Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byte bromsok 9000-95???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    3

    Byte bromsok 9000-95???

    Jag har ett problem med vä fram bromsok. Det verkar som inte kolven "fjädrar" tillbaks efter man har bromsat. Det gör att beläggen ligger an på skivorna hela tiden. Jag har tagit loss backarna, och satt tillbaks dom. Men det blir samma sak efter en stund. Tror ni att det är dax att byta bromsoket? Jag har bytt bromsbackar i November.

    Jag har en 9000 cse 2,3 T-95.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Prova att "motionera" oket först. Dvs. ta bort klotsarna och tryck in kolven. Sedan trycker du ut den med bromsen. In igen och så gör du ett tag. Prova även att lyfta på damasken och trycka in bromscylinderfett i den.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    3
    När jag byte bromsbackar i November, så gick kolven jättetrögt att trycka tillbaks. Är det något speciellt fett man måste ha? Eller går det bra med typ kopparpasta eller dyl?? Kan bromsskivan ta skada om bromsarna ligger på??

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det är inte bra att bromsarna ligger på. Skivan kommer att bli varm, och det är lätt hänt att den blir skev, vilket i framtiden kommer att ge vibrationer vid inbromsning. Beläggen kan även "bränna fast" i skivan om man parkerar bilen när skivan är överhettad pga kärvande bromsar.

    Mvh

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av wolfman7304
    När jag byte bromsbackar i November, så gick kolven jättetrögt att trycka tillbaks. Är det något speciellt fett man måste ha? Eller går det bra med typ kopparpasta eller dyl?? Kan bromsskivan ta skada om bromsarna ligger på??
    BROMSCYLINDERFETT...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av wolfman7304
    Eller går det bra med typ kopparpasta
    Det skall du absolut inte ha!!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    3
    Har frågat runt på jobbet. En kille sa att man ska spruta in 5-56 under packboxen. Sedan "bromsa" ut kolven, sedan tryck in den igen. Upp repa detta ett par gånger. Hoppas att det funkar, ska prova det senare idag.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Nej, det ska du inte då 5-56 och liknande löser upp bromscylinderpackningen till något som liknar snor. Använd...bromscylinderfett istället...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nej, det ska du inte då 5-56 och liknande löser upp bromscylinderpackningen till något som liknar snor. Använd...bromscylinderfett istället...
    5-56 funkar, kanske inte bäst men det går till sånt här.

    Men är oket så trögt skulle jag hellre ta isär det, köpa en renoveringssats och renovera båda framoken istället.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Se till att smörja upp glidbultarna, (eller vad de heter) som oket skall kunna åka på. Jag har ofta fått problem med dessa före det blivit problem med kolven. Senast var jag övertygad om att jag behövde byta skivr som det slog, skrapade och låg emot, men det löstes genom att se till att ovan nämnda bultar var ordentligt rena och insmorda.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Totte S
    Se till att smörja upp glidbultarna, (eller vad de heter) som oket skall kunna åka på. Jag har ofta fått problem med dessa före det blivit problem med kolven. Senast var jag övertygad om att jag behövde byta skivr som det slog, skrapade och låg emot, men det löstes genom att se till att ovan nämnda bultar var ordentligt rena och insmorda.
    Precis.

    Se även till att plocka av bygeln och göra rent den ORDENTLIGT så inte bromsbeläggen kärvar.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Smörj inte klossarnas anliggningspunkter. Smörjan har en förmåga att suga åt sig skit som i sin tur gör att klossarna kärvar.

    Till glidpinnarna är det viktigt att använda vattenbeständig smörja. Kopparpasta är INTE vattenbeständig.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 12:05
  2. Byte damask på bromsok bak 9-3 aero 2010?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 18:30
  3. Bromsok og900 och 9000
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 01:13
  4. Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?
    Av indys i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 22:41
  5. Byte av 1 eller 2 bromsok....?
    Av Dolken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •