-04 Innertak byttes från ull till textil.
-04 Innertak byttes från ull till textil.
Jag har konstaterat att den självreparerande egenskapen hos stötfångarna verkar försvunnit, men var det i samband med faceliften MY06?
Komprimerad hastighetsmätarskala över 140. (Som finns kvar på 9-3...)
Strålkastartorkarna MY02.
W-knappen på automatlådan försvann under ett modellår, MY03 eller MY04, tror det var under MY04.
(Kopphållare bak har väl alltid varit extrautrustning?)
(Att man gjorde nödreservhjulet till tillval skulle jag misstänka beror på att man tjänar 5-10kg vikt på typgodkännandepapprena. Förutom några kronor för de som missar att markera det...)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
W-knappen har jag i min 04 så jag har satt det på MY05. Strålkastartorkarna försvann väl i samband med att bixenon-strålkastarna kom. Ska detta klassas som en sparåtgärd eller helt enkelt en förändring? Högtrycksspolning har väl de flesta märken numera? Vad säger ni andra?
SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC
Är det inte nåt med att man inte få ha glas i strålkastarglasen längre och att plasten lätt skulle repas av torkarna? Någon riktig sparåtgärd kan man nog inte kalla det. Tror inte att det finns någon bilmodell som fortfarande har torkare.Ursprungligen postat av Angus
Toyota Verso 1,8 -11
Riktigt glas är hur tillåtet som helst, men biltillverkarna sparar pengar på att tillverka i plast. Och eftersom plasten repas av torkarna försvann dem på köpet. Det riktigt ironiska är att samtidigt som Saab och Volvo sparar pengar på att göra lyktglasen i plast har lyktorna blivit mkt dyrare som reservdel.Ursprungligen postat av ljungström
All makt åt Thengil!
Precis. Eftersom man inte längre styr ljusbilden med glaset kan man nu tillverka i plast. Som man i sin tur inte kan ha torkare på. Utveckling.
Fredrik J
Volvo hade Xenon och lykttorkare ett kortare tag, här är en V70-04 med denna kombination: http://www.bilweb.se/UsedCar/Default...cleID=10135959Ursprungligen postat av Fredrik J
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
[quote=Långmilare]Volvo hade Xenon och lykttorkare ett kortare tag, här är en V70-04 med denna kombination: http://www.bilweb.se/UsedCar/Default...cleID=10135959[/quote:2yo73zy0]Ursprungligen postat av "Fredrik J":2yo73zy0
Alla S60R och V70R har fortfarande torkare.
Lyfter denna lite igen, ingen som har nåt mer att tillägga?
Är listan redan komplett?
Kan någon hjälpa till med rätt MY på de odaterade grejerna på listan?
SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC
Kom och tänka på baklamporna om det inte nämnts tidigare. Är det inte numer bara en lampa per sida bak from. -06? Gäller både sedan och kombi. Sen har det väl faktiskt gått åt andra hållet till -08; samma fina handtag i (kombin iaf) bagageutrymmet som på 9-3, samt flatbladetorkare!
Det var väl vad jag hade att komma med ikväll...
/mvh Anders B.
jag har också kramat Lill-Babs...
Jag har märkt en sak när jag kollade på 9-5er (båd på blocket och i bilhandlar). Dom verkar ha snikit ner på baksätet efter -02?
Pre -02:
Pro -02:
Det nya sätet ser mindre skålat och mer parkbänk stuk än det gamla. Någon som ahr någon idé?
Gör om, gör rätt!Ursprungligen postat av BBR
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
GjortUrsprungligen postat av LM
Vad det gäller sitsar och ryggar bak har dessa haft samma form hela tiden. Klädslarna har dock förändrats genom åren men ett lädersäte
pre -02/pro -02 har ingen avsiktlig skillnad i form.
Fredrik J
Det är lätt att "costsavea" ihjäl ett bilmärke. Lägg märka till att GM kallar 9-5 "Premiumbil".. Woho...
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
[quote=Trued]Plast leder värme mycket sämre men det är inte helt enkelt att beräkna vad som är mest effektivt ett stort eller litet rör man måste ta hänsyn till så mycket.[/quote:2rwhxv9o]Ursprungligen postat av Osk@r
Ett litet rör ger snabbare spool-up och är troligen fördelaktigt vid original effekt. Sämre värmeledningsförmåga har det, och lägre vikt likaså. Röret är i glasfiberförstäkt plast och kostar väl typ en tia att tillverka och dessutom slipper man undan med en slang och slangklämma mindre.
[quote=Marcus J]Riktigt glas är hur tillåtet som helst, men biltillverkarna sparar pengar på att tillverka i plast. Och eftersom plasten repas av torkarna försvann dem på köpet. Det riktigt ironiska är att samtidigt som Saab och Volvo sparar pengar på att göra lyktglasen i plast har lyktorna blivit mkt dyrare som reservdel.[/quote:2rwhxv9o]Ursprungligen postat av "ljungström":2rwhxv9o
Glas är inte tillåtet på alla marknader. Dessutom är plast lättare, men har ju tyvärr en tendens att bli matt och ev. spricka.
Hmm, vilka marknader då, och under vilka omständigheter? Finns det verkligen någon marknad som inte tillåter äkta lyktglas för huvudstrålkastarna? Alla bilar hade ju det till för c:a 10 år sedan.Ursprungligen postat av SaabJohan
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kanada har i alla fall varit en sådan marknad. Vill minnas att det hela var relaterat till att strålkastarna inte fick ge upphov till glassplitter. I och för sig så kan det ju ha ändrats på senare tid.Ursprungligen postat av Långmilare
Dessa har inte jag på min -05´a så jag tror att dom rök året innan.Ursprungligen postat av Angus
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
Helt sant. Korrigerat!Ursprungligen postat av Saneringa
SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC