Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Om en lagerskål är svart är blocket skrot???

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755

    Om en lagerskål är svart är blocket skrot???

    Bygger ny motor, har fått ett nytt block och fått det honat plandeckat o tvättat osv.

    Sen...

    Preppade blocket o sådär sen så tryckte jag dit lagerna och stoppade i veven... veven gick INTE runt som den skulle, OBS spände inte ens fast den, veven är std på alla lagerytor och samtliga lager kollades och dom var med std..hmmmm..

    tog bort veven o kollade lite, stoppade dit den igen men samma problem.

    veven är trög att få snurr på men när den väl snurrar så e de vel hyfsat.

    Tog bort lagret i mitten o stoppade tillbaka veven och nu funkade det fint.

    Frågan e varför?? Allt e ok förutom att lagerskålen till mittersta ramlagret e svart inte metallisk yta som det ska vara, vadfan har hänt där då??






    Ytan på i mittersta lagerskålen är svart vilket dom andra inte är.
    Frågan e om dom har kört lageras så pass på detta blocket att det har blivit varmt o blocket har slagit sig på något vis.
    TYdligen hade då försökt renovera motorn o satt i 0.25 öd lager men det gick inte så bra lagerna gick ner sig...

    Frågan e ska blocket slängas eller kan man fixa´t?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    du har nog gissat rätt själv, de där lagerlägena lär nog korrigeras för att det ska bli bra. Om vevaxeln går normalt lätt efter att du tar bort det misstänkta lagret så är ju felet garanterat där.
    Självklart kan det fixas, allt är ju bara en kostnadsfråga. Felet som sådant är ju vardagsmat för en som renoverar motorer.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Om man kollar noga på denna bild

    så ser man att det saknas som en "bana" typ, alltså en bit är borta om ni fattar, precis där problemet verkar vara.

    MVH
    Swed

    Hehe, det hörs att man inte är mekanicker !
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Citat Ursprungligen postat av Swed

    Hehe, det hörs att man inte är mekanicker !
    Hehe, det hörs att du inte är mekaniker
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Swed

    Hehe, det hörs att man inte är mekanicker !
    Hehe, det hörs att du inte är mekaniker
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Om man kollar noga på denna bild

    så ser man att det saknas som en "bana" typ, alltså en bit är borta om ni fattar, precis där problemet verkar vara.

    MVH
    Swed

    Hehe, det hörs att man inte är mekanicker !
    jahaa!! det går altså lättare när man trycker i lagerbana..

    hursom, den lokala motorfiran sa at om jag har tur så har lagerskålen krymt en aning och det kan man fixa med linjeborrning eller linjehoning...

    Storyn med detta block är att dom som har haft det från första början hade kört ras och renoverat upp den men kört ras igen och då kan man vel säga att detta uppkomna då är felet som dom inte set helt enkelt.


    Det värsta var att dom hade kö på linjeborrningen sa han och det var minst 2veckor... satans!!

    Så nu får jag dela alltt o tömma blocket på nytt, ööööhrk... jag har ju tid o meka nu en en par vekcor har jag garanterat inte det...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det ekonomiskt försvarbart att borra lagerlägena, jämfört med att börja om på ett friskt block?

    Det kanske ligger lite pengar i blocket redan?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Hade man kunnat upptäcka detta om man hade kollat spelet runt om på lagren med plastigauge ?
    För detta vill man ju inte vara med om
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Skulle bara kommentera en liten sak. Vet inte om det har något med ditt fall att göra men. Om man inte spänner fast vevaxelen så kommer den vara väldigt jobbig att snurra. Så fort du spänner den kommer allt att gå mycket lättare.. Anledning är svårförklarad men det beror på att vevaxlen pressas snett. Så skulle rekomendera att du testar spänna fast den och provar dra runt. För utan lagerna i mittelen så rör den sig friare och går därför lättare runt.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Citat Ursprungligen postat av Apocalypsica
    Skulle bara kommentera en liten sak. Vet inte om det har något med ditt fall att göra men. Om man inte spänner fast vevaxelen så kommer den vara väldigt jobbig att snurra. Så fort du spänner den kommer allt att gå mycket lättare.. Anledning är svårförklarad men det beror på att vevaxlen pressas snett. Så skulle rekomendera att du testar spänna fast den och provar dra runt. För utan lagerna i mittelen så rör den sig friare och går därför lättare runt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Hade man kunnat upptäcka detta om man hade kollat spelet runt om på lagren med plastigauge ?
    För detta vill man ju inte vara med om
    M.V.H.
    detta upptäcker du om du snurrar veven för hand och kanske också med plastigauge
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Apocalypsica
    Skulle bara kommentera en liten sak. Vet inte om det har något med ditt fall att göra men. Om man inte spänner fast vevaxelen så kommer den vara väldigt jobbig att snurra. Så fort du spänner den kommer allt att gå mycket lättare.. Anledning är svårförklarad men det beror på att vevaxlen pressas snett. Så skulle rekomendera att du testar spänna fast den och provar dra runt. För utan lagerna i mittelen så rör den sig friare och går därför lättare runt.
    om det går lättar efteråt att man spännt fast beror det på att lagerna tryckts på plats men det ska 'ändå inte vara så svårt att få snurr på den jag fick ta i som fan för att den skulle röra sig men när den sen snurrde gick de bra men så fort den stannade så var det samma visa igen
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    nu e blocket lämnat, kostnad 1500-4000kr

    llinjehoning ca 1200+moms a-borrning 3200+moms

    efter många åskter på detta ämne idag så har det framkommit att en vev har gått varm och då krymper lagerskålen lite

    åtgärd borrning eller endast honing

    blocket e lämnat men ska dom borra så vettefan de e för mycket pengar
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Finns det inte underdim. lager? Så länge läget är runt bör man kunna hitta lager (om inte så från annat märke...) som ger rätt spel. Mät som sagt med plastigauge, räkna baklänges och montera annat lager på den platsen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Finns det inte underdim. lager? Så länge läget är runt bör man kunna hitta lager (om inte så från annat märke...) som ger rätt spel. Mät som sagt med plastigauge, räkna baklänges och montera annat lager på den platsen.
    Går inte!! är inte lagerlägena raka i linje så blir lagerspelet fel och varmgången/raset kommer som ett brev på posten. Har ingen betydelse vad kompisars kompisar har för erfarenhet, detta är går INTE! att fuska bort. Veven skall du kunna snurra med ena handen när överfallen är spända till rätt moment oavsett det är en 3 eller 12 cylindrig maskin om inte... Gör om-gör rätt!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Finns det inte underdim. lager? Så länge läget är runt bör man kunna hitta lager (om inte så från annat märke...) som ger rätt spel. Mät som sagt med plastigauge, räkna baklänges och montera annat lager på den platsen.
    Går inte!! är inte lagerlägena raka i linje så blir lagerspelet fel och varmgången/raset kommer som ett brev på posten. Har ingen betydelse vad kompisars kompisar har för erfarenhet, detta är går INTE! att fuska bort. Veven skall du kunna snurra med ena handen när överfallen är spända till rätt moment oavsett det är en 3 eller 12 cylindrig maskin om inte... Gör om-gör rätt!!
    yepp.

    jag frågade om det fanns lager som vart överdimensionerad på andra hållet men det fanns inte.

    Dessutom som krymper lagerskålen tydligen så då va de ju inget problem
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Finns det inte underdim. lager? Så länge läget är runt bör man kunna hitta lager (om inte så från annat märke...) som ger rätt spel. Mät som sagt med plastigauge, räkna baklänges och montera annat lager på den platsen.
    Går inte!! är inte lagerlägena raka i linje så blir lagerspelet fel och varmgången/raset kommer som ett brev på posten. Har ingen betydelse vad kompisars kompisar har för erfarenhet, detta är går INTE! att fuska bort. Veven skall du kunna snurra med ena handen när överfallen är spända till rätt moment oavsett det är en 3 eller 12 cylindrig maskin om inte... Gör om-gör rätt!!
    yepp.

    jag frågade om det fanns lager som vart överdimensionerad på andra hållet men det fanns inte.

    Dessutom som krymper lagerskålen tydligen så då va de ju inget problem
    Har haft isär en motor där ramlagret skurit och snurrat ordentilgt för länge sedan. Det monterades nya lager, ett nytt ramlageröverfall och motorn fungerade.

    När jag sedan plockade isär motorn, säkert flera år och ett par tusen mil efter detta, så var lagren som satt i den lagerskålen där det tidigare snurrat, tillplattat och lagermaterialet hade smetats utåt.

    Motorn fungerade och lät bra innan jag plockade isär den. Men jag skulle aldrig återanvända ett sådant block efter att ha sett det, förutsatt att det inte går att åtgärda såklart.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    När det endå disskuteras lager osv...kan jag utläsa ifall jag har standardlager eller öd. på ram och vev?

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    När det endå disskuteras lager osv...kan jag utläsa ifall jag har standardlager eller öd. på ram och vev?
    Är det original lager från saab så är det inte alla ggr säkert att de skriver ut annat än deras artikelnummer och då får man mäta eller kolla mot reservdelskatalog. På de felsta eftermarknadssatser står det ju oftast stämplat 0.25, 0.50 eller .010, .020 osv

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    När det endå disskuteras lager osv...kan jag utläsa ifall jag har standardlager eller öd. på ram och vev?
    På baksidan av lagret står det nummer och sen står det även STD=standard eller kanske 0,25=0,25mm ÖD osv.

    Har du en fullt fungerande motor så e de altså bara att lossa överfall o läsa på baksidan av lagrena så vet du vad lager o vev har för dimension.

    Glöm inte att när du återmonterar lagret om du inte ska byta altså så måste du torka rent bakom lager, om det finns olja bak kan det underlätt att lagret vid en pressad situation snurrar med veven har det sagt mig.... om det stämmer vet jag inte.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. skrot med självplock?
    Av jonnyfrej i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 10:24
  2. Min gamla bil är skrot
    Av NP i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 15:12
  3. Skrot premie
    Av erixonn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:20
  4. Identifiera bil på skrot!
    Av Jlarsson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 19:05
  5. skrot
    Av Davidt8 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •