Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Xenon HID - blir det verkligen mera ljus? Gärna erfarenheter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Xenon HID - blir det verkligen mera ljus? Gärna erfarenheter

    Snabb fråga, har läst massvis med trådar men det var en del olika åsikter...

    Vi har precis köpt helt nya strålkastare till våran bil, men jag tycker ff att ljuset är ganska dåligt i jämförelse med många andra bilar - vårt ljus 'försvinner' nästan på mörka landvägar och det är ibland halvläskigt att köra då man knappt ser vägen.

    Ger ett XENON-HID kit verkligen mera ljus än standard? Har som sagt helt nya strålkastare med helt nya Philips Nightguide i nu...

    Bilen i frågan enligt signaturen, 9000 CSE '93.


    Och sedan: det är alltså olagligt, dvs man måste byta tillbaka till originalljus före besiktningen?

    Tacksamt för erfarenheter och svar! Svar såsom 'använd sökfunktionen' undanbedes, jag har suttit och sökt och läst massvis på forumet under hela dagen nu. Riktigt kul och lärorik men nu skulle jag helst vilja få lite personliga erfarenheter av er som har byggt in en eftermarknad konverteringskit.

    Tänkte förresten bara byta halvljuset, helljuset duger gott och väl tycker jag (och vad jag har läst ger det bara strul att byta det med).
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Har du köpt fabriksnya strålkastare eller nya begagnade?

    Tyckte att en 9000 CS hade rätt ok ljus för några år sedan, vet dock att 9-5 med H7 lampor har bättre...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har du köpt fabriksnya strålkastare eller nya begagnade?

    Tyckte att en 9000 CS hade rätt ok ljus för några år sedan, vet dock att 9-5 med H7 lampor har bättre...

    Vi köpte helt nya fabriksnya från Speedparts. Det blev klart bättre än med de gamla, men jag tycker som sagt fortfarande att vi blir 'ägda' av en rejält del av mötande trafik...
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Ja. En xenonlampa med hyfsat låg färgtemperatur ger normalt betydligt mer ljus än en vanlig halogenlampa. Det är därför som de är olagliga att eftermontera på halvljuset och kräver nivåreglering vid originalmontage.

    Ytterligare ett problem som en eftermontering kan ge är att lampan hamnar utanför brännpunkten för reflektorn p.g.a att lampan helt enkelt ser annorlunda ut.
    Detta kan ge underliga effekter. T.ex. mindre ljus där du vill ha det och mer där du inte vill ha det. T.ex. i ögonen på de du möter eller på vägen alldeles precis framför bilen. (Det sista finns det ju dock en del som gillar(!) eftersom de kör med dimljusen på.) I många fall kan antagligen lampans styrka kompensera en del av dessa problem. I alla fall för den som sitter i bilen.


    Du har friska insatser och bra lampor. Nästa steg är helt klart att kolla spänningen. Kanske en ny strömmatning direkt från batteriet?
    Testa först att koppla den ena lampan direkt. Jämför och se om det blir någon skillnad. (Förslagsvis med motorn igång)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Det förslaget fick jag precis av farsan också. Skall göra det! Dock är det inte så att vi har kass ljus precis, mest att vid mötande trafik på mörka landvägar så 'försvinner' vägen för det mesta. Precis framför bilen kan jag nog se vägen, men det var det väl... så jag siktar på mötande bilen oftast, helst lite höger om den

    Eller är det så alla upplever det kanske?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Xenonljus är riktigt bra enligt mig , hade det på min förra CSE och jag såg mycket mycket bättre.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Xenonljus är riktigt bra enligt mig , hade det på min förra CSE och jag såg mycket mycket bättre.
    Jepp. Man känner sig blind när man åker med i en bil utan.
    Gone country....

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Xenonljus är riktigt bra enligt mig , hade det på min förra CSE och jag såg mycket mycket bättre.
    och vi som möter er ser inget....
    tänker på alla eftermonterade xeon som pekar åt alla möjliga håll

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Det förslaget fick jag precis av farsan också. Skall göra det! Dock är det inte så att vi har kass ljus precis, mest att vid mötande trafik på mörka landvägar så 'försvinner' vägen för det mesta. Precis framför bilen kan jag nog se vägen, men det var det väl... så jag siktar på mötande bilen oftast, helst lite höger om den

    Eller är det så alla upplever det kanske?
    troligen så de flesta upplever det, de flesta du möter kommer inte gilla ditt xenon, är de "fel" bil du möter så kan de säkert kosta en slant med, allternativt att du får någons hella 3000 lysen i nyllet för någon inte gillar ditt lyse. Går att få böter om polisen upplever dina lysen som du har hellyse på vid möte, en jobbarkollega fick böter för det, han åkte själv och mötte 2 poliser i en bil som båda var eniga om att han hade hellyset på vid möte, betala och va glad va hans slutsats.

    Sen är ju frågan om de är risk att skada dina nya lyktor med.

    Om du själv upplever att du kollar åt mötande trafiks lampor, tänk då när mötande trafik ser dina dubbelt så starka lampor.

    Skruva ner ett snäpp på ljusinställningen som xenon nissarna tycker ger jag inte mycket för.

    har du kass ljus med nya lyktor osv så är de kanske läge att kolla så att allt står rätt till som GubbNicke sa i slutet på sitt inlägg, tycker ljuset i 99% av fallen räcker mycket bra, ju mer ljus man har ju mer kännslig blir man ju när man bländar av, så har du ett kolosalt hellyse så komemr de ju bli som att dra ner nattmössan när ögonen ska anpassa sig till mindre ljus, vilket kan bidra till att man upplever det som man tappar massa.

    jag tycker inte de är rätt att man på bekostnad av andras syn ska förbätta sin egen syn då de finns dem som blir mycket bländade av ditt starkare lyse, har själv stort problem när man får starkt lyse på sig, div dimljuskombinationer och när folk trixar med styrka osv, ett par "normala" lysen har jag inga problem med, har hänt att jag fått köra in till kanten när folk tänder hellyset 75-50 meter innan möte för man inte ser nått.

    men upplever du ljuset dåligt så är ju första att se över det som sitter där, har du tex gjort en korrekt ljusinställning efter bytet?
    har du rätt lampor?
    är spänning osv rätt?

    ett dåligt batteri ihop med en halvtaskig generator, fel ljuinställning och ett par dåliga lampor kan ju tillsammans påverka ljuset väldigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Hrm...

    nu är jag faktiskt fullständigt övertalad om att inte fyppla med något Xenon eftermarknad kit i alla fall. Det känns fel helt enkelt.

    Spänningen skall jag kolla, ljusinställningen måste faktist göras också - har bara grovjusterat då allt var stängt när jag bytte strålkastarna, och har varit sjuk nu sedan vi kom tbx från Holland där vi firade nyår. Hoppas det gör mycket skillnad med rätt justering då
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    rätt ljusinställning kan göra underverk, hämtade några familjemedlemmar på flygplatsen en gång och körde hem och reflekterade över "vart fan tog lyset vägen" testade både hel och halv och såg nada.
    skruvade ner 2 snäpp på ljusvredet och de blev som dag och natt i skillnad, tänkte ju inte på att bilen vart fullpackad, vilket tyngde ner bak och ljuset blev fel, så en riktig ljusinställning kan va lämplig att göra, både för din del och mötande bilar, för ljuset tar ju vägen någonstans även när dina lampor står fel,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Hrm...

    nu är jag faktiskt fullständigt övertalad om att inte fyppla med något Xenon eftermarknad kit i alla fall. Det känns fel helt enkelt.

    Spänningen skall jag kolla, ljusinställningen måste faktist göras också - har bara grovjusterat då allt var stängt när jag bytte strålkastarna, och har varit sjuk nu sedan vi kom tbx från Holland där vi firade nyår. Hoppas det gör mycket skillnad med rätt justering då

    Varför inte montera xenon på helljuset, då får du bra flås på lyset när du inte har möte och du slipper gnäll från halvblinda moraltanter.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    ... och du slipper gnäll från halvblinda moraltanter.
    kom ju från rätt moraltant...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    ... och du slipper gnäll från halvblinda moraltanter.
    kom ju från rätt moraltant...
    Det blir alltid så trevligt när Xenon diskuteras...

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    ... och du slipper gnäll från halvblinda moraltanter.
    kom ju från rätt moraltant...
    Det blir alltid så trevligt när Xenon diskuteras...
    jo framförallt när jag framför min åsikt och blir kallad moraltant av en person som precis satt och gjort de samma i min tråd om telia...

    De kommer ju hela tiden dessa xenon trådar och rimligen borde de väl finnas en klistrad tråd om det istället, vad som är lagligt hur det går till och fungerar, jag förespråkar iaf att man kunde haft en fast tråd om detta som förklarade mer.
    De är ju inte lagligt att byta, men byter du enabrt hellyse så är det ju ignen som har problem med det, då kunde de ju va lämpligt att de fanns en beskrivning för hur man kopplar in det rätt på hellyse osv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Jag ville som sagt mest bara höra åsikter från de som har monterad XENON kit i efterhand, om det verkligen ger mera ljus eller ej. Har läst igenom tillräckligt många trådar för att veta för- och nackdelar samt att det i princip är olagligt och detta med en bra anledning.

    Har bestämd mig för att uppföra mig som en bra pojk och inte ta Xenon-vägen nu i alla fall.


    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Varför inte montera xenon på helljuset, då får du bra flås på lyset när du inte har möte och du slipper gnäll från halvblinda moraltanter.
    Som jag skrev i första inlägget har jag inga som helst problem med helljuset, det ger ett riktigt bra syn tycker jag. Problemet jag upplever är just med halvljus och mötande trafik på möra vägar, att jag då ha svårt att se 'egen belyst väg' och få köra lite på chansning ibland. Då hjälper väl inte xenon i helljuset direkt vad

    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Xenon är lite av en känslig punkt, det ger bättre ljus men på andra bilisters kostnad att bli bländad. Du får montera av lamprna vid besiktning eftersom det är olagligt att montera xenon utan nivåreglering. Reflektorerna är inte gjorda för "lamptypen" och hamnar ofta fel jämnfört med vanlig halogen vilket försämrar reflektorn och bländar ännu mera. Hur mycket det bländar verkar vara högst personligt, vissa tycker det bländar hemskt och vissa tycker det går hur bra som helst.

    Tony418 skrev förra vintern ett långt inlägg hur han hade gjort för att få bättre ljus på sin bil. Kortfattat så slet han ut gamla reläerna och kablarna och satte dit fräscha grejer och såg till att verkligen ha 13 volt till lamprna. Men förstår inte riktigt varför du vill ha starka grejer till halvljuset?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Jag ville som sagt mest bara höra åsikter från de som har monterad XENON kit i efterhand, om det verkligen ger mera ljus eller ej. Har läst igenom tillräckligt många trådar för att veta för- och nackdelar samt att det i princip är olagligt och detta med en bra anledning.


    Svaret är att xenon på halvljuset ger ganska mycket bättre ljus, monterar du det ordentligt och gör en ljusinställning efteråt så ska det inte blända, men vissa har tydligen problem med detta.
    Kanske ska kraven för synundersökning skärpas vid utförande av lämp.

    Förstår inte hur en del kan säga att bilar med org xenon och nivåreglering inte bländar medans en korrekt eftermonterad bil gör det.
    nivåregleringen används bara när du har ojämnt fördelad last, när du kör som vanligt är ljusbilden och nivån densamma i en bil med xenon som en med halogenlampor.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Kanske ska kraven för synundersökning skärpas vid utförande av lämp.
    detta tycker jag är ett konstigt argument, visar ju bara hur dålig koll folk har på vad en optiker sysslar med, på vilket sätt skulle en synundersökning hjälpa att de flesta som har glasögon har problem med att man är mer känslig för ljuset, du får gärna förklara vad optikern kan hjälpa mig med tex så ska jag gladeligen be om det när jag är där nästa gång och kollar synen.
    Ställer mig mer frågande till att de är dem som inte ser nått utan 100 extraljus som borde gå dit?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Men förstår inte riktigt varför du vill ha starka grejer till halvljuset?

    Jag tror att jag har förklarat det tillräckligt många gånger nu faktiskt... men det kanske är något jag personlig upplever så utav något anledning. Den mänskliga kroppen är ju speciell, unik och underlig ibland.


    Jag drar mig ur debatten kring det hela, ville som sagt bara ha några personliga åsikter och erfarenheter, men eftersom jag nu har bestämd mig för att följa och respektera lagen (i alla fall i detta syfte ) så är det inte aktuellt mera för min del.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Bättre/Mera ljud i en Saab 9-3 SS, Blir det bra med baslåda
    Av StorStark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 00:04
  2. KAIXEN ljus erfarenheter??
    Av Trued i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •