Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 183

Ämne: Modellsnik genom produktionsåren 9000

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    160
    Har inte "verktygslådan" blivit tunnare med åren också?

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Ingen som är lika störd som mig och kommit på idén att bygga en full utrustad 9000 CSE -98? Man alltså en 9000 från 98 och plockar på den allt som blivit bortbantat under årens lopp. Allt från motorrums-belysning till baksäte med duxfjädrar. Onödigt och ekonomiskt försvarbart? NEJ! Rubbat och roligt? JA!

  3. #43
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    På toppen av 88-ans fjäderbenstorn fanns en plupp, "dammskydd"
    i hålet till stötdämparmuttern. På -92an fanns inte det.
    Jag har dessa på min -91'a, så de försvann väl då nångång.

    Kom på en grej till. Varselljus i blinkers/parkerings-lyktan på gamla CC- och CD-fronten, när försvann dessa? Syrran hade en -89'a som hade dessa, min -91'a saknar dem.
    Varselljus fanns 85-87
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Varselljus fanns 85-87
    Hmm, syrrans var somsagt en -89'a. Har dessvärre bara blinkersarna kvar, bilen är skrotad. Men där sitter en 21/5W-lampa och lamphållaren har 3-stift. Vet ej om varselljuset funkade på den, det kanske bara var lamphållaren som levde kvar sen tidigare modeller då?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #45
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Varselljus fanns 85-87
    Hmm, syrrans var somsagt en -89'a. Har dessvärre bara blinkersarna kvar, bilen är skrotad. Men där sitter en 21/5W-lampa och lamphållaren har 3-stift. Vet ej om varselljuset funkade på den, det kanske bara var lamphållaren som levde kvar sen tidigare modeller då?
    Import?
    Lamphållaren kan ha överlevt sen tidigare.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Import?
    Nepp

    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Lamphållaren kan ha överlevt sen tidigare.
    Är nog så då.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    86
    lite lätt OT

    Blev larm standard -95 eller var det senare eller bara "E".
    Undrar då jag nu söker efter ljus o lykta efter en värdig ersättare till min -94.

    //Tobias
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2005
    http://www.garaget.org/?car=287263

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52
    Har haft en silver A50 byggd 97 och har nu en likadan men byggd under 98 och den senare saknar träratt. Det sägs att de tog slut...

    Den saknar även del lilla gummistroppen som håller upp luckan till reservhjulet. Skitirriterande!!!

    Vet nån om de haft tändalampanitaket knapp mellan framstolarna? Har för mig att mina gamla -90 haft det. saknar det iallafall
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av cquenced

    Den saknar även del lilla gummistroppen som håller upp luckan till reservhjulet. Skitirriterande!!!
    Känn med handen i hålet under bakhögtalarna, alternativt vik ner mattan på höger hjulhus.

    Gummistroppen brukar ibland hamna på insidan av mattan.

    Knappen för taklampan har alltid suttit i taket vad jag vet, däremot har og900 haft den i mittkonsollen.
    SAAB 9-5 Aero

  10. #50
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Ewfors
    lite lätt OT

    Blev larm standard -95 eller var det senare eller bara "E".
    Undrar då jag nu söker efter ljus o lykta efter en värdig ersättare till min -94.

    //Tobias
    96 kom startspärren iallafall
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Knappen för taklampan har alltid suttit i taket vad jag vet, däremot har og900 haft den i mittkonsollen.
    Samma med ng900, idiotisk placering, speciellt om man har stolen långt fram

  12. #52
    Jag fyller på med ett några grejor. Gamla Musbion kunde styra värmare har nämnts. En annan sak var att den hade en trippmätare som gick till 1.000 mil. Sedan innan det värdelösa pictogrammet blev standard på alla EDU så hade EDU fram t o m 87 momentanförbrukning i siffror. Antagligen säkerhetsgrej att det försvann eftersom man tittade rätt mycket på siffrorna, men det var mycket trevligt.

    Duxsätena var sköna, och årsmodell 85-86 hade snyggare baksätesryggstöd med en kraftigt "regnbågs-söm" som ramade in ryggstödet. Dessutom hade nackstöden tygpåsar som täckte för stålplattan bakifrån när man skjöt upp stöden.

    En annan intressant sak är att fram t o m 86 så sitter det extra balkar i motorrummet längsgående. Om de fyllde någon funktion eller inte vet jag ej, men de försvann som sagt.

    Dessutom gillar jag gamla ACC-panelen där fläkthastigheterna hade olika knappar för olika hastighet. Är ju sååå segt med de nyare att trycka trycka trycka om man vill radikalt ändra hastigheten på kupéfläkten. Istället för symboler på ACC:n stod det defr, floor, Bi-lev och liknande. Det i sig är varken bättre eller sämre dock.

    En sak som kanske känns ha blivit mer exklusivt är att man bytte material i bensinluckan från plast till plåt. Jag måste påstå att jag föredrar de gamla i plast som aldrig rostar, vilket man inte kan säga om plåtluckorna.

    Antar att det är en brandsäkerhetsgrej, men de gamla hade bränslefiltret på batterihyllan, vilket är trevligare när det är dags att byta.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  13. #53
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Antar att det är en brandsäkerhetsgrej, men de gamla hade bränslefiltret på batterihyllan, vilket är trevligare när det är dags att byta.
    Hej

    Just detta kanske skulle kunna bero på att det började bli trångt under huven när det började bli mer och mer utrustning på bilarna också? Samma sak hände ju på og900, även där satt bränslefiltret under huven till och börja med men flyttades senare under bilen, vid tanken. Just på og900 så sitter ju ventilblocket för ABS mer eller mindre precis där bränslefiltret satt förr.

    Det kan nog vara en blandning av både brandsäkerhetssynpunkt och platsbrist. Men det är ju utan tvekan trevligare och byta filtret när det sitter under huven...

    Mvh

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Fyller på med något från tråden om "Lyx-ylleklädsel".

    Runt 1995 -1996 (?) bytte man läderleverantör från skotska Bridge of Weir (med anor från 1500-talet), till Elmo. Enligt en forummedlem som verkar kunna detta så var det ingen direkt nedgradering då Elmo också är bra. Men man kan kanske tänka sig att man lyckades förhandla till sig ett bättre pris och bytte.

    Fanns också ett väldigt exklusivt italiensk ylle som alternativ till skinnet. Vet ej när det försvann. Förmodligen såldes det med förlust. Bra tyg kan vara dyrare än läder. Men har aldrig sett det efter att besparingsåren började ca -95 -96
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    En snikvariant som jag hade på min Belgien-importerade 9000 CS 2,3t -92
    var att den inte hade vare sig 3:e bromljus eller baktorkare/spolare.

    Nu var inte bilen i sig snik eftersom den var FULL-utrustad förutom taklucka.
    Den hade t.ex. träpanel även på dörrarna och mittkonsolen.

    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Runt 1995 -1996 (?) bytte man läderleverantör från skotska Bridge of Weir (med anor från 1500-talet), till Elmo. Enligt en forummedlem som verkar kunna detta så var det ingen direkt nedgradering då Elmo också är bra. Men man kan kanske tänka sig att man lyckades förhandla till sig ett bättre pris och bytte.
    I min A50 -97 kommer skinnet från "Bridge of Weir" i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #57
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    En snikvariant som jag hade på min Belgien-importerade 9000 CS 2,3t -92
    var att den inte hade vare sig 3:e bromljus eller baktorkare/spolare.

    Nu var inte bilen i sig snik eftersom den var FULL-utrustad förutom taklucka.
    Den hade t.ex. träpanel även på dörrarna och mittkonsolen.

    Bromsljuset hade med lagkrav att göra så det hade inget med snikighet att göra, torkare var tillbehör och satt heller inte på samtliga svenska.

    Och ja de va en snik eftersom den inte hade lucka
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Precis. Även de tyska bilarna ( åtminstone fram till 95-96?) har inget övre bromsljus. Egentligen är det väldigt läckert och man syns bättre. Fast ibland kan jag tycka att det är snyggare utan. Blir lite mer sedanlik. Utan att vara sedan
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #59
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Något som blev bättre iallafall som skiljde 85 från övriga var att man kunde få stora färddatorn, taklucka samt nya kontakten för bilstereo
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  20. #60
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av LM
    I min A50 -97 kommer skinnet från "Bridge of Weir" i alla fall.
    ...och i vår 9000 classic var det Elmo. Tillverkad i september 1997.

    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

Liknande ämnen

  1. Modellsnik genom produktionsåren NG9-3
    Av Lundin2000 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-03-26, 13:13
  2. Modellsnik genom produktionsåren OG9-5
    Av Angus i forum Allmänt
    Svar: 182
    Senaste inlägg: 2020-10-20, 17:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 17:55
  4. Motorer i 9-5 genom tiderna
    Av Maxiboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 20:59
  5. Bli medlem genom internetbank
    Av ArneAnka i forum Klubbfrågor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •