Någon här som kör med VEMS på sin kort motor ?
Funderar på om detta är bätre eller sämre en ett ms ?
Eller är dom snarlika ?
Fördelar nackdelar ?
Någon här som kör med VEMS på sin kort motor ?
Funderar på om detta är bätre eller sämre en ett ms ?
Eller är dom snarlika ?
Fördelar nackdelar ?
SAAB 900SE -95a
Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.
Jag har inte labbat med det själv så mkt men de e samma datorprogram (megatune) som används på båda så de har samma funktioner beroende på version är bäst o lägga till...
De på ppf menar att de inte ens tänker på om det är ms eller vems...
tänkte mer på rent tekniskt.
verkar vara problem med att andvända orginal vevaxel givare på kortmotor i ms.
Har vems samma problem ?
SAAB 900SE -95a
Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.
Hej!
Du anger i beställningen vilken vevaxelgivare och kamaxelgivare du vill köra så anpassas boxen till det.
T5 har väl 60-2 som vevaxelgivare och det är en trigger som funkar bra. Kamaxelgivare för motorfasen tar T5 från DI genom joniseringsmätning och det kan inte VEMS använda, vad jag vet. Jag byggde om en gammal fördelare till kamaxelgivare för jag ville köra fullt sekventiell tändning och insprutning, men det funkar bra att köra wastefire också.
Ganska mycket skiljer VEMS från MS, rent tekniskt, men denna info finns på nätet. Har du kollat forumet på vems.se? Finns även en wiki som är lite rörig men som innehåller allt man behöver veta.
Mvh Kalle
99T16 -83 VEMS (Såld)
MB 300E VEMS
0704267740
men borde inte ms lika gärna kunna köra med orginal triggerna 60-2 ?
Har inte hittat någon som gör detta?
SAAB 900SE -95a
Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.
Hej
Har du kollat på MS-forumet? Ska finnas ett svenskt som jag inte hittar just nu och http://www.megasquirt.info
99T16 -83 VEMS (Såld)
MB 300E VEMS
0704267740
Jo, MS funkar bra med VR givare och 60-2 trigger.Ursprungligen postat av Johmar
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Jag kör min 9000 aero -91 med vems och DI-kassett(36-1 trigger på vevaxeln)!! Problemet är att om man ska använda di-kassetten rakt av så ger den gnistan på uppåtgående fas av dwell-tiden, till skillnad från en vanlig tändspole som ger gnista när den släpper strömmen.. Detta får som följd att tändningen blir tidigare ju högre varvtalet är!
Sen ett annat problem som jag hade var att när jag körde wasted-spark så misstände den över ca 0.7bar laddtryck.. och förbrännings-signalen som tändkasetten ger går inte att använda till kamsynkroniseringen rakt av..
Dock har jag anpassat ett eget firmware i dagarna som stödjer allt detta, provkört och det fungerar klockrent!!