar man ju med över 9 timmars arbete så då drar det ju verkstadskostnaden iväg.
    Det kan ju även räcka med att trycka tillbaka en avhoppad arm eller byta ut densamma.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Enligt TSB:n jag länkat till i det här inlägget räknar man ju med över 9 timmars arbete så då drar det ju verkstadskostnaden iväg.
    Jo, att det är mycket jobb med detta vet jag. Har fått axeln bytt på min nämligen, men det var på garanti då jag upptäckte felkoden innan köp, vet inte vad detta kalas skulle kostat mig. Men som sagt, hört c:a 15000kr! Farsan var & kollade under tiden dom höll på, det är som sagt mycket som skruvas ner för att fixa detta om axeln ska bytas!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Kom precis hem från SAAB verkstan. Det var spjällmotor på förarsidan som hade gått sönder. ca 1000:- plus en timmes arbetskostnad skulle dom ha. Ska dit med saaben om en vecka & laga.

    Får väll ändå säga att man hade tur i oturen då
    9-5SE 2.0t -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Lånar tråden lite om det är okej.. Har en 9-5 -02 som det kom upp en 0'a på Acc panelen när jag startade den igår. Står ju inte i Faq'en vad det betyder

    Mvh Erik

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Lånar tråden lite om det är okej.. Har en 9-5 -02 som det kom upp en 0'a på Acc panelen när jag startade den igår. Står ju inte i Faq'en vad det betyder

    Mvh Erik
    Det betyder att du har 0 fel i ACC-anläggningen! Att det kom upp när du startade bilen betyder att du har lite för låg batterispänning.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Tackar! Jo, har märkt det

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Allt verkar va som vanligt nu igen inget konstigt motorljud och värmen har kommit tillbaka på förarsida, är det bara tech 2an som tar bort felkod i acc display

  12. #12

    Re: Felkod i ACC-display

    Insatshylsan säljs som "reparationssats" 1012765865 (plast) hos SAABs aukt. verkstäder för 18kr (sic! Jo, det finns billiga delar...) Monteras med den gröna armen och är slitsad för att passa på den kvarvarande gula delen.

    Fullständig arbetsbeskrivning finns i Technical Service Bulletin (TSB). 854-2577. Fick med en utskrift när jag köpte hylsan...

    Eftersom det redan i det här läget är klart att det är luftblandningsspjällaxeln som är av, så går det att hoppa över ett antal punkter, reducerat till att enbart demontera hela stegmotorn med inkapsling (totalt två skruv med kombinerad skalle: 6-kant/6mm och Ph.2).

    Hoppa sedan till punkt 30 i arbetsbeskrivningen. Med lite pillrande går det att hitta rätt med hylsan/armen i "klimathuset" (som SAAB kallar spjällhuset för).
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Felkod i ACC-display

    Digitronics>> Du förtjänar en virtuell medalj då ditt första inlägg på forumet är tjänat att hjälpa andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Allt verkar va som vanligt nu igen inget konstigt motorljud och värmen har kommit tillbaka på förarsida, är det bara tech 2an som tar bort felkod i acc display
    Mig veteligen så sparas inte felkoder alls i ACC,n utan visas så länge felet kvarstår. Så står det fortfarande felkod så är det antagligen fortfarande fel i systemet.

    Testa göra en kalibrering (tryck "Auto" och "OFF" samtidigt) och kolla om felkoden är kvar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Felkod i ACC-display

    jag hör nått som låter i början när jag starta bilen eller ändra nått i klimat anläggningen kankse ska ticka lite när den ändra sig ? men hursom så får jag upp felkod 11 och 19 jag har kolla på listan vad felkod 19 är men kan inte redigt tyda den och felkod 11 står inte me.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  16. #16

    Re: Felkod i ACC-display

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag hör nått som låter i början när jag starta bilen eller ändra nått i klimat anläggningen kankse ska ticka lite när den ändra sig ? men hursom så får jag upp felkod 11 och 19 jag har kolla på listan vad felkod 19 är men kan inte redigt tyda den och felkod 11 står inte me.
    Felkod 11:
    Det är samma spjällaxel som jag nämnde ovan [2008-dec-16, 21:06], fast för höger sida. Jag antar att felkoderna följer en viss logik så 11 bör motsvara 08, 06 motsvarar 09 och 07 motsvarar 10. Det är lätt att kontrollera detta: genom att demontera handskfacket, så bör stegmotorn vara lätt att komma åt för demontering. Om axeln är av, följ anvisningarna ovan [2008-dec-16, 21:06], fast då gäller TSB 854-2578 istället för 854-2577!

    Felkod 19:
    Denna pump finns med i en figur i Haynes bok om 9-5 97-04 (nr.4171 sv.ver.), men är inte omnämnd i texten. Kapitlet om klimatanläggningen avslutas med en hänvisning för övriga ingrepp, till aktoriserad verkstad som har tillstånd/licens att hantera kylmedia! Får intrycket att berörd pump ligger med i själva kylsystemet, så detta är inget för hemmapularen tyvärr...
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Felkod i ACC-display

    Citat Ursprungligen postat av Digitronics
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag hör nått som låter i början när jag starta bilen eller ändra nått i klimat anläggningen kankse ska ticka lite när den ändra sig ? men hursom så får jag upp felkod 11 och 19 jag har kolla på listan vad felkod 19 är men kan inte redigt tyda den och felkod 11 står inte me.
    Felkod 11:
    Det är samma spjällaxel som jag nämnde ovan [2008-dec-16, 21:06], fast för höger sida. Jag antar att felkoderna följer en viss logik så 11 bör motsvara 08, 06 motsvarar 09 och 07 motsvarar 10. Det är lätt att kontrollera detta: genom att demontera handskfacket, så bör stegmotorn vara lätt att komma åt för demontering. Om axeln är av, följ anvisningarna ovan [2008-dec-16, 21:06], fast då gäller TSB 854-2578 istället för 854-2577!

    Felkod 19:
    Denna pump finns med i en figur i Haynes bok om 9-5 97-04 (nr.4171 sv.ver.), men är inte omnämnd i texten. Kapitlet om klimatanläggningen avslutas med en hänvisning för övriga ingrepp, till aktoriserad verkstad som har tillstånd/licens att hantera kylmedia! Får intrycket att berörd pump ligger med i själva kylsystemet, så detta är inget för hemmapularen tyvärr...
    fan me blir dyrt då att laga dett kan man laga felkoden 11 själv ? eller måste man laga den på verkstad ? och 19 är det nån läcka i ac då ? har lite svårigheter me att förstå text.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  18. #18

    Re: Felkod i ACC-display

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    fan me blir dyrt då att laga dett kan man laga felkoden 11 själv ? eller måste man laga den på verkstad ? och 19 är det nån läcka i ac då ? har lite svårigheter me att förstå text.

    Dyrt att laga felkod 11 ? Nej! 18kr... Fixa själv - billigt! Lämna in - mycket dyrt!
    Felkod 19: pumpen är kass... Läcka? Inte nödvändigtvis. Dyrt verkstadsarbete!
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Felkod i ACC-display

    Citat Ursprungligen postat av Digitronics
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    fan me blir dyrt då att laga dett kan man laga felkoden 11 själv ? eller måste man laga den på verkstad ? och 19 är det nån läcka i ac då ? har lite svårigheter me att förstå text.

    Dyrt att laga felkod 11 ? Nej! 18kr... Fixa själv - billigt! Lämna in - mycket dyrt!
    Felkod 19: pumpen är kass... Läcka? Inte nödvändigtvis. Dyrt verkstadsarbete!
    ok svårt att fixa felkod 11 själv ? mycket att pocka ner?

    ok kostar det över 10 tusen att laga pumpen ? eller vad tro du det kan kosta ? ska höra me saab giveviss men är nyfiken :P och vad gör den för nått pumpen ? måste man ha den för det ska bli kallt i bilen ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  20. #20

    Re: Felkod i ACC-display

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok svårt att fixa felkod 11 själv ? mycket att pocka ner?
    Handskfacket måste tas bort, se mitt svar daterat 2008-dec-17, 22:37, där har du all information som behövs, dvs artikelnummer och arbetsbeskrivning.

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok kostar det över 10 tusen att laga pumpen ? eller vad tro du det kan kosta ? ska höra me saab giveviss men är nyfiken :P och vad gör den för nått pumpen ? måste man ha den för det ska bli kallt i bilen ?
    Pumpen är den som får kylvätskan att cirkulera i systemet. Utan pump (-funktion) blir det som följd ingen kyla.

    Enligt skissen som jag tidigare nämnt, sitter pumpen trångt till och nära framkant på klimatanläggningen. Priset för denna reparation är för mig okänt. Arbetskostnaden kan nog bli hög, då instrumentpanelen måste demonteras. Jag har ändå tänkt att ta mig en titt där igen i morgon, så jag kan kontrollera om jag ser pumpen nerifrån. Prövar att ta ett foto...
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

Liknande ämnen

  1. Felkod i ACC display samt ojämn värme
    Av stromj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •