Komprimerad hastighetsskala kan man nog inte kalla för modellsnik utan snarare design-förbättringUrsprungligen postat av Angus
Mvh Jimmy
Komprimerad hastighetsskala kan man nog inte kalla för modellsnik utan snarare design-förbättringUrsprungligen postat av Angus
Mvh Jimmy
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Tja, den komprimerade hastighetsskalan lanserades som en designfiness 97, med en från psykologiska studier underbyggd orsak. Och definitivt en sådan finess i linje med Saabs varumärke.Ursprungligen postat av Saab 9-5 -03
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
[quote=Långmilare]Tja, den komprimerade hastighetsskalan lanserades som en designfiness 97, med en från psykologiska studier underbyggd orsak. Och definitivt en sådan finess i linje med Saabs varumärke.[/quote:1kkewt5b]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":1kkewt5b
Jaha det visste jag inte. Konstigt att inget annat bilmärke har tagit efter, om det nu ska vara så bra med komprimerad hastighetsmätare
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Det tog väl minst 15 år från det att Saab började använda turbo i vanliga bilar innan det belv populärt hos andra biltillverkare, likaså med joniseringsmätning. Så vänta baraUrsprungligen postat av Saab 9-5 -03
[quotesycho Dave]Det tog väl minst 15 år från det att Saab började använda turbo i vanliga bilar innan det belv populärt hos andra biltillverkare, likaså med joniseringsmätning. Så vänta bara [/quote:8pnxg5to]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":8pnxg5to
Ok, jag väntar
Saab 9-5 2.0t biopower -06
[quotesycho Dave]Det tog väl minst 15 år från det att Saab började använda turbo i vanliga bilar innan det belv populärt hos andra biltillverkare, likaså med joniseringsmätning. Så vänta bara [/quote:1p06qcwk]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":1p06qcwk
Det finns faktiskt i åtminstone någon Audi (eller var det VW?). Dock inte lika bra gjort.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Har WV/Audi jonmätning? BMW M5 vet jag ju..
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hastighetsmätaren...Ursprungligen postat av Andreas Plars
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Gärna referens till artikeln som det gäller (författare, titel, publikation) tackUrsprungligen postat av Långmilare
Jag vet inte om Saab publicerade någon litteraturreferens, men det är till stor del MMK-allmängods. Dels är den uppenbart mer lättläst (större vinkelförändringar) i det området som är intressant, dels förväntar man sig att en mätare ska stå ungefär på mitten som normalläge. Resultatet av kompressionen blir följaktligen minimal stress om man håller runt 90, vilket säkert är betydligt bättre än 130.Ursprungligen postat av turbo4ever
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
[quote=Långmilare]Jag vet inte om Saab publicerade någon litteraturreferens, men det är till stor del MMK-allmängods. Dels är den uppenbart mer lättläst (större vinkelförändringar) i det området som är intressant, dels förväntar man sig att en mätare ska stå ungefär på mitten som normalläge. Resultatet av kompressionen blir följaktligen minimal stress om man håller runt 90, vilket säkert är betydligt bättre än 130.[/quote:1ajhp54j]Ursprungligen postat av turbo4ever
Undrar varför dom inte har komprimerad hastighetsmätare längre om det är så bra? Borde ju vara billigare att ha det gamla kvar än att designa en ny mätare?
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Det är fruktansvärt fult med komprimerad hastighetsmätare, anledning nog att ta bort det
Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
GM standardisering är det magiska ordet...Ursprungligen postat av Saab 9-5 -03
[quotesycho Dave]GM standardisering är det magiska ordet...[/quote:gial1u9e]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":gial1u9e
Kallas det för snik när det är dyrare och enligt mig betydligt snyggare?
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Nej. Men jag tycker du jämför äpplen och päron. Du kan inte jämföra ett 9-5 mätarhus från 90-talet med ett helt nytt GM hus från 2006 (eller när det nu först dök upp). En asymetrisk skala i modern design hade inte varit snik...Ursprungligen postat av Saab 9-5 -03
Fredrik J
[quote=Fredrik J]Nej. Men jag tycker du jämför äpplen och päron. Du kan inte jämföra ett 9-5 mätarhus från 90-talet med ett helt nytt GM hus från 2006 (eller när det nu först dök upp). En asymetrisk skala i modern design hade inte varit snik...[/quote:1gvedezv]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":1gvedezv
Så du tycker det är snik?
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Det är kanske därför 9-3:an (som fortfarande har komprimerad hastighetsmätare) säljer så mycket bättre än 9-5:an...Ursprungligen postat av Saab 9-5 -03
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
[quote=Långmilare]Det är kanske därför 9-3:an (som fortfarande har komprimerad hastighetsmätare) säljer så mycket bättre än 9-5:an... [/quote:ad5lps1g]Ursprungligen postat av "Saab 9-5 -03":ad5lps1g
9-3:an har inte komprimerad hastighetsmätare den heller
Saab 9-5 2.0t biopower -06
Inte?Ursprungligen postat av Saab 9-5 -03
Hittar ingen bild men titta på denna videon på en 9-3 Aero XWD, vad ser du där?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QQ_1pizdvas[/youtube]
Komprimerad mätare eller ej, må så vara men de klart snikigare handtagen från GM/Opel var för mycket.
Käns plastiga!
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410