Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kamkedjespännare, har jag mätt rätt och är det dags för byte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Kamkedjespännare, har jag mätt rätt och är det dags för byte

    Mätte kamkedjespännaren idag på min bil och blev lite osäker på hur man ska mäta den.

    Jag mätte enligt dom röda strecken på bilden och fick då måttet 13mm, när man sedan nollar sträckaren så är det ju en glipa på 2mm, ska denna räknas bort?

    Om jag nu har mätt rätt? Är det dags för byte eller går kedjan ett tag till?

    Klickbar bild:
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Kamkedjespännare, har jag mätt rätt och är det dags för

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Mätte kamkedjespännaren idag på min bil och blev lite osäker på hur man ska mäta den.

    Jag mätte enligt dom röda strecken på bilden och fick då måttet 13mm, när man sedan nollar sträckaren så är det ju en glipa på 2mm, ska denna räknas bort?

    Om jag nu har mätt rätt? Är det dags för byte eller går kedjan ett tag till?

    Klickbar bild:

    Du ska inte räkna bort glipan som blir när du nollar sträckaren, alltså är din sträckare ute 13mm och gränsvärdet är 15mm. Därmed kan du köra en bit till innan du behöver byta den.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    På min 9-3 slutar den inte att spänna förrän efter 19 mm. Vill man chansa litet så kan man således köra spännaren en bra bit förbi maxgränsen 15 mm!

    Med alla grejor nya i min motor hamnade spännaren på 7,8 mm. Efter 400 körda mil ligger den på 9,4 mm.

    Per L

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    På min 9-3 slutar den inte att spänna förrän efter 19 mm. Vill man chansa litet så kan man således köra spännaren en bra bit förbi maxgränsen 15 mm!

    Med alla grejor nya i min motor hamnade spännaren på 7,8 mm. Efter 400 körda mil ligger den på 9,4 mm.

    Per L
    Skulle tro att sträckaren går ut snabbt i början pga. kedjan sliter spår i skenorna ganska snabbt. Bara en liten notis ifall någon skulle undra över detta.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Kamkedjespännare, har jag mätt rätt och är det dags för

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Mätte kamkedjespännaren idag på min bil och blev lite osäker på hur man ska mäta den.

    Jag mätte enligt dom röda strecken på bilden och fick då måttet 13mm, när man sedan nollar sträckaren så är det ju en glipa på 2mm, ska denna räknas bort?

    Om jag nu har mätt rätt? Är det dags för byte eller går kedjan ett tag till?

    Klickbar bild:

    Du ska inte räkna bort glipan som blir när du nollar sträckaren, alltså är din sträckare ute 13mm och gränsvärdet är 15mm. Därmed kan du köra en bit till innan du behöver byta den.
    Vad skönt, då planerar vi in kamkedjebytet till nästa vinter istället
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Subframebussningar med rätt mått till 9-5
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 13:45
  2. Dags att byta ratt. Vilka passar?
    Av Matsaki i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 20:34
  3. Har jag mätt rätt? kamkedjesträckare.
    Av Daniel.H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 22:30
  4. Mått på Kamkedjespännare 9000?
    Av ¤Robban¤ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •