Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 959

    Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Sitter och funderar lite på vilka dom synbara skillnaderna är mellan kompressorhusen på 15t och 19t, vad jag förstått är dom fysiska yttermåtten desamma på respektive turbo?

    Har sökt utan framgång?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22 198
    Hej,

    Du ser skillnad på diametern på inloppet t ex. Om jag minns rätt är det 43 mm på 15T och 49 mm på 19T, eller någonting åt det hållet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    376
    Va jag fick höra igår så är det likadana kompressorhus på 15, 16...19T.
    Bara det att dom är omsvarvade.
    Flera turboleverantörer gjorde så tydligen.
    Sen skiljer väl avgashusen.

    Någon som har bättre insyn än mig får dementera om det inte stämmer.

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga, norrort Stockholm
    Inlägg
    10 799
    Samma yttermått och storlek snäcka men olika mycket uppsvarvade inuti precis som KK skriver.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    --Mariestad--
    Inlägg
    7 215
    Snackar vi kompressorhus 16/1819T (från volvo) så har den ju inbyggd avlastningsventil vilket gör huset helt annorlunda och skiljer sig jättemycket från en 15T.
    Några andra "riktiga" 16/18/19T hus har jag då inte sett.
    Dessutom sitter ju märkningen på huset
    Är det ett omsvarvat 15T hus blir det ju föståss lite klurigare.

  6. #6
    Men vad exakt är det man svarva, bara svarva upp diametern på inloppshålet till kompressorhuset och avgashuset? Så då borde man kunna köpa ett 15t 5# från 9-5 aero för att får t25-anslutning o svarva upp till 16t 7#?
    Är jag ute o cyklar o tänker jag helt galet?

    Mvh Roy

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Royan
    Men vad exakt är det man svarva, bara svarva upp diametern på inloppshålet till kompressorhuset och avgashuset? Så då borde man kunna köpa ett 15t 5# från 9-5 aero för att får t25-anslutning o svarva upp till 16t 7#?
    Är jag ute o cyklar o tänker jag helt galet?

    Mvh Roy
    för kompressordelen är du rätt ute, går att ta upp till 19T men avgashuset är helt annat på den med 7# passar mot T03-- grenrör, dvs tex gamla 9000 långmotorgrenrör

    för att få den att passa bult on på 9-5an krävs ett avgashus från 9000 Aero med storleken 6#,
    Mats Fhinn/3499/

  8. #8
    tack för svar, men jag var nog lite otydlig i min förklaring. det är så att jag funderar på att montera ett td04 agg på min ng900. så jag tänkte om man kan ta en td04 från 9-5 aero får att får avgashuset på rätt sida(mot förarsidan), så downpipen passar med mindre modifieringar. har läst mig till att det är t25 anslutning på de aggen, eller har jag fel? så frågan var om det går att svarva upp ett 9-5 aero agg på båda kompressorhuset och avgashuset till tex 19t 7#?

    blev visst mycket text, hoppas det är bättre förklarat

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 678
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    Citat Ursprungligen postat av Royan
    Men vad exakt är det man svarva, bara svarva upp diametern på inloppshålet till kompressorhuset och avgashuset? Så då borde man kunna köpa ett 15t 5# från 9-5 aero för att får t25-anslutning o svarva upp till 16t 7#?
    Är jag ute o cyklar o tänker jag helt galet?

    Mvh Roy
    för kompressordelen är du rätt ute, går att ta upp till 19T men avgashuset är helt annat på den med 7# passar mot T03-- grenrör, dvs tex gamla 9000 långmotorgrenrör

    för att få den att passa bult on på 9-5an krävs ett avgashus från 9000 Aero med storleken 6#,
    Eller en med T25 fläns härifrån
    http://www.turbomeck.se/turbo.htm
    ///Mackanized
    Saab 9-3 SC -09 T Biopower
    Saab 9-3 Cab -99

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Royan
    tack för svar, men jag var nog lite otydlig i min förklaring. det är så att jag funderar på att montera ett td04 agg på min ng900. så jag tänkte om man kan ta en td04 från 9-5 aero får att får avgashuset på rätt sida(mot förarsidan), så downpipen passar med mindre modifieringar. har läst mig till att det är t25 anslutning på de aggen, eller har jag fel? så frågan var om det går att svarva upp ett 9-5 aero agg på båda kompressorhuset och avgashuset till tex 19t 7#?

    blev visst mycket text, hoppas det är bättre förklarat
    avgashuset kan du inte modifiera på det sättet, men som du ser på turbomecks sida har han svetsat på en T25 anslutning på avgashuset...7#




    eller så tar du 6ans avgashus från 9000 aeroturbon

    Mats Fhinn/3499/

  11. #11
    okej, då är jag med. så det smidigaste är att köpa en 9000aero o svarva upp kompressorhuset till t.ex 18t och köra med 6# på avgashuset som det är orginal. när det sedan gäller montering av agget så antar jag att jag bara vänder på det 180grader får att få avgasdelan att passan mot min downpipe?
    för det ska väll passa bolt on med t25 fläns?

    har jag fattat rätt nu?

    tack för svar.

    Mvh Roy

  12. #12
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 373
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Royan
    så det smidigaste är att köpa en 9000aero o svarva upp kompressorhuset till t.ex 18t och köra med 6# på avgashuset som det är orginal.
    Det smidigaste är alltid att köpa ett agg som är klart att monteras... om du inte kan eller känner nån som kan svarva upp ett 15T till 19T förstås, då kan du komma undan billigt... men 9000aero aggen växer inte på träd tyvärr. Men ett lätt begagnat 19T agg eller ett ifrån turbomeck är inte så farligt dyrt heller...

  13. #13
    nu börjar vi närma oss

    sen du behöver ju byta själva turbinen oxå, kolla med turbomeck eller sl-turbo, från just 15T till 18T ,så
    jag vet inte vad du landar på jämfört med ett färdigt agg från maptun, sl-turbo, 18T6#,
    turbomeck 19T7#

    sen är det anslutningar vatten och olja, har inte gjort montering på 900 an men enklast är stålomspunnet,
    är inte allt för dyrt på en hydraulfirma

    komplett på Maptun 2200:- http://www.maptun.com/webshop/shop_i...1&kategori=275
    Mats Fhinn/3499/

  14. #14
    hehe, får tacka för svaren. jag har själv en svarv så själva svarvningen är nog inga prolem, men det är sant att det lönar sig nog i längden att köpa ett färdigt agg. men det är alltid roligt att fixa sakerna själv . Jag får kolla vidare o titta vad turbinen kan kosta, men nu har jag betydligt mer kött på benen.

    Tack för svaren!

    Mvh Roy

  15. #15

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Hej alla

    Förutom att svara upp till 19T så måste man ha ett sånt kompressorhjul , samt svarva i lageruhset för att få dit det , så det är att modifiera

    . Ang. turbinhus så är det från Volvo eftersom dom är dom som har 7 storlek , sen har jag kapat flänsen och svetsat dit en T25 fläns , vatten och olje slangar är samma , om man har ett 15T innan villsäga , annars får man gänga upp vatten anslutningarna till M14, har man en Garrett T25 så får man dessutom modifiera olje returen.

    Mått 15T 42,3x56 19T 46x58 axeln och lagerhusen är samma
    Rekord 435hk på en 9000 2,3L och 9-5 221hk 2,0L enligt mina kunder. Vinklad turbin.

    Mvh Ulf www.turbomeck.se
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 928

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Citat Ursprungligen postat av kawa
    Hej alla

    Förutom att svara upp till 19T så måste man ha ett sånt kompressorhjul , samt svarva i lageruhset för att få dit det , så det är att modifiera

    . Ang. turbinhus så är det från Volvo eftersom dom är dom som har 7 storlek , sen har jag kapat flänsen och svetsat dit en T25 fläns , vatten och olje slangar är samma , om man har ett 15T innan villsäga , annars får man gänga upp vatten anslutningarna till M14, har man en Garrett T25 så får man dessutom modifiera olje returen.

    Mått 15T 42,3x56 19T 46x58 axeln och lagerhusen är samma
    Rekord 435hk på en 9000 2,3L och 9-5 221hk 2,0L enligt mina kunder. Vinklad turbin.

    Mvh Ulf http://www.turbomeck.se

    Vad är det som måste svarvas i lagerhuset då? Jag hade för mig att TD04 15-19 har samma lagerhus/core jag?

    Sen bör det väl inte vara 214 Hk skillnad i maxeffekt om agget sitter på en 2,3 eller 2,0? Så jag anar att du sladdat på tangetbordet.

    Rätt skoj i alla fall att se siffran 435 Hk ur ett 19T, är den bromsad på vettigt sätt?

    Jag har ju sagt i snart 10 års tid att det är möjligt att nå bortåt 400 Hk eller så med 18/19T, och gudars vad skit och glåpord jag fick för det av allehanda "experter" runt om på forumen. Gamle "silverryggen" och turboikonen Janne Lundin och hans "fanclub" var väl de elakaste.....

    Jag har inte hört så mycket hackande på mig för den saken på länge nu, sen fler och fler nått effekter på närmare 400 Hk eller mer med dessa aggregat


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Hej Tony ,

    Om du kolla på måtten som jag skrev , så är dom 19T 2mm större i botten , så man får svarva ut i lagerhuset.

    ska givet vis vara 421hk och inget annat , bara va kunderna ha sakt , och Frank på Trollspeed , men det var några andra kunder.

    effekten är med E-85 om jag inte nämt det.

    Mvh Ulf www.turbomeck.se
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 419

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    turbinen kostar en styv femhundring på fleabay
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Citat Ursprungligen postat av kawa
    Hej Tony ,

    Om du kolla på måtten som jag skrev , så är dom 19T 2mm större i botten , så man får svarva ut i lagerhuset.

    ska givet vis vara 421hk och inget annat , bara va kunderna ha sakt , och Frank på Trollspeed , men det var några andra kunder.

    effekten är med E-85 om jag inte nämt det.

    Mvh Ulf http://www.turbomeck.se
    Om man kollar på din sida så antar jag att följande turbo är bolt on på en 9-3 aero med 15T orginal:

    19T/7 till Saab 9/3-5 med
    T25 fläns
    Pris inkl moms:
    8495:-

    Finns det något utbytespris om man skickar in sin 15T och vad skulle det priset vara isåfall?

    Mvh

    EDIT: Hittade pris på utbyte i den här tråden: viewtopic.php?t=201778

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    302

    Re: Synbara kompressorhusskillnader mellan TD04 19t och 15t?

    Citat Ursprungligen postat av kawa
    samt svarva i lageruhset för att få dit det , så det är att modifiera


    .......

    Mått 15T 42,3x56 19T 46x58



    axeln och lagerhusen är samma
    Av naturen är ja mkt känslig ner till 1/1000 delen av mm, så, vilken av dom 2 påstående är fakta?

    Hur ska vi ha det

    Ha D
    jag tror = att vilseledda fakta
    B234R, utan ballansaxlar,"andra" kammar, TD04hl-19T, IC++, äkta 3,5" downpipe, 630cc,Henko bränslepump 275LPH, 3" 100 cpsi race kat (HC 20ppm), ARP, Spec 3+, Q-ATB + stålhylsa, FlowerPower.

Liknande ämnen

  1. Input ang hur få tätt mellan TD04 och T3 x-rör
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 20:06
  2. TD04 19T#7 på og9-3
    Av kent_89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 21:06
  3. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 18:48
  4. skillnad mellan td04 05 <-> 06
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 22:58
  5. Oljerör från 9000 td04 till 9-5 td04?
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •