Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Problem med generatorvin i högtalare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102

    Problem med generatorvin i högtalare

    Har nu satt in nya högtalare samt dragit kablar till slutsteget i bagagen. Dum som man är så satsade man krutet på högtalarna och därmed fick kablarna vika åt sidan lite grann.

    Som ämnet antyder så har jag problem med generatorvin på ena kanalen, jag funderar på om det finns något sorts filter etc. man kan sätta på kabeln som tar bort detta?

    ex:
    http://www.brl.se

    Art. nr:
    400PC1620

    ska tilläggas att strömkabeln samt lågnivåkablar är dragna på separata sidor av bilen
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Att använda störningsfilter för att bli av med generatorljud är inte riktigt rätt väg att gå. Visst det blir kanske bättre, men du har fortfarande ett problem kvar som du bara döljer.

    Se till att du har en riktigt bra jordpunkt för slutsteget, helst ska stereon och slutsteget vara jordade på samma ställe i karossen. Dock brukar inte det vara den mest praktiskt lösningen.
    Saab 900 Talladega -97, med vissa uppdateringar

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    det kan inte ha med att göra att jag har lite för kassa lågnivåkablar? som isolerar för dåligt?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  4. #4
    vad är det för lågnivåkablar??

    tror inte det är lågnivån.

    Kolla alla jordningar och kablar. måste vara något fel där.

    Skriv gärna och säg om du har gjort något och om det har hjälpt!

    Mvh /Anders

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Biltema

    Men det jag blir lite osäker på när det gäller kablarna är att båda är biltema men att jag inte har något vin från front högtalarna

    På min stereo så sitter inte lågnivåutgången till bak högtalarna direkt på stereon utan de går ut 15 cm ungefär på en kabel, kan detta spela in?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    biltemas kablar funkar mycket bra... såvidare de inte är sånna där tunna svarta med svart och röd kontakt i änden.
    har du deras lite bättre (grova gröna) kablar så är de mycket bra för pengarna.

    Skulle nog gissa mer på strömkablarna, hur grova har du och hur/var har du jordat?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    biltemas kablar funkar mycket bra... såvidare de inte är sånna där tunna svarta med svart och röd kontakt i änden.
    har du deras lite bättre (grova gröna) kablar så är de mycket bra för pengarna.

    Skulle nog gissa mer på strömkablarna, hur grova har du och hur/var har du jordat?
    Yepp den ena är den tjocka gröna den andre är deras "lite bättre" som följde med i deras exclusive sltustegspaket eller vad det kallas.


    Strömkablarna är 21 mm2 jag har jordat innanför högra lastöglan i bagagen, skulle tydligen vara rätt ner i rambalken och ett bra ställe att jorda på sa kompisen?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    biltemas kablar funkar mycket bra... såvidare de inte är sånna där tunna svarta med svart och röd kontakt i änden.
    har du deras lite bättre (grova gröna) kablar så är de mycket bra för pengarna.

    Skulle nog gissa mer på strömkablarna, hur grova har du och hur/var har du jordat?
    Yepp den ena är den tjocka gröna den andre är deras "lite bättre" som följde med i deras exclusive sltustegspaket eller vad det kallas.


    Strömkablarna är 21 mm2 jag har jordat innanför högra lastöglan i bagagen, skulle tydligen vara rätt ner i rambalken och ett bra ställe att jorda på sa kompisen?
    den tjocka gröna kablen är bra, är det från den du får ljudet eller från den andra?
    testat att byta mellan och se vad som händer?

    Lastöglan är bra om man ser till att skrapa bort färg osv så man får metal mot metal så att säga, en bra punkt till är uppe vid högtalaren där baksätet hakar i vid överkanten, men då måste man skapa bort lite färg där för att få bra kontakt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Ja den punkten som du har jordat vid funkar bra, tror jag har tatt den med.

    men jag har inga vinande ljud!

    Kolla så du har slipat rent ordentligt.

    mvh /Anders

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okej, vi slipade inte något där alls om jag minns helt rätt, vi litade på att bulten skulle ge tillräckligt med jord. Jag får ut och pröva att skrapa lite imrn. Tackar för hjälpen så länge
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    antar att du inte dragit lågnivån bredvid strömkablarna nånstans? för då blir det vin också. kan även bli om en högtalarkabel ligger emot nånstans...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    kan även bli om en högtalarkabel ligger emot nånstans...

    Om en högtalarkabel ligger emot strömkabeln eller någon lågnivå?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    en annan fundering jag hade. Jag har bytt ut orginalstereon och satt in en Pioneer stereo istället, problemet med den är att den "tappar minnet" varje gång jag stänger av tändningen. Dvs alla radiokanaler, ljudinställningar etc. etc.

    Iso-kontakterna passar rätt på och jag har mätt upp så den har konstant 12v samt att den har service ström med nyckeln i, jag fattar inte vad det är för fel?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    en annan fundering jag hade. Jag har bytt ut orginalstereon och satt in en Pioneer stereo istället, problemet med den är att den "tappar minnet" varje gång jag stänger av tändningen. Dvs alla radiokanaler, ljudinställningar etc. etc.

    Iso-kontakterna passar rätt på och jag har mätt upp så den har konstant 12v samt att den har service ström med nyckeln i, jag fattar inte vad det är för fel?
    angående brummet så får du som sagt inte dra lågnivå kablar ihop med spänningsförande kablar. Då får du brum. Riktigt seriös dragning innebär lågnivå på en sida av bilen och spänningskablar på den andra sida.

    Ibland får man skifta röd och gul kabel vid stereon, riktigt standard är det inte på den biten utan man får mäta vilken av dem som har ström och kolla att det verkligen stämmer mot stereon. Det är väldigt vanligt att det inte gör det.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    till att börja med som jag skrev innan.
    vad händer om du byter mellan dina 2 lågnivå kablar?
    Följer brummet med då också eller är det samma högtalare som brummar vilken lågnivåkabel du än har?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    det är inte högtalaren som ligger emot karossen då? det ger också vinande ljud.

    Marz

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    SÅ, var ute å bytta plats på lågnivåkablarna framme i stereon, nu är det endast ett litet och mkt högfrekventljud som knapt hörs kvar.


    Fattar inte det här med strömmen, har kollat och mätt upp. Spänningarna är som de ska va med jord +12v samt service strömmen
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Fattar inte det här med strömmen, har kollat och mätt upp. Spänningarna är som de ska va med jord +12v samt service strömmen
    Säger som StefanM, prova att stifta om gul och röd i din-kontakten, det fungerade för mig när jag satte in en Pioneerstereo.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    [quote=93ss Daniel]
    Citat Ursprungligen postat av "wrath_child":3eaztz8p
    Fattar inte det här med strömmen, har kollat och mätt upp. Spänningarna är som de ska va med jord +12v samt service strömmen
    Säger som StefanM, prova att stifta om gul och röd i din-kontakten, det fungerade för mig när jag satte in en Pioneerstereo.[/quote:3eaztz8p]

    Så nu var det problemet löst, mkt riktigt var det det som var bekymmret med att stereon tappade minnet.

    Men nu har det här generatorvinet kommit tillbaka

    Jag har gjort om jorden och mätt upp den så denna ska vara näst intill perfekt nu.

    Något jag funderar över är om jag startar bilen så kommer vinet när stereon går igång, men om jag sedan drar ut stereon ur facket en liten bit så försvinner vinet helt och ljudet blir bra. Sedan när jag sätter in stereon igen så kommer det tillbaka.

    Någon som har någon ide?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    [quote=wrath_child][quote="93ss Daniel":1gptfbjc]
    Citat Ursprungligen postat av "wrath_child":1gptfbjc
    Fattar inte det här med strömmen, har kollat och mätt upp. Spänningarna är som de ska va med jord +12v samt service strömmen
    Säger som StefanM, prova att stifta om gul och röd i din-kontakten, det fungerade för mig när jag satte in en Pioneerstereo.[/quote:1gptfbjc]

    Så nu var det problemet löst, mkt riktigt var det det som var bekymmret med att stereon tappade minnet.

    Men nu har det här generatorvinet kommit tillbaka

    Jag har gjort om jorden och mätt upp den så denna ska vara näst intill perfekt nu.

    Något jag funderar över är om jag startar bilen så kommer vinet när stereon går igång, men om jag sedan drar ut stereon ur facket en liten bit så försvinner vinet helt och ljudet blir bra. Sedan när jag sätter in stereon igen så kommer det tillbaka.

    Någon som har någon ide?[/quote:1gptfbjc]

    Nu griper jag kanske efter halmstrån men det låter som att någon kabel på baksidan har dålig/trasig isolering som ligger mot metall när stereon är intryckt.

Liknande ämnen

  1. Generatorvin - avstörningsfilter
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 23:01
  2. Generatorvin m.m i högtalarna 900ng! Felsökning påbörjad!
    Av bumman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 00:29
  3. Generatorvin...
    Av Mr Green i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:02
  4. [LÖST] Problem med framhögtalare NG900
    Av Mopack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •