Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad kan det vara med växellådan 93 -00?

  1. #1

    Vad kan det vara med växellådan 93 -00?

    Hej Hej,

    Jag har under en tid haft lite problem med att få in växlarna. Främst är det stillastående som jag ibland inte får inte backen, men kan även hända att jag inte får andra växlar då . Så försöker jag få in 1:an för att sen ta in backen får jag inte ens ibland in 1:an eller 3:an eller 4:an.
    Efter en trixande brukar jag få i nån växel för att få den i rullning för att sen lyckas.

    Kan även hända att när man kör sakt som t.ex. i korsning inte får in 1:an heller utan måste ibland stanna helt för att få i den..
    Det händer även väldigt ofta när jag ska lägga ur 1:a att det räcker med att jag nuddar spaken och 1:an flyger ut.
    Samt även att känns som man '"skrapar" och känns så där obehagligt som det kan göra ibland när man lägger i en växel.

    Detta låter ju inte så bra och det oroar mig, kan inte ett dugg om bilar så ställer frågan här vad som kan göras åt det?
    Någon som har erfarenhet av detta kanske?

    Kör c:a 150mil/månad i tjänst och undrar om det kanske blir billigare/mer lönsamt att byta bil.

    Tacksam för svar!
    Bil är Saab 93 t5 -00 c:a 15.000 mil

    Mvh
    Patrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 029
    Hej!

    Det låter som att synkningen i lådan inte är i sin bästa form!

    Du kan testa att justera lådan men jag tror att "felet" är i lådan.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Hej!

    Det låter som att synkningen i lådan inte är i sin bästa form!

    Du kan testa att justera lådan men jag tror att "felet" är i lådan.
    Okej, som jag skrev så kan jag inte mycket om bilar.
    Hur testar man att justera lådan? Är det något som kan göras själv på ett smidigt sätt.
    Hur vet man då om det blir bra eller inte efter?

    Om felet är i lådan, är det en ny låda som gäller då eller som jag skrev mer lönsamt med ny bil efter alla dessa mil och så mycket som jag kör?

    //Patrik

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 029
    Jag fick min låda på min Ng 900 kalibrerad eller justerad, vad det nu kallas. åkte in till saab och bad dem göra det åt mig, tar väl någon minut och så vipps så fick jag i alla växlar. fick inte i femman och hade problem med backen! detta dock efter att motorn och lådan hade varit isärskruvade!

    En låda kostar ca 2500kr och uppåt, montering beror på vilken verkstad och om gör det med eller utan kvitto!

    Är bilen i övrigt i bra skick så kan det väl vara värt de pengarna annas så byt!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Jag fick min låda på min Ng 900 kalibrerad eller justerad, vad det nu kallas. åkte in till saab och bad dem göra det åt mig, tar väl någon minut och så vipps så fick jag i alla växlar. fick inte i femman och hade problem med backen! detta dock efter att motorn och lådan hade varit isärskruvade!

    En låda kostar ca 2500kr och uppåt, montering beror på vilken verkstad och om gör det med eller utan kvitto!

    Är bilen i övrigt i bra skick så kan det väl vara värt de pengarna annas så byt!
    Tackar för infon.

    Testar detta först då så får vi se om det blir bättre utav det.
    Jo, bilen är i bra skick i övrigt så låter som att det annars blir att byta låda. Trodde det skulle vara dyrare

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 029
    Kompisen köpte en lådan för 5000 som bara hade gått ett par tusen mil..

    Har du lite kontakter så blir inte växellådsmbytet så dyrt heller!

    Så under 10000:- borde du klara dig!

    Bytt i min audi som jag också har och allt som allt med olja arbete och låda gick på 7000:-

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Kompisen köpte en lådan för 5000 som bara hade gått ett par tusen mil..

    Har du lite kontakter så blir inte växellådsmbytet så dyrt heller!

    Så under 10000:- borde du klara dig!

    Bytt i min audi som jag också har och allt som allt med olja arbete och låda gick på 7000:-

    /A
    Okej, det låter schysst. Kollar lite på begagnade lådor utifall att. Funkar det med viggen och aero lådor till denna?
    Eller måste jag hitta en liknande 9-3 98-00 t5?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481
    tror nog de där bara är en justeringsgrej...

    de där med 1an ska vara så, jag har aldrig haft en saab där det går lätt att lägga i 1an när man rullar, går alltid lite trögt, den enda bilen de funkade på var min automatare .

    De är inte så att kopplingen börjar bli dålig och den inte kopplar ur och därav att de skrapar vid vissa växlningar?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    tror nog de där bara är en justeringsgrej...

    de där med 1an ska vara så, jag har aldrig haft en saab där det går lätt att lägga i 1an när man rullar, går alltid lite trögt, den enda bilen de funkade på var min automatare .

    De är inte så att kopplingen börjar bli dålig och den inte kopplar ur och därav att de skrapar vid vissa växlningar?
    Kan, vara. Kan som sagt inte så mycket.
    Men kopplingen känns bra, verkar ju konstigt också att skulle vara de när jag får problem vid stopp att lägga i både back o andra växlar. Samt att 1:an "flyger ur" ibland när man nuddar den när man ska växla till 2:an. Som den bara suttit halvvägs in vad den ska.

    Men får lämna in den på justering, någon som har en ide om vart man kan göra det runt omkring Norrk/Link?
    Lite billigare än Biva, typ ag;s eller liknande?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    26
    Låter som du har problem med kopplingen,men en justering av växellägen kan du ju prov med först.
    Det kan inte vara så dyrt att få det fixat åk till Biva i Linköping och be någon följa med och provköra bilen så kan dom tala om vad det är.

Liknande ämnen

  1. Hur trög ska växellådan vara på ng9-5?
    Av Psycho Dave i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 16:28
  2. 18" & sänknings vara eller icke vara m.h.t chassi
    Av vikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 21:08
  3. Apropå bromsad effekts vara eller inte vara
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •