Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9000 CSE 2.3T på GLT *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    9000 CSE 2.3T på GLT *LÖST*

    Hej på er!

    Vi köpte bilen i oktober och eftersom det var en del saker som behövde åtgärdas så har nog problemet med turbon hamnat lite i viloläge, eftersom bilen verkar gå bra annars. Men nu är det väl dags att ta tag i detta och försöka fixa så bilen laddar ordentligt och man får ut hela 200hk (som man betalar försäkring för!!).


    Jag klistrar in detta från en annan tråd, där ivas beskrev situationen från början:

    Håller på och försöker att lösa ett väldigt lustigt problem på kompis 9000 2,3T -93.
    Det hela började med att kompisen nämnde att han tyckte turbomätaren bara gick upp till hälften och att den inte kändes 100% pigg.
    Så jag började såklart med att kolla säkringen till APC:n. Den var då trasig, bingo tänkte jag och böt denna. Problemet var att när jag satt i den nya och vred på tändningen så brann den igen.
    Började då felsöka lite mer ingående.
    Om man slår på tändningen så brinner som sagt säkringen, om man däremot rycker ur kabelstycket till MV:n och vrider på tändningen, så brinner den inte. Har prövat med 3 olika MV och samma fel uppstår.
    Har gått igenom kablarna till MV:n utan att hitta skador, men skulle en kabel vara skadad och jorda/kortsluta så skulle ju säkringen brinna av även om kabeln till MV är urdragen.
    Även rengjort/kollat kontakten till styrdonet osv...

    Efter felsökningen vet jag inte exakt vad som har hänt, men säkringen brinner i alla fall inte längre. Dock laddar bilen inte mer än runt 0,4 bar (har nyss installerad speedparts laddtrycksmätare - visst ger den inga exakta värden, men den verkar i alla fall tyda på grundladd).

    Plockar jag ur säkringen till APC medan vi kör ändrar det ingenting på hur bilen beter sig, varken vid 'vanlig' körning eller när jag gasar fullt. Så det verkar att hela den kretsen inte fungerar, eller tänker jag fel då?

    Jag mätte lite med multimetern kopplad istället för säkringen, och så mätte jag ström - när jag vrider nyckeln på tändning så blir det en 2-300 mA i ström i APC kretsen (för att tydliggöra - jag plockade bort säkringen och tryckte in multimeter-pinnarna dit istället, så den ligger i serie i kretsen). Startar jag bilen så händer inte så mycket, strömmen ligger kvar och varierar lite mellan 200-300 mA. Under körning samma sak, ibland kom den upp lite till 400mA men då sänkte den oftast till runt 300mA igen.

    Hur skall det hela bete sig? Jag har sökt på ämnet och läst en del, men detta är nog tyvärr första turbon jag äger så jag har dåligt med referens-erfarenheter. Har väl aldrig hört magnetventilen låta, men kan prova och plocka bort kontakten och sätta tillbaka med tändningen på - enligt vad jag läste skall den klicka då?


    Alltså bilen laddar upp till ungefär 0,4 och där ligger den stabil. På originalmätaren en bit under röda fältet. Inga konstiga spikningar eller hopp av nålen.

    Vad kan jag göra för att felsöka på ett bra sätt?



    Jag kan lägga till att jag gick igenom alla papper jag fick med vid köpet, och såg på en service-kvitto från 1999 att de hade observerad att bilen gick på grundladd. Vid efter-servicen en månad senare skrevs det något mer om att den felsöktes, gick på 700kr eller så, men inget om att de böt något eller fixade det. Så det kan vara så att bilen har gått på GLT sedan dess - verkar inte otänkbart att förra ägare inte brydde sig eller inte ens visste om det riktigt...


    Tacksam för tips/råd för att komma på rätt väg!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973
    Frisk tändkasett?
    Friska stift?
    Inga luftläckage?
    Är du säker på att de MV du provat är 100%?
    Har du mätt upp drivstegen i T5-boxen alt. provbytt. styrdon.

    Har inte bilen gett något laddtryck över GLT (=ca 0,4bar) så kanske en tidigare ägare gjort en fuling och monterat ett styrdon från en 2.3t dvs lättryckare?

    Edit: såg nu att det var en -93a och då fanns väl inga LTT...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Hej, tack för svaret! Skall försöka och svara på dina frågor/förslag i ordning:

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Frisk tändkasett?
    Tror att de bytte den runt 1999 också. Vet ej om den har bytts sedan dess. Bilen har gått 16000 mil kan jag tillägga. Vet ej hur ofta man skall byta DI? (Det är den röda grejen som sitter uppepå motorn vad?)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Friska stift?
    De är ej nya men jag kollade upp de och de var rätt frisk såvid jag kunde bedöma. Dessutom såg de ut som de ska efter att varit i bruk.


    Jag kan såklart försöka och byta dessa saker, men med tanke på att något konstaterades vid service i 1999 och att det fanns något elfel som brännde säkringen, undrar jag om det är där problemet ligger?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Inga luftläckage?
    Det vet jag inte, går det att mäta? Trycksätta systemet på något vis? Kan man göra det själv eller hur testar man sånt enklast?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Är du säker på att de MV du provat är 100%?
    Det var ivas som höll på med det, och jag litar på honom. Han testade dessutom med flera MV.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Har du mätt upp drivstegen i T5-boxen alt. provbytt. styrdon.
    Nu vet jag inte vad du pratar om

    Jag har faktiskt ett likadån styrbox liggande här, men har läst och fått tips om att den lätt kan gå sönder ifall det är något elfel på bilen - så jag vågar nog inte riktigt byta den i nu-läget, för risk att den får samma problem, om det är där problemet sitter.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Har inte bilen gett något laddtryck över GLT (=ca 0,4bar) så kanske en tidigare ägare gjort en fuling och monterat ett styrdon från en 2.3t dvs lättryckare?

    Edit: såg nu att det var en -93a och då fanns väl inga LTT...

    Mvh

    Styrdonets nummer stämmer med 2.3T's nummer, så jag antar att det var rätt som sitter i nu. Och jag har en exakt likadån ur en annan 2.3T liggandes, som enligt förra ägaren skall vara 100%.


    Kan man testa/lyssna på något med bilen på tomgång, om man drar lite på gasen eller så? Om det klickar eller låter något någonstans?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Tack igen!

    Det får jag göra - dock synd att bilden ej fungerar. Hur skall man mäta precis?

    Om jag förstår rätt (läste lite mera i andra trådar också) kan det väl vara så att de MV som testades med är trasiga nu med? Ifall styrboxen är paj, alltså.

    Jag kan mäta på den styrbox som ligger här, sedan på den som sitter i bilen. Kan även mäta på magnetventilen. Tänkte göra det imorgon om jag hinner. Om någon kan fixa fram bilden på vad/hur man mäter vore jag nog tacksamt.

    Vart skall minus-polen på multimetern sitta? Är det något 'jord'ben på styrboxen där den skall sitta medan man mäter på de olika andra ben (2, 26 och 49 om jag nu har rätt siffror i huvuden).
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Ursäkta tjatet, men vill gärna ge mig på detta; någon som kan fixa bilden som brukade ligga här:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657


    till mig? Via mail eller med ny länk här? Eller berätta hur man ska mäta precis?

    Ena enden multimetern på benet man vill mäta motståndet på, andra benet på....

    Samt det finns ingen nummerindikering på alla pinnar på styrboxen, vart börjar nr 1 och hur räknas de sedan?

    Vore tacksamt för svar så har jag något att se fram emot till imorgon!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    256
    Som sagt så måste du mäta på boxen. Jag minns ej men det beskrivs väl i länkarna ovan. Har du kortis i en sluttrissa i boxen så bränner du MV direkt när du startar, likaså om du har kortis i MV så kan du bränna trissorna i boxen. Den mätmetoden som beskrivs är ej 100%. Min gamla box gav rätt mätvärden med fungerade ändå inte förrän jag bytte både MV och sluttrissorna.
    Orsaken från början var att jag köpte en beg MV av en här på forumet som det var kortis i som sabbade min box.
    Mitt råd, köp ej beg MV, trots löften om att den fungerade i hans bil...
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    En annan sida om detta: http://www.saab9000.com/procedures/e...nic_repair.php fast Robert@:s saknade bild är nog tydligare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Som sagt så måste du mäta på boxen. Jag minns ej men det beskrivs väl i länkarna ovan. Har du kortis i en sluttrissa i boxen så bränner du MV direkt när du startar, likaså om du har kortis i MV så kan du bränna trissorna i boxen. Den mätmetoden som beskrivs är ej 100%. Min gamla box gav rätt mätvärden med fungerade ändå inte förrän jag bytte både MV och sluttrissorna.
    Orsaken från början var att jag köpte en beg MV av en här på forumet som det var kortis i som sabbade min box.
    Mitt råd, köp ej beg MV, trots löften om att den fungerade i hans bil...
    Tack för svaret, jag undrar dock hur man skall mäta. Om jag förstått rätt från Roberts tråd så kan man mäta direkt på pinnarna på styrboxen utan att öppna den - länken nedan beskriver hur man kan mäta på insidan annars men det krävs lite mera arbete. Jag får väl anta att magnetventilen är paj och skaffa en ny sån också. Vad kostar såna och vart kan man köpa de för ett skapligt pris? Speedparts?



    Citat Ursprungligen postat av LM
    En annan sida om detta: http://www.saab9000.com/procedures/e...nic_repair.php fast Robert@:s saknade bild är nog tydligare.
    Tack för länken! Jag har för mig att skruvarna på styrboxen i våran bil såg förjävliga ut, kanske någon som har varit inne i den eller försökte ta sig in i den förr... kanske blir borren för att få loss den.

    Om jag, innan jag ger mig på detta, vill mäta på utsidan, vet någon hur pinnarna numreras då? Och som frågat, mäter jag med plus på en av pinnarna, vart skall jag ha minuspolen då? På styrbox-huset, eller skall den ha kontakt med en jordningspinne eller så på styrboxen?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Ok har plockat ur magnetventilen ur bilen. Testade först att plocka loss kontaktdonet till den med tändning på - och satt tillbaka den. Läste att den skall klicka - gjorde inget. Kollade spänning på kabeln - 12V i mitten som det skall vara.

    Fråga: med tändning på, kan man på något vis mäta på de andra två ben på kabeln/kontaktdon och se om det kommer rätt signal till magnetventilen? Den skall väl byta mellan polarna hela tiden, vet inte hur snabbt det går och om man då kan mäta ström eller något och se om det kommer rätt till den?


    Hur som helst, mätte precis motstånd på magnetventilen och det ligger runt 3.1 Ohm mellan C och W, och runt 0.4-0.5 Ohm mellan R och W. Och så kan jag blåsa och suga igenom alla 3. Så magnetventilen verkar i alla fall vara paj.

    Eftersom ivas har testat med andra MV antar jag då att styrboxen är paj också, skall öppna den och mäta enligt engelska sidan. Återkommer med resultat!


    Frågan kvarstår vart man kan få tag på MV till bra pris - skall man satsa på nytt som synthetic sa, eller kan man ändå testa med begagnad? Risk finns då att styrboxen går direkt igen, om den visa sig vara trasig?

    Kan man testa MV i förväg? Mäta resistans, göra blåstestet, kanske med 12V eller 9V batteri och testa att den klickar när man byter polaritet?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    149
    Här är en bild på kontaktstycket till T5:

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 5_pins.jpg
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av JorisS

    Kan man testa MV i förväg? Mäta resistans, göra blåstestet, kanske med 12V eller 9V batteri och testa att den klickar när man byter polaritet?
    Precis så kan man testa MV
    Blåstestet görs sedan plungen flyttats till ena läget.
    Problemet med en MV är att den kan vara halvdålig, oftast beroende på att plungen går tungt så ventilen inte riktigt "hänger med" i den relativt höga frekvensen. Har för mig den jobbar uppåt 80Hz eller nått i den stilen.

    En MV som går tungt kan gå att rädda med 5-56 eller liknande som löser oljeklegg.

    Enl någon annan tråd kan de ventiler som SP säljer (Scantech) ge problem med laddtrycket. Läs den tråden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Nu har jag även testad mosfets (drivsteg) på styrboxen, och visserligen är åtminstone 2 av de 3 trasiga. På styrboxen jag har liggandes är 2 ok, en är jag lite tveksam så den kommer jag nog byta preventiv den också.

    Gäller väl att få tag i ett magnetventil nu då. 1700kr eller uppåt har jag tyvärr inte riktigt råd med i nu-läget dock
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Tänkte ge en snabb uppdatering:

    Har pyllat lite med magnetventilen, försökte med 12V på bägge spolar om det klickade något. Inget. Mätte lite mera -> 1 trasig spol, blåste lite före och efter 12V, kunde ff blåsa igenom alla 3 rör

    Idag så behövde jag bilen så satt tbx MV med slangarna på (det verkade ingen bra idé att ha de hängandes i luften...), och satt tbx styrboxen. Nya transistorerna kom med posten idag men är inte monterade än.

    Jag kopplade inte in magnetventilens kontakt, tänkte det var väl meningslös.

    Körde här på campus och såg att turbonålen låg typ halvvägs i det gröna, så ur ren uttråkning gasade jag lite med bilen i 3'an, 40km/h. Fick då efter typ en halv sekund när varvtalet kom upp lite helt plötsligt ett 'ryck' i ryggen, kikade på instrumentpanelen och såg att turbonålen kom in i början på det röda, eller i alla fall på gränsdelen. Dit den aldrig varit i vår ägo. Blev helt förvånad och kikade på speedparts mätaren och såg att den låg nånstans runt 0,6-0,7 och på väg neråt

    Testade lite till och visst verkar bilen ladda upp till ca. 1,0 bar nu!

    Har inte riktigt klurat ut det ännu, men jag antar att magnetventilen med 1 fungerande spol lägger brickan fast åt ena sidan när den är inkopplad, den sidan som gör att bilen går på GLT bara? Nu med MV urkopplad så kommer en del luft in på ... err.. jag hur det nu var. Men genom andra slangen då. Fast med 3 öppna ventiler/rör vet jag inte hur det hela går till faktiskt. Har inte provat att koppla in MV igen och se vad som händer. Det är väl i alla fall ingen sätt att ha det, men jag tyckte i alla fall det var kul att se att det blev fart på turbon nu - det verkar alltså som jag är på rätt väg Visst var bilen nu en bra bit snabbare!


    Det jag också undrade är varför bilen inte överladdade? Det verkade den nämligen inte göra nu. Men såvid jag förstog det hela med MV så reglerar den, utan MV så laddar bilen bara på, och därmed möjligt för mycket?

    Ska byta transistorer på boxen i helgen och såfort jag får hem nya MV så blir det mera experiment, hoppas i smyg att jag har fixat felet då och att bilen går som den ska då, MED fungerande MV och box och allt.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    DET FUNKAR BRA NU!!!


    Jag bytte transistorarna på styrboxen, mätte på de igen för att kika att det gick bra och det visade rätt värden. Fick hem ett annat magnetventil idag med så ute med allt och testa. Och bilen verkar funka som den ska nu! Laddar till ca 0,8 i 2-an, runt 0,9 i 3-an och runt 1,0 bar i 4-an. Grova värden. Laddtrycket sänker sedan ner igen.

    Tyckte första 3 mil att bilen drog mera bensin än vanligt, enligt färddatorn. Men på vägen hem såg det rätt bra ut, mer som förr eller kanske aningen bättre (wishful thinking kanske). Kanske tar lite tid för styrboxen att ställa in sig/allt igen?


    Tack för all hjälp, detta löstes tack vore eran svar och länkar!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    JorisS>> Var köpte du Mosfet-transistorerna, vilken typ och till vilket pris?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av LM
    JorisS>> Var köpte du Mosfet-transistorerna, vilken typ och till vilket pris?
    Leverantör och art nr önskas så kanske LM lägger in det i FAQ
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av LM
    JorisS>> Var köpte du Mosfet-transistorerna, vilken typ och till vilket pris?
    Det var de som föreslogs på den Engelska 'Repairing the Saab 9000 ECU' sidan

    RFP12N10L
    Fabrikat: Fairchild Semiconductor

    Jag köpte de hos Elfa:

    RFP12N10L, nästan längst ner på sidan


    Killen som skrev reparationsguiden använde sig av MTP3055V, men han skrev att de inte fanns till salu längre. Jag hittade dock även de på Google. Dock så tillkom det typ 200kr i frakt på de vilket jag ansåg vara aningen löjlig. Så jag körde på de andra, och det funkar bra. Ungefär samma specs, lite mera Volt klarar de (100V vs 60V på MTP mosfets - inget som är relevant i bilen mao).
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av LM
    JorisS>> Var köpte du Mosfet-transistorerna, vilken typ och till vilket pris?
    Leverantör och art nr önskas så kanske LM lägger in det i FAQ
    "10-4"

    (Saknar fortfarande Robert@:s bild där men man kan ju inte få allt.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. oljeläckage 9000 ltt 96 (ej löst)
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 21:48
  2. Dör när den är kall (9000 E85) [LÖST]
    Av Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 08:36
  3. 9000 CSE 2.3t -94 startar ej. Löst
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 11:22
  4. Dör vid 5000 rpm, 9000 CS 2,3T -94 **LÖST**
    Av TheSQUAT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •