Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte bromsbelägg- nybörjarfrågor samt ventilera bromsskivan?

  1. #1

    Byte bromsbelägg- nybörjarfrågor samt ventilera bromsskivan?

    Något invecklad frågeställning med flera delar. För det första blev min SAAB 9000 2.3T 92 underkänd på Bilprovningen pga 'olika bromsverkan'. Vänster fram 1.2 höger fram 2.4 - dvs vänster lika klen som bakbromsarna. E det 100% säkert att det e vänster som e problemet??? Jag förutsätter att v. bromsbelägg e nedslitna men tyckte det var lika bra att ställa frågan. Finns det en möjlighet att det e något värre problem än beläggen kanske - eventuellt e den vänstra sidans bromsverkan försvagad på något sätt - samtidigt som högra sidan tar bättre än någonsin? Tänkte därför höra med er vad som e normal bromsverkan fram på en Saab 9000. Bromsarna har precis börjat gnissla någonstans i fram - men jag antar att inte den starkare sidan kan ha blivit STARKARE av stål mot stål? Återigen jag antar att så inte e fallet men lika bra att fråga. Det var 1:a gången jag besiktade bilen och har inte fått någon bil underkänd pga bromsar tidigare.

    Vilka bromsbelägg rekommenderar ni att jag köper, och av vilken butikskedja? Ska tåla normal aktiv körning, inte någon racing.

    Så till framtiden. Bromsarna går ju väldigt varma på sommaren vid stadskörning och jag antar att detta inverkar både negativt på bromsverkan och leder till högre slitage och dessutom risk för vinda bromsskivor. Funderade på om jag ska passa på att ventilera bromsskivan när oket ändå e av? Mycket extra arbete att plocka av skivan kanske - men ska ändå göras? Det blir gds i så fall, jag har inte lust att dra igång någon apparat som ska inkludera metallbearbetningsfirman i detta fallet. Har ingen fräs själv så funderade på om borrning + försänkning skulle vara något? Hur har ni gjort? Har för mig bl.a. Porsche har haft borrade + försänkta bromsskivor i racing, i stället för frästa spår. En idé med frästa spår måste ju vara att vinkla spåren framåt i rotationsriktningen så att de tar in mycket luft. Men i detta fallet e det ju inte någon direkt performance-körning det rör sig om, bara att bromsarna går lite väl varmt de varma dagarna.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    2,4 är ganska normalt fram på en 9000

    Troligtvis har du ett fastrostat ok som gör att det bara är den ena klossen som går mot skivan. Det enda raka är att demontera oket och klossarna och inspektera och sedan handla prylarna som behövs.

    Speedparts har prisvärda slitsade skivor, dock lite dyrare än vanliga std skivor. Skivor och klossar är ganska billiga på Saab
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    2,4 är ganska normalt fram på en 9000
    Ok tack. Jo jag tyckte jag kände igen ungefärliga siffrorna från tidigare bilar.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Troligtvis har du ett fastrostat ok som gör att det bara är den ena klossen som går mot skivan.
    Jaså! Uppsmörjning av ok alltså troligt? Fram med stålborste och kopparpasta då?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det enda raka är att demontera oket och klossarna och inspektera och sedan handla prylarna som behövs.
    Precis.. det brukar vara rutinen när något e slitet eller trasigt.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Speedparts har prisvärda slitsade skivor, dock lite dyrare än vanliga std skivor.
    Ok. Nog inte dags att köpa det nu. Tittade på bromsskivan på andra sidan häromdagen och den var inte sliten.. ska väl fundera på det om det någon gång i framtiden blir trimning och sådant av bilen. Kanske i samband med nya stötdämpare senare någon gång då.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Skivor och klossar är ganska billiga på Saab
    Jaså. Då ska jag höra med dem. När jag fått isär bitarna.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Undvik kopparpastan!

    Läs denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 531
    OCH undvik 5-56, det funkar bra till en början. men sen blire inga bra..

    Jag brukar ta en spruta och spruta i bromsolja i damasken, det "hålet" som blir då har ingen betydelse alls.
    Och sen motionera oken
    Lite pillgöra, men ja tycker det funkar bra..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Undvik kopparpastan!

    Läs denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    Bra. Tack.

    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    OCH undvik 5-56, det funkar bra till en början. men sen blire inga bra..

    Jag brukar ta en spruta och spruta i bromsolja i damasken, det "hålet" som blir då har ingen betydelse alls.
    Och sen motionera oken
    Lite pillgöra, men ja tycker det funkar bra..
    Jaha. Jag får ta och titta hur de ser ut.

Liknande ämnen

  1. Byte av bromsbelägg 9-5
    Av Ola0007 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 19:15
  2. byte bromsbelägg 9-3 ss
    Av patriq83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 11:02
  3. [LÖST] Byte bromsbelägg fram OG9-5
    Av Saab_vector i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 10:54
  4. Byte av bromsbelägg
    Av Fidde73 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 10:23
  5. Bromsslangar samt bromsbelägg?
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •