Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bensinförbrukning.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49

    Bensinförbrukning.

    Hej. Jag har en Saab 9000cs 2,3t -92 200hk som jag tycker drar mycke bensin. Blandad körning drar den 1,3l. Är dettta normalt på dessa modeller? Vad kan vara fel annars?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    beror ju på hur mycket kallstarter och hur mycket stadskörning du kör..

    de är svårt att säga att din bil skulle dra mycket för att du blandat ligger på 1,3l/mil

    är det en automat eller manuell? En automatare och stdskörning så har du ju inga dirkta problem att komma upp i de siffrorna.

    vad händer om du kör på en 90 väg med varm motor och nollar datorn?

    Finns så mycket parametrar för vad som påverkar förbrukningen så de är svårt att säga att de skulle bero på bilen.

    Mycket hänger ju på föraren och vad som "blandad körning" innebär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Lita inte på vad färddatorn säger att bensinförbrukningen är. Räkna ut det när du tankar. Men som sagt Pumba har rätt att en bil kan dricka ganska mycket när man kör den kall korta sträckor. Men kolla vad den faktiskt dricker innan du letar efter fel.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Ja är medveten om allt detta men jag gör inga kallstarter, har alltid i motorvärmare, kör hälften långkörning, gasar helt normalt. Jag har räknat ut detta för hand. Färddatorn stämmer helt ok. Så det här är alltså iga extremfall utan helt vanligt kört. Jag har &-så en saab 9000cc 2,0t som går betydligt billigare..

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av swepit
    Ja är medveten om allt detta men jag gör inga kallstarter, har alltid i motorvärmare, kör hälften långkörning, gasar helt normalt. Jag har räknat ut detta för hand. Färddatorn stämmer helt ok. Så det här är alltså iga extremfall utan helt vanligt kört. Jag har &-så en saab 9000cc 2,0t som går betydligt billigare..
    Folk kan köra väldigt oekonomiskt utan att veta om det. I ditt fall tror jag inte att det är det, för du skriver ju att du har två 9000 trubo. Rimligtvis kör du dem på ungefär liknande sätt, och även om det kan skilja lite mellan de olika motorerna, så låter det på dig som det varierar mer än så. Om du snittar säg under litern med den andra Saaben och 1,3 med denna, då är det sannolikt något som inte är som det ska i denna tror jag.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Jo jag skulle tro det. Några förslag man kan titta på?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 394
    stift, luftfilter, däcktryck, bromsar?

Liknande ämnen

  1. Bensinförbrukning
    Av Markus_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •