Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vibrerande 9000 2,0t -89

  1. #1

    Vibrerande 9000 2,0t -89

    Topplockspackning gick sönder på bilen, så jag bytten den och alla andra packningar dvs en sotningssats. Samt att jag fixa iordning kamkedjan på min Saab 9000 2.0 Turbo från -89..

    Men nu vibrerar den när den går på tomgång. Står man still och gasar upp över ca 1200 rpm så slutar den vibrera. Vid körningen går den bättre mindre/inga vibrationer men vet i katten om den går 100a bra, kanske inbillning att den går sämre nu än den gjorde innan bytet..

    Vad kan vara fel ?

    Kammen ska stå rätt, dock använde vi oss av markeringarna räcker/går det ? Det är nya stift ditsatta, turbon laddar som den ska och när de går så går den jämt utan misständningar osv och den går på alla cylindrar samt att jag har testat med en annan fungerande tändkassett och de vart ingen skillnad..

    Står kammen iallfall fel ? Och hur gör man för att ställa den rätt då ?
    Såg att motorkudden under AC kompressorn inte var 100a okey, den var rätt slut. Kan de göra att hela bilen vibrerar ?
    \\ Saab 9000 Turbo -89 //
    // ‹«‹ • Adder • ›»› \\

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Hej

    Dåliga motorkuddar kan ge extra vibrationer i bilen, detta bör märkas tydligast på tomgång. Helt klart värt att byta ut den om den är sprucken och dålig, kan ju inte bli sämre i alla fall. Det är ett bra ställe och börja felsökningen.

    Mvh

  3. #3

    Kamaxel inställning på 9000

    Har försökt ställt in kammen på min Saab 9000 Turbo från -89 utan lycka då den skakar/vibrerar vid tomgång och känns inte att gå 100a okey när man kör.

    Går de att med hjälp av markeringarna ställa kammen precis rätt ? Har hört från flera att den inte går så pga dåliga markeringar.

    Så om man inte kan göra så hur gör man då ? Alt om någon kan ge en bra beskrinvning hur man ska gå till väga.. Har försökt att söka men utan lycka..
    \\ Saab 9000 Turbo -89 //
    // ‹«‹ • Adder • ›»› \\

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Jag har svarat exakt hur du ska göra på garaget.org, har du gjort så är det fel någon annastans, testa att kolla tändning så du inte vridit fördelaren fel.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    0 ställ motorn på cyl1( dra den framåt så att kedjan sträcks upp mot avgassidan), kolla i luckan i växellådan.ta bort kamkåpan, kolla markeringen i kam och lageröverfall, markering på kammen hamnar oftast lite bakom markeringen på överfallet c:a 1mm på avgaskam( beroende på hur sliten kedjan är), nu SKA kamdrevet ha sin markering rakt upp(obs att kammens och överfallets markeringar inte samman faller med kamdrevets markering skiljer c:a 15 grader), vinkelrätt mot packningsytan för kamkåpan. räkna antalet rullar i kedjan till markeringen på insugskamdrevet SKA vara 15 st. om inte detta stämmer så får man länka om kedjan. om man har haft loss kedjan och monterar i hop det så är det oftast att man missar 1 länk på insugssidan tappar c:a 15hk + att man får en rufflig tomgång fruff,fruff,fruff,fruff.
    om det stämmer med markeringar så är det något annat som spökar.
    lycka till
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    missade 900 powers inlägg pga en liten paus i skrivandet.
    har inte turbo -89 di? = ingen fördelare. men förall del kolla tändläget ändå så att det är stabilt och inte fluktar för mycket
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    missade 900 powers inlägg pga en liten paus i skrivandet.
    har inte turbo -89 di? = ingen fördelare. men förall del kolla tändläget ändå så att det är stabilt och inte fluktar för mycket
    Jo just de 9000 hade ju tändkassett tidigt..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19
    Eftersom det kan vara en smula svårt att se markeringar på rem skiva och det inte finns markeringar på svänghjul på alla modeller så kan man ju med hjälp av en skruvmejsel räkna ut var ÖDP 1 cyl är genom att skruva ur ettans stift och släppa ner mejseln vrida in motorn och vrida runt motorn och se när mejseln är i sitt översta läge(=övre dödpunkt ) och kammarkeringarna är nästan i läge krävs lite framåt och tillbaka vridning när man hittat läget därefter jmf med kamaxel indikeringen som nämts i tidigare inlägg.
    9-5 AERO
    9000 CS *2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19
    samt att lars lars har en utmärkt beskrivning på hurdet låter och går när man har en länk fel mkt bra lars
    9-5 AERO
    9000 CS *2

  10. #10
    Går troll i bilen alltså... Åkte förut och då var den som "vanligt" dvs skakar vid tomgång och går som vanligt vid körning. Men helt plötsligt tyckte jag den gick sämre bara så där, när jag körde en längre sträcka utan stopp. Sen vid ett stopp så skaka inte bilen för 5 öre. Men nu tycker jag den går sämre vid körning. Typ som den går på 3 cylindrar fast bättre på nått sätt. När ett fel försvinner, kommer ett nytt :/ Vad kan ha hänt egentligen ?
    \\ Saab 9000 Turbo -89 //
    // ‹«‹ • Adder • ›»› \\

  11. #11

    Motorkuddar gick efter topplockspackingen gick.. 9000

    Min topplockspackningen gick för en tid sen. Fixa de samt bytte kamkedjan. Efter att allt var bytt och jag starta upp den så var problemet att hela bilen skaka på tomång och vid acceleration. Det över gick till att den inte skaka nämnvärt på tomgång och skakar lite och ibland mera vid acceleration. Tycker jag hittat problemet, båda motorkuddarna dels den vid ac kompressorn och den vid växellådan har gått sönder iallfall ligger motorn mot karossen. Hur kan de bara gå sönder ? Eller har de hamnat snett eller likannde ? Går de att "laga" fixa till dem ?
    \\ Saab 9000 Turbo -89 //
    // ‹«‹ • Adder • ›»› \\

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 364
    Medlem#
    1774
    Eller så har du ställt kammarna fel när du byte kedja, då kan motorn hoppa och frusta som du beskriver...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Eller så har du ställt kammarna fel när du byte kedja, då kan motorn hoppa och frusta som du beskriver...

    Mvh Johan!!
    De är inte så troligt att motorn rör sig flera cm längst gående om man står still och släpper ner kopplingen lite halv fort så motorn försöker vrida sig vilken den gör lite också. Motorn går hur bra som helst. Men bilen skakar som att alla vibrationer i motorn går ner i karossen pga motorkuddarna..

    Samt att jag besiktiga bilen igår med bra värden på avgaserna borde inte de blir dåliga med felinställd kam ?
    \\ Saab 9000 Turbo -89 //
    // ‹«‹ • Adder • ›»› \\

Liknande ämnen

  1. vibrerande 9000=)
    Av clivo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •