Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: SP / SAAB Sportchassie på 9000 CD?

  1. #1

    SP / SAAB Sportchassie på 9000 CD?

    Har en -93 9000 CD 2,3T Griffin, som är våldsamt vinglig på vägen om man gasar för mkt, tex vid omkörning känns det som om bakvagnen vill köra om mej själv eller lägga sej i diket o vila..
    Bilen har rullat 25000 mil, och jag vill ha LITE lägre chassie, så Speedparts sportchassie för 4000:- komplett verkar OK.

    MEN: Passar det på en CD kaross?
    Någon som monterat det på en CD - hur lågt/styvt/stötigt blir det?
    Kan man lika gärna köpa det på SAAB - är det samma grejer?
    _______________________________________
    SAAB 9000 GRIFFIN 2,3T -93
    25 000 mil, men kul ändå...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    620
    På min följesedel står det "Sportchassi 9000 Sachs 85-98". Eftersom det inte står någon närmare modellbeteckning, så borde det inte vara några som helst problem att montera på din CD. (Upphängningen är väl densamma i alla 9000-modeller?)

    Jag ska hänga på mitt kit nästa helg, sedan kan jag uttala mig om hur det blev. Jag har iofs en CSE, men ändå.

    Om din fjädring börjar ta slut, så är nog ett sportchassi från SP ett billigare alternativ än att köpa det från SAAB, även om det är samma saker.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 534
    är nog bara dina dämpare och dylikt som börjar ta slut. kolla även över bussnignarna när du monterar allt. och det ska passa rakt på
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    En bil som börjar åla sig fram på vägen är det dags att kolla upp dämpare och bussningar i bakvagnen.
    Fjädrar och dämpare passar rakt av på alla 9000 modeller oavsätt år.
    Om du vill ha ännu bättre kontroll så montera en sänknings sats med dämpare och bättre bussningar så lär du få riktigt fin körkänsla sen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5

    bussnignar..

    hmm, ja ska nog ta o byta till SP sportkit..

    bussningar e ju bra, om dom e hela..
    Vilka ska man hålla mest koll på, och är det lätt att se om dom är kass?

    Har massor med grejer jag TROR behöver göras på denna bilen, vill "renovera" den till bra skick, då den e fräsch o fin, och lite rolig som modell oxo. Kul att köra rakt fram just nu, men svänger det, eller att man måste stanna, av någon anledning, är det inte så skoj..
    Motorfästen, bussnigar, hjullager etc etc, man skulle behöva experthjälp för att avgöra vad som är bäst..
    Någon Saab-kunning i Närke som är intresserad???
    _______________________________________
    SAAB 9000 GRIFFIN 2,3T -93
    25 000 mil, men kul ändå...

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Du kan ju kolla om det är mycket sprick bildning i bussningarna.
    Sen så kan man alltid böja lite med en mejsel så ser man om det är en okej bussning eller inte.

    Var i närke bor du?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av hedlund
    hmm, ja ska nog ta o byta till SP sportkit..

    bussningar e ju bra, om dom e hela..
    Vilka ska man hålla mest koll på, och är det lätt att se om dom är kass?
    Enligt mig är "SP sportkit" ett klipp, om man inte behöver ha bilen ännu lägre.

    Men det låter som sagt som att en del bussningar har gjort sitt. Som Fredrik.j skriver kan man mha ficklampa och skruvmejsel okulärbesiktiga efter sladder och sprickor. De "viktigaste" gummina sitter i bärarmarnas infästning i karossen, både bak- och framvagn.

    Om nya bussningar ska beställas; på CD är bakre kränghämmare 1 mm grövre, annars är allt samma till 9000.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Passa på att byta alla bussningar både fram och bak när du ändå byter fjädrar /dämpare.

    Ang "Sportchassiet" går det även att köpa på Saab för samma pengar som SP säljer det för. På Saab ska man fråga efter "Väghållningssats 9000 CS"
    Jag passade på att använda en rabattkupong som kom med någon reklamblaska från Saab så det blev några kronor billigare än hos SP
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    tackar för tipsen!!

    Tackar tackar så mkt för tipsen.. Bara o häva sej under o klämma & känna & lysa på bussningar o annat krafs.

    Ja bor på lång & dålig grusväg, å snösvängen är inte alltid vakna innan mej, så ja känner att ja inte vill ha så mkt lägre bil.. Kan heller inte ha så låg profil på däcken, utan letar efter nåra 16" hjul för å sätta 205/55 på.

    Men då duger nog SP kittet fint!! Hyffsat billigt blire ju oxo!

    Fredrik j: Jag bor utanför Pålsboda!! Såg nu att du var Örebroare..
    _______________________________________
    SAAB 9000 GRIFFIN 2,3T -93
    25 000 mil, men kul ändå...

  10. #10

    tackar för tipsen!!

    Tackar tackar så mkt för tipsen.. Bara o häva sej under o klämma & känna & lysa på bussningar o annat krafs.

    Ja bor på lång & dålig grusväg, å snösvängen är inte alltid vakna innan mej, så ja känner att ja inte vill ha så mkt lägre bil.. Kan heller inte ha så låg profil på däcken, utan letar efter nåra 16" hjul för å sätta 205/55 på.

    Men då duger nog SP kittet fint!! Hyffsat billigt blire ju oxo!

    Fredrik j: Jag bor utanför Pålsboda!! Såg nu att du var Örebroare..
    _______________________________________
    SAAB 9000 GRIFFIN 2,3T -93
    25 000 mil, men kul ändå...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    är ite de kittet samma som siter oregnalmonterat på 9000 aero?

    bara en undran ..

    när du endå e under bile klla backre främre bäramsbustning med går udner namnet humlan .. när dom tar slut rukar de orma sig och bli jobigt märker ret stor skilnad även om an bara säter dit en fräs standard ,, dok rekomederar jag sp:s blåa
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    är ite de kittet samma som siter oregnalmonterat på 9000 aero?
    Jo...
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: tackar för tipsen!!

    Citat Ursprungligen postat av hedlund
    Tackar tackar så mkt för tipsen.. Bara o häva sej under o klämma & känna & lysa på bussningar o annat krafs.

    Ja bor på lång & dålig grusväg, å snösvängen är inte alltid vakna innan mej, så ja känner att ja inte vill ha så mkt lägre bil.. Kan heller inte ha så låg profil på däcken, utan letar efter nåra 16" hjul för å sätta 205/55 på.

    Men då duger nog SP kittet fint!! Hyffsat billigt blire ju oxo!

    Fredrik j: Jag bor utanför Pålsboda!! Såg nu att du var Örebroare..
    Kan bara säga att det gör undervärk för körkänslan med bättre stötdämpare och fjädrar.
    Men är det något så skicka ett PM.
    Men just nu har jag lite problem att röra mig om jag säger så.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: tackar för tipsen!!

    Citat Ursprungligen postat av hedlund
    Tackar tackar så mkt för tipsen.. Bara o häva sej under o klämma & känna & lysa på bussningar o annat krafs.

    Ja bor på lång & dålig grusväg, å snösvängen är inte alltid vakna innan mej, så ja känner att ja inte vill ha så mkt lägre bil.. Kan heller inte ha så låg profil på däcken, utan letar efter nåra 16" hjul för å sätta 205/55 på.

    Men då duger nog SP kittet fint!! Hyffsat billigt blire ju oxo!

    Fredrik j: Jag bor utanför Pålsboda!! Såg nu att du var Örebroare..
    Ett litet tips:
    205/55 - 16 är i största laget på en CD

    Har kört sådana till & från på min CC Aero -91 (Samma hjulhus fram) med slitna sommardäck går det bra men med vinterdäck i samma dimension skrapar det i stänkskydden/skärmbreddaren fram.

    Överväg 205/50-16 istället.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: tackar för tipsen!!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av hedlund
    Tackar tackar så mkt för tipsen.. Bara o häva sej under o klämma & känna & lysa på bussningar o annat krafs.

    Ja bor på lång & dålig grusväg, å snösvängen är inte alltid vakna innan mej, så ja känner att ja inte vill ha så mkt lägre bil.. Kan heller inte ha så låg profil på däcken, utan letar efter nåra 16" hjul för å sätta 205/55 på.

    Men då duger nog SP kittet fint!! Hyffsat billigt blire ju oxo!

    Fredrik j: Jag bor utanför Pålsboda!! Såg nu att du var Örebroare..
    Ett litet tips:
    205/55 - 16 är i största laget på en CD

    Har kört sådana till & från på min CC Aero -91 (Samma hjulhus fram) med slitna sommardäck går det bra men med vinterdäck i samma dimension skrapar det i stänkskydden/skärmbreddaren fram.

    Överväg 205/50-16 istället.
    Vad snackar du om?
    Jag har kört med 225/45 16" och det skulle funkat med 225/50 16" utan några problem.
    Vet en som kör med 215/45 17" utan problem.
    Då är min fråga vad körde du med för ET på dom fälgarna?

    Det man ska kolla är att gummi stoppen är monterade.
    Men monterar man sport chassit från sp så är det inga problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: tackar för tipsen!!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Vad snackar du om?
    Jag har kört med 225/45 16" och det skulle funkat med 225/50 16" utan några problem.
    Vet en som kör med 215/45 17" utan problem.
    Då är min fråga vad körde du med för ET på dom fälgarna?

    Det man ska kolla är att gummi stoppen är monterade.
    Men monterar man sport chassit från sp så är det inga problem.
    Tja, jag snackar bara om egna erfarenheter och faktiska mått från verkligheten
    Kör med orginal 16" Aerofälgar och Saab sportchassie, dvs bara orginalprylar
    Problemet är inte ET på fälgarna utan rullomkretsen på hjulen, eller rättare sagt hjulets totala diameter.

    Rullomkrets beräknat på en sida på nätet:
    205/50-16 => 1919,796
    205/55-16 => 1984,166
    225/45-16 => 1911,946
    225/50-16 => 1982,596
    215/45-17 => 1963,442

    Att mäta är att veta
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Hur kommer det sig då att man kan köra med 225/50 16" utan att gå i skärmkanterna!
    ET har väldigt mycket med detta att göra.
    ET på fälgen bestämmar vart däcket är och att orginal aero fälgarna skulle göra så att dom går så långt ut att det går i skärmkanten tycker jag är konstigt.
    När jag hade min -91 cd så kunnde den fjädra hela vägen upp även innanför skärmkanten med 225/45 16" däck på.
    Men kan säga att sp sport chassi gör att den inte fjädrar så långt.
    Så då är det ingen fara.
    Skulle även tro att du har väldigt mjuka fjädrar fram som tillåter så mycket fjädrings väg.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 917
    själv kör jag med ställbara koni och eibach fjädrar fungerar fint..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Att mäta är att veta
    Jag tyckte också en smula konstigt att 205-55-16 skulle va dumt på en CD. Har haft både gamla och nya CD med den dimensionen och även 215-40-17 på bägge bilarna (sänkta). Men visst, det är snyggare med den lägre profilen..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: tackar för tipsen!!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    [
    Jag har kört med 225/45 16" och det skulle funkat med 225/50 16" utan några problem.
    Jag tolkar det som du bara gissar att 225/50-16 skulle funka.
    Har du verkligen provat ?


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    När jag hade min -91 cd så kunnde den fjädra hela vägen upp även innanför skärmkanten med 225/45 16" däck på.
    225/45-16 är t.om mindre än 205/50-16.
    Det vore väldigt konstigt om det skulle bli problem


    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    själv kör jag med ställbara koni och eibach fjädrar fungerar fint..
    Går inte att jämföra en CS med en CC/CD vad gäller storleken på främre hjulhusen.
    CS Aero har 205/55-16 som orginaldimension.
    Om jag haft de Eibachfjädrar jag hade tidigare skulle bilen vara okörbar med de däck jag har nu...


    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag tyckte också en smula konstigt att 205-55-16 skulle va dumt på en CD. Har haft både gamla och nya CD med den dimensionen och även 215-40-17 på bägge bilarna (sänkta). Men visst, det är snyggare med den lägre profilen..

    /jn
    215/40-17 är pluttedäck i sammanhanget


    Jag tycker också det är lite märkligt att mina vinterdäck tar i, men det är riktigt tight mot skärmbreddaren, framförallt i bakkant. Eftersom jag även har stänkskydd monterade fram är det mest i dom som det gnager.

    Kör som sagt med vinterdäck nu. Gislaved Nordfrost II som sett sina bästa dar. Hade de bättre däcken fram först men det blev olidligt.

    Fjädrarna har gått max 4000mil - troligen mindre och dämparna något mer. Jag avfärdar dom helt som orsak efterson det även skrapar i vid försiktig körning på p-platser t.ex.

    Vid hård bromsning skrapar det även i vid körning rakt fram men fenomenet blir värre vid sväng och efteresom det är däckets slityta som gnager avfärdar jag teorin om att ET skulle vara fel
    Har f.ö svårt att tro att Saab skulle orginalmontera fälgar med fel ET.

    Bakre bärarmsbussningen är ca 500mil gammal och uppstyvad och den främre bussningen har kanske hängt med 8000mil.

    Det syns tydliga skrapmärken i skärmkanterna både i framkant och bakkant. Har även sett detta på andra CC Aero som haft 205/55-16.
    Antagligen är det ingen slump att orginaldimension är 205/50-16

    Problemet kanske har att göra med skärmbreddarna som trots allt är lite fetare på Aero?

    Ska försöka få fram en bild på eländet.



    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Sportchassie sats vs Coilovers till Saab 9-5
    Av perchen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 00:19
  2. Speedparts sportchassie till 9000 (Sachs)
    Av Laddtryck i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 12:10
  3. Sportchassie ¿
    Av WannabeeGBG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:40
  4. Speedparts sportchassie 9000?
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •