Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dörren är låst! eller ...den VAR låst

  1. #1

    Dörren är låst! eller ...den VAR låst

    Haj haj. tror väl inte att detta är ett elfel men har sett mycket problem med centrallåset här så...
    Saab 9-5 2,0t 2001. Vänster bakdörr gick i lås och går ej att få upp. Har testat allt och jag menar allt. Det är som om dörren e låst men knappen går upp och ner som den skall och det klickar till i låsenheten när man aktiverar centrallåset...verkar helt normalt. Problemet uppstod då min sambo (jo jag lovar) inte lyckades stänga dörren då hon skulle iväg. Kallt som f-n hmm...fruset? Hon testade att hålla dörren stängd och aktivera centrallåset och då förblev dörren stängd. Enda sättet verkar enl Saab i Umeå att bända loss dörrsidan för att försöka nå någon vital del och pilla och hoppas...
    Min fundering gäller VAD jag skall pilla på. Och hur f-n man skall komma in med armen i dörren. Att få loss dörrsidan i ett stycke när inte dörren går att öppna ser ...mja ...knepigt ut. Killen på saabverkstan visste ej om en låst bakdörr normalt skall öppnas när man drar i handtaget inifrån. Nån som vet? Tacksam för alla svar men bara så ni vet: jag har testat att tina upp bilen heelt -funkade inte. Alla mekaniska anslutningar mellan handtag o låsenhet verkar sitta som de skall (alltså inget som lossnat bakom handtaget). Måste jag offra en dörr här? (funderar på sticksågen...utifrån)
    Saab 9-5 2,0t 2001

  2. #2
    Är det helt omöjligt att lossa dörrsidan inifrån??

    Det måste la vara det enda du kan göra!

    Ta ur sätet kanske för att komma åt någon skruv!

    http://geting.se/viewimage.php?image=78751-lås.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=78752-dörrsida.JPG

    Kolla demma bilderna! kanske nån hjälp. Du får markera och klistra in i ett annat fönster blev lite fel.

    mvh / anders

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Ap ap ap inte å ä ö eller mellanslag i filnamnet...


  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Flyttar till "Allmänt" och nämner samtidigt att jag vet att ämnet finns beskrivet i någon tidigare tråd.

    Testa sökfunktionen, jag gör också ett försök senare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Tackarr så hemskt mycket. Mycket intressant med den där sprängskissen...finns det schema till de där siffrorna åxå? Fattar inte riktigt vad som e vad.
    Saab 9-5 2,0t 2001

  6. #6
    Ja här får du en lista om det hjälper dig !!

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -lista.JPG

    =O) Mvh /Anders

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Lite tips finns här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=127976

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Vår vänster bakdörr låste sig på 9-5an en gång och vi trodde att något hade gått sönder. Men då vi började åka hemmåt igen från där vi va så klickade det till i dörren och den fungerade sedan perfekt igen.
    Så antar att i vårt fall var det något säkerhetslås? Om nu det finns på bilen.. för den låste upp sig själv.

    Kan också säga att dörren låste sig när jag råkade rycka i handtaget när min pappa låste/låste upp (kommer inte ihåg). Men som i vanliga fall hjälpte det inte att göra om igen, dörren var helt fast.

    Har du kört med bilen efter det här?

    Mvh Tim

  9. #9
    Tack för all hjälp! Ovärderligt. Jag har kört med bilen. Har testat alla varianter av att hålla in handtaget o låsa/låsa upp, hålla upp låspluppen o låsa/låsa upp mm. Har fått lös dörrsidan med milt..ähum våld (några fästlister och clips mm fick sätta livet till) men vet ej vad jag skall pilla på där inne.
    Har dragit i allt som finns men dörren går ej upp. Skall testa lägga av minuskabeln åxå. Såg nånstans att det kan vara nåt inbrottsskydd som slagit till. Vad tror ni?
    Saab 9-5 2,0t 2001

  10. #10
    Jahooo!
    Fick upp dörren i dag. Pillade på "armen" som sitter i stången som...sitter i ytterhandtaget. Jag ääär så lycklig! Plötsligt hatar jag inte alla SAAB-ägare som har fungerande bakdörrar.
    Tips till dem som vill få lös innerdörrsidan men ej får upp dörren: skicka ner rutan i sitt nedersta läge, lossa den bit av ryggstödet som är närmast dörren. Det är en liten bit ca 10cm bred. Jag bara slet i den så kom den.skruva loss alla skruvarna, lossa den (i mitt fall) grå listen längst upp på dörrsidan närmast den icke öppningsbara delen av rutan. Jag tog en mejsel och sprätte den rakt uppåt. Den flög i bitar visserligen...men hellre den än dörrsidan. Sedan lossade jag den andra listen (den som sitter mot den öppningsbara rutan). Efter det lossade jag dörrsidan i överkant. Jag började vid den lilla rutan för att jobba mig framåt. Tjoff så kom allting. Var försiktig då kablarna till instegsbelysningen och elfönsterhissen ej är så långa.
    Saab 9-5 2,0t 2001

Liknande ämnen

  1. Dörren går ej att öppna
    Av Psonb i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 23:55
  2. Hur kommer man in i dörren?=)
    Av dCeksjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 23:10
  3. hagtalere i dörren
    Av andersu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •