Något invecklad frågeställning med flera delar. För det första blev min SAAB 9000 2.3T 92 underkänd på Bilprovningen pga 'olika bromsverkan'. Vänster fram 1.2 höger fram 2.4 - dvs vänster lika klen som bakbromsarna. E det 100% säkert att det e vänster som e problemet??? Jag förutsätter att v. bromsbelägg e nedslitna men tyckte det var lika bra att ställa frågan. Finns det en möjlighet att det e något värre problem än beläggen kanske - eventuellt e den vänstra sidans bromsverkan försvagad på något sätt - samtidigt som högra sidan tar bättre än någonsin? Tänkte därför höra med er vad som e normal bromsverkan fram på en Saab 9000. Bromsarna har precis börjat gnissla någonstans i fram - men jag antar att inte den starkare sidan kan ha blivit STARKARE av stål mot stål? Återigen jag antar att så inte e fallet men lika bra att fråga. Det var 1:a gången jag besiktade bilen och har inte fått någon bil underkänd pga bromsar tidigare.
Vilka bromsbelägg rekommenderar ni att jag köper, och av vilken butikskedja? Ska tåla normal aktiv körning, inte någon racing.
Så till framtiden. Bromsarna går ju väldigt varma på sommaren vid stadskörning och jag antar att detta inverkar både negativt på bromsverkan och leder till högre slitage och dessutom risk för vinda bromsskivor. Funderade på om jag ska passa på att ventilera bromsskivan när oket ändå e av? Mycket extra arbete att plocka av skivan kanske - men ska ändå göras? Det blir gds i så fall, jag har inte lust att dra igång någon apparat som ska inkludera metallbearbetningsfirman i detta fallet. Har ingen fräs själv så funderade på om borrning + försänkning skulle vara något? Hur har ni gjort? Har för mig bl.a. Porsche har haft borrade + försänkta bromsskivor i racing, i stället för frästa spår. En idé med frästa spår måste ju vara att vinkla spåren framåt i rotationsriktningen så att de tar in mycket luft. Men i detta fallet e det ju inte någon direkt performance-körning det rör sig om, bara att bromsarna går lite väl varmt de varma dagarna.