Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Backup-batterierna i larmsiren-enheten

  1. #1

    Backup-batterierna i larmsiren-enheten

    Har länge plågat mina grannar med mitt inbrottslarm (9-5 årsm. -00) som sätter igång tillsynes slumpmässigt. Larmet drar igång efter att bilen varit i bruk och sedan parkerats och låsts på sedvanligt vis med "fjärrnyckel". Står sedan och tjuter, ibland bara några sekunder, ibland många minuter med vissa avbrott.

    Har läst i flera trådar att man kan prova att byta batterierna i sirenenheten under vänster framskärm. Jag tog loss och öppnade denna enhet idag, bara för att upptäcka att de i dosan befintliga batterierna höll drygt 3V spänning. Det verkar alltså inte vara där skon klämmer, eller? Ni som har bytt dessa batterier på egen hand, vilken spänning höll dessa då ni bytte ut dem?

    mvh
    Fredrik

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Jag köpte lösa delar och installerade allt själv, lämnade sedan i bilen till auktoriserad SAAB-verkstad och aktiverade larmet i Tech2.
    När jag hämtade bilen igen så sa killen som kopplade in larmet att dom fått felkoden "Låg spänningsnivå larm-siren" så jag bytte batterier själv i sirenen.
    Sparade dom gamla och när jag mätte dom nu så ligger dom på 3,12V respektive 3,13V, dvs klart över 3V fortfarande.

    Ska påpekas att jag aldirg hade några problem med larmet efter inkopplingen utan bytte mest för att vara på den säkra sidan och köra med nya fräscha batterier. (körde med som gamla i ca 2v innan nya sattes i)
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040

    Re: Backup-batterierna i larmsiren-enheten

    Citat Ursprungligen postat av FredrikHagaStröm
    Har länge plågat mina grannar med mitt inbrottslarm (9-5 årsm. -00) som sätter igång tillsynes slumpmässigt. Larmet drar igång efter att bilen varit i bruk och sedan parkerats och låsts på sedvanligt vis med "fjärrnyckel". Står sedan och tjuter, ibland bara några sekunder, ibland många minuter med vissa avbrott.

    Har läst i flera trådar att man kan prova att byta batterierna i sirenenheten under vänster framskärm. Jag tog loss och öppnade denna enhet idag, bara för att upptäcka att de i dosan befintliga batterierna höll drygt 3V spänning. Det verkar alltså inte vara där skon klämmer, eller? Ni som har bytt dessa batterier på egen hand, vilken spänning höll dessa då ni bytte ut dem?

    mvh
    Fredrik
    Mina batterier höll också en spänning över 3V när jag bytte. Min sirén tjöt titt som tätt, även under färd, innan bytet.
    Gone country....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Fast att mäta batterier med en voltmeter/multimeter (som är högohmig) kan ju vara ganska missvisande. Blir ju tomgångsspänning man mäter utan någon last. Under förutsättning att ni nu plockade ur batterierna och mätte löst?

  5. #5
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast att mäta batterier med en voltmeter/multimeter (som är högohmig) kan ju vara ganska missvisande. Blir ju tomgångsspänning man mäter utan någon last. Under förutsättning att ni nu plockade ur batterierna och mätte löst?
    Stämmer, mina mättes urplockade ur sirenen och inte när dom var inkopplade.
    Med en vanlig standard-multimeter ska det sägas.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

Liknande ämnen

  1. backup lamrmet går lite när det vill
    Av stefftech1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 22:49
  2. Hur gör man backup av orginal navi DVD ?
    Av elektronik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:00
  3. Göra backup på naviskiva...
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •