Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur mycket vrid tål automatlådan 9-3 ss aero 2003?

  1. #1
    Guest

    Hur mycket vrid tål automatlådan 9-3 ss aero 2003?

    Går i trimfunderingar då den nye känns alldeles för slö. Ska först dit med ett avgassystem sen trim till sommaren.
    Nu till min undran. Hur mycket tål automatlådan i 9-3:an? Tex speedparts steg 3 ger 420 nm, minskar dom vridet till automaten eller kör dom samma till den?
    Ingen diskution om diverse olika trimleverantörer här tack, det finns det nog om redan innan .

    Mvh Magnus

  2. #2
    Guest
    Jisses ingen som har koll på detta? Trodde det här var ett bra forum med kunnigt folk
    Den som väntar.....

    Mvh Magnus

  3. #3
    Guest
    Väntar alltid för länge.......
    Kom igen nu det måste finnas någon här med lite koll ang automatlådor.

    Mvh

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Hej
    420nm tål lådan i Og 9-3, sen den nyare(5 växlade) lådan i 9-5 tål mera så jag tror inte att det e något problem att den inte ska hålla.

    //Dunken
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Samma låda som i Volvo XC90 V8 så den tål en del. Du behöver inte vara orolig för ett simpelt St3 trim.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Körde med ett st3 i min 9-3 SS Aero -05 Aut, helsats ferrita från Nordic. Gav 260/400, körde med det i närmare 5000 mil utan några som helst problem... Så du kan säkerligen gå på ytterligare lite till
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Hej
    420nm tål lådan i Og 9-3, sen den nyare(5 växlade) lådan i 9-5 tål mera så jag tror inte att det e något problem att den inte ska hålla.

    //Dunken
    är det samma låda som sitter i 4vxl 9-5 aero aut?

    mvh

  8. #8
    Guest
    Dunken, Stoffe, Johnken, Tackar så väldigt för era svar. Då är det bara att fläska på .
    Längtar till sommarsemestern då det blir bilsem till sverige och trim.
    Ska dit med avgas först,har bara ej bestämt vad jag ska ha än.

    Mvh Magnus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186
    Hur är det med 9000 lådorna hur håller dom för trim??? har en 4??växlad 96:a
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av rhson
    Hur är det med 9000 lådorna hur håller dom för trim??? har en 4??växlad 96:a
    400 nm ungefär har jag för mig att gränsen går, inte helt säker dock.

    Daniel

  11. #11
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Samma låda som i Volvo XC90 V8 så den tål en del. Du behöver inte vara orolig för ett simpelt St3 trim.
    Det här svaret fick jag från speedparts idag :s .

    Hejsan
    då dessa låder -03 inte håller för orginal effekten , så tycker jag inte att det är att rekomendera att göra en steg 4 på denna bilen

    MVh Claes

    Vad ska man tänka egentligen?


    Beteckningen på min låda är FA57 enligt mina papper. Hittar ingenting om denna låda på internet. Ej heller att den används i volvo xc 90.
    Någon som kan hitta något?


    Mvh Magnus

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Hrm, det där såg märkligt ut. Informationen jag fått säger att det ska vara samma, men efter lite sökning på nätet så får jag nog konfrontera den personen igen för enligt Wikipedia så är det inte den lådan i Saabarna. Utan en tidigare version. Enligt Wikipedia ska den klara ca 330 Nm, men det är ju som regel inga problem att kräma ur mer.
    Sen är bara från hur mycket mer egentligen. Men det är ju många i klubben som åker med 400 Nm i dessa bilar utan problem, så det är nog ganska safe.

  13. #13
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Hrm, det där såg märkligt ut. Informationen jag fått säger att det ska vara samma, men efter lite sökning på nätet så får jag nog konfrontera den personen igen för enligt Wikipedia så är det inte den lådan i Saabarna. Utan en tidigare version. Enligt Wikipedia ska den klara ca 330 Nm, men det är ju som regel inga problem att kräma ur mer.
    Sen är bara från hur mycket mer egentligen. Men det är ju många i klubben som åker med 400 Nm i dessa bilar utan problem, så det är nog ganska safe.
    Tjena!

    Nästan så jag har funderingar på att byta bilj*vel igen.
    Det här fick jag från Scandinavian Transmission Service idag. Dom jobbar med bl.a saabs växellådor.


    Hej

    Det är inte samma låda som sitter i Volvo XC90 med V8.
    Trimning är inget vi rekommenderar på en aero.

    Med vänliga hälsningar/Best regards

    Börje Myrberg
    Scandinavian Transmission Service AB

    Vill ju inte ta risken att haverera lådan då det blir så jäkla dyrt och trist.
    Får ta mig en extra fundering ang det här :s , trist är det i alla fall. Hade jag vetat det här så hade jag inte köpt en 9-3 med automat.

    Mvh Magnus

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Fortfarande har jag inte hört talas om ett enda ras på en 9-3 med automatlåda. Behöver du både hängslen och livrem eller? Vet flera som åker med trim i dessa bilar och automatlåda. Ingen har upplevt några problem.
    Finns ju även många som kör t ex 9-5 med automatlåda och mycket trim. Har inte hört någon av dessa som rasat heller. Trots att det är äldre lådkonstruktioner och på bilar med fler mil.

    Valet är självklart ditt, men du riskerar din motor, drivaxlar, däck, bromsar, liv och lem lika mycket som du riskerar lådan om du trimmar. Allt slits mer vid trim men kör man bara med insidan av skallen är hållbarheten god om man handlar trim från någon av de namnkunniga leverantörerna. Köper du manuell låda kommer du få problem med kopplingen istället.

    Trimma på du bara.

  15. #15
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Fortfarande har jag inte hört talas om ett enda ras på en 9-3 med automatlåda. Behöver du både hängslen och livrem eller? Vet flera som åker med trim i dessa bilar och automatlåda. Ingen har upplevt några problem.
    Finns ju även många som kör t ex 9-5 med automatlåda och mycket trim. Har inte hört någon av dessa som rasat heller. Trots att det är äldre lådkonstruktioner och på bilar med fler mil.

    Valet är självklart ditt, men du riskerar din motor, drivaxlar, däck, bromsar, liv och lem lika mycket som du riskerar lådan om du trimmar. Allt slits mer vid trim men kör man bara med insidan av skallen är hållbarheten god om man handlar trim från någon av de namnkunniga leverantörerna. Köper du manuell låda kommer du få problem med kopplingen istället.

    Trimma på du bara.
    JAPP hängslen livrem flytväst+ 8 airbags. Även 4 dubbla livförsäkringar
    Ursäktar mig så mycket om jag vill vara lite försiktig med tanke på kostnader vid ev ras. Vet att allting slits mer vid trim men trim känns nästan som ett måste. Det är inte så lätt att gå fran 2,3 liter och ca 270hk till 2.0 liter och 210 hk och automat . Får se vad det blir, men jag skulle inte bli så väldigt förvånad om det blir lite trim till slut. Får väl hålla mig till ett steg 1 med 250hk och 370nm.



    Från en som fick skrämselhicka när han körde sin nissan maxima 3.0 med automat uppför hallandsåsen och oljan i lådan kokade, summor som 45 000:- dök upp men som tur var så klarade sig lådan oskadd.

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC Aero V6 300+ *för mycket vrid*
    Av Stoffe #2959 i forum Projekt
    Svar: 191
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 14:07
  2. Felkod P1743 i automatlådan OG9-5 -03
    Av chevyboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 23:57
  3. Hur mycket HK/vrid tål en automat på 95 AERO?
    Av wozny i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 00:38
  4. Hur mycket vrid klarar en växellåda 9-5 AERO -02
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •