Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: backen hoppar ur. ng900 -95

  1. #1

    backen hoppar ur. ng900 -95

    hej hje jag har en 900 som backen tycks hoppa ur när den är ilagd.. kan det hjälpa om ja justerar växlarna lite så den går i lite mer? bör tillägga att backspärren inte funkar o man kan ta ur nyckeln med tex 1an i.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Just att backen hoppar ur på ng900 är ett ganska vanligt fel. Tror tyvärr den enda riktiga lösningen på problemet är att ta ner lådan och renovera.

    Kan givetvis vara värt att kolla upp att växlarna är justerade korrekt, samt att gummibussningen till växelföraren är i bra skick.

    Mvh

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    precis, detta är ett hyfsat vanligt fel och i de flesta fallen är det lådan.

    Att backspärren inte funkar beror bara på att de är sletet, jag kan plocka ur min nyckel när jag kör med min ena ng900, bäckspärren funkar dock när man lägger i backen och drar ur nycklen.

    om de inte är ett stort problem så kan du troligen hålla fast växelspaken så länge, men förr eller senare kommer backen va borta.

    lättast är nog att köpa en beg låda, finns ju för 1500kr och uppåt med fungerande back, renovera lådan kräver ju en del kunskaper och tid, så frågan är om de är lönande på en så pass gammal bil.

    Tycker de där med lådan är lite konstigt, vissa bilar går väldigt långt och lådan funkar kanon, min ng900 har gått 30 000mil med org lådan och den är kanon i växlarna, inga missljud eller nått och backen funkar klockrent.

    men sen kan andra ha en lika dan bil som gått 1/3 av mitt mital och lådan är slut, man börjar ju undra om de är just vissa lådor som är dåliga eller om de de handlar hur folk kör..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Backen hoppar ur ng900
    Av prestones i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 12:01
  2. Backen hoppar ur hela tiden
    Av Lindström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:50
  3. Backen hoppar ur ng900 -94
    Av Placco i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 08:09
  4. backen hoppar ur....
    Av Tobbsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •