Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Låg batterispänning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Låg batterispänning

    Hallå

    Har en 9-5 Aero -02 som bara laddar 13,4 volt, det gäller både tomgång o om jag gasar lite. Jag har mätt både på batteriet o direkt på generatorn.
    Hae för mej att vid tidigare mätningar har den legat på 14,3 volt.

    När bilen är avstängd efter längre resa så ligger batterispänningen på ca 11,6 volt vilket jag tycker verkar lågt.

    Har mätt syrahalten i cellerna på batteriet och det är ingen som är "död" utan alla ligger lite halvlågt o mätaren säger att batteriet behöver laddas.

    Plockade bort laddningsregulatorn idag för att byta den mot en ny som jag köpt, var tyvärr fel regulator så det var bara att sätta ihop igen.

    Ringde mekonomen för att höra om de hade rätt med det hade de ej så jag vet ej om det är det som är felet.

    Testade aven med ett annat bateri men den laddade ej mer med det.

    Någon som vill hjälpa mej med lite tips o tankar så vore jag tacksam.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223
    På våran 9000 CSE visar den runt 13.5V med motorn igång. Har aldrig visat mer, inte heller på förra bilen, 9000 CD. Har för mig att mina första bilar, 900 classic (OG?), fick mellan 13.5 och 14. Regulatorn var väl på 14V på de.

    Vet inte om 9-5 krävs/har högre värde på regulatorn, men jo isåfall låter det som att det är problemet. Visar mätaren på andra batteriet också att den bör laddas eller? 11.6 V är aningen låg ja, säkert om du precis hade igång motorn. Å andra sidan borde 13.4V räcka till att ladda batteriet tycker jag, men kanske inte på de nyare bilar som har mer strömkrävanda delar.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    det ska ju ladda nånstans 14.4v, å ett friskt batteri bör ligga minst 12.8v laddat.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Tack för svaren, får nog bli en tur till SAAB o se om de har någon regulator att sälja. Kan ju även be dem testa batteriet.

    Inte kul att behöva göra allt en gång till, det var ju minst sagt trångt, menmen nu vet jag ju iaf hur jag ska göra.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    MOTALA
    Inlägg
    10

    re: laddningsregulator

    hej Jocke! vad kostade regulatorn o hur gör man för att byta den?? har samma problem på min 9-5:a -01 mkt tacksam för råd/tips!
    mvh Björn.

Liknande ämnen

  1. Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 15:49
  2. Var hitta 12V batterispänning och tändningsspänning?
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 04:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •