Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    :-(Nu vill jag ta åt mig av all kritik jag fått. Sorry guys om jag brusat upp jag ber hemskt mkt om ursäkt för det. Men jag blir verkligen sårad när jag blir påhoppad för att jag ställer en fråga eller ger en ide om en lösning.
    Jag tar gärna kritik mot en eventuell ide eller lösning om den är saklig och trevligt framlagd.

    Härmed vill jag att i detta forum för vi fram våra frågor, gärna ideer kring det hela och jag hoppas att alla ni som kan mkt mer än oss andra ger oss vettig information.
    Jag begär inte att ni skall avslöja hemligheter. Det räcker med att tala om att det inte går att svara på pga Sekretess.
    Därvid får vi andra nöja oss eller spekulera vidare utan att ni som vetmer dumförklarar oss. Tillrättavisa oss gärna och ge tips om vart vi kan inhämta mer och rätt info.
    Sedan vill jag säga att ibland kan det vara så att andra har tankar och ideer som strider mot er lära, det behöver inte betyda att det i förlängningen är fel, kanske bara en ny väg att gå och kan ge så mkt mer. Det är inte alltid man måste vara ingenjör för att kläcka rätt ide, ofta är det tvärtom, sedan tar oftast ingenjören över och finslipar produkten med sit tekniska kunnade så att den tex blir hållbar.

    Om vi nu kör på att vi alla faktiskt vill lyfta detta märke inte minst jag själv. och att allas våra tankar och ideer faktiskt är värdefulla.
    Så kanske vi, SAAB och SWE blir riktigt stora vinnare.

    Låt nudetta bli Sverigges största och bästa forum för etanoldrift. tillsamans ska vi bli vinnare.

    Än en gång sorry för att jag brusade upp och Gott Nytt SaabÅr på er.

    Kör så de ryker, men på rätt ställe

    Mvh Tiger

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Frågor

    Många med mig har en massa frågor, tankar och undringar. Istället för att släpa hit alla dem så får vissa av oss vara bollplank till dem. Vari vi själva står i frågan kanske inte alltid blir så tydligt och är faktiskt ovidkommande.
    Frågorna skall ställas och ett svar bör ges. Kan inte svar ges pga tex sekretess får vi nöja oss så länge med det.
    Ex:
    1 Är din bil blå? Svar: Nej den är Lila med blå metallic i klarlacken
    2 Kan jag få se ditt körkort? Svar: Pass

    Desa ovan var som poppade upp och är bara 2 exempel på hur svar bör ges.
    Allt för tydlighetens skull.


    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Frågor

    1 Om man väljer att köra på enbart E85 är det lättare att styra i programmet då? OBS! man är då låst till detta. Och andra förändringar hårvarumässigt som kan behövas är ovidkomande denna fråga.

    2 Underlättar det att köra med högre komp om man kör med etanol? Frågan gäller insprut inte överladdat.

    3 Det pratas vitt o brett om etanols för och nackdelar. Är det mer energi i etanol än bensin?

    4 Om jag tar en 2,3i planar toppen och höjer kompet till mellan bensin och diesel. Borde inte det vara en bättre motor att köra på än en 2,0i vad gäller att köra på etanol?

    5 Kan det vara så att en diesel motor med sänkt komp är bättre som konvertering för etanol? Bussar körs ju fint på etanol.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Låt nudetta bli Sverigges största och bästa forum för etanoldrift. tillsamans ska vi bli vinnare.
    Sveriges bästa etanolforum finns redan på etanol.nu. När det gäller generella frågor om etanol kommer du säker få många fler och bättre svar där. Däremot tycker jag att vi på det här forumet ska diskutera Saabspecifika frågor om etanol som drivmedel.
    En fråga som jag till exempel försökt få svar på är: exakt varför är det annorlunda material i ventiler och säten på BioPowerbilarna? För att tåla högre tryck, korrosion eller högre temperatur?
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    En fråga som jag till exempel försökt få svar på är: exakt varför är det annorlunda material i ventiler och säten på BioPowerbilarna? För att tåla högre tryck, korrosion eller högre temperatur?
    Nu är jag långt ifrån expert i ämnet, men jag skulle kunna tänka mig att den huvudsakliga anledningen är att etanolen inte smörjer lika bra som bensin. Det sitter ju bara rostfria ventiler och hårdare säten på insugssidan, inte på avgassidan.

    På avgassidan sitter det ju t.o.m. "icke-Nimonic"-ventiler på 2,0t, så förbränningstrycket är knappast orsaken i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Frågor

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    1 Om man väljer att köra på enbart E85 är det lättare att styra i programmet då? OBS! man är då låst till detta. Och andra förändringar hårvarumässigt som kan behövas är ovidkomande denna fråga.

    2 Underlättar det att köra med högre komp om man kör med etanol? Frågan gäller insprut inte överladdat.

    3 Det pratas vitt o brett om etanols för och nackdelar. Är det mer energi i etanol än bensin?

    4 Om jag tar en 2,3i planar toppen och höjer kompet till mellan bensin och diesel. Borde inte det vara en bättre motor att köra på än en 2,0i vad gäller att köra på etanol?

    5 Kan det vara så att en diesel motor med sänkt komp är bättre som konvertering för etanol? Bussar körs ju fint på etanol.

    1. Ja det blir väl lättare att styra pga mindre spik känslighet i motorn.

    2. ja förmodligen om man inte överladdar

    3. Nackdelar skriver KK om ovanför. E85 har mindre energhalt och högre oktanhalt.

    4. jo why not

    5. Bussar på etanol har nog inte diesel motorer. Tror inte att etanol kan förbrännas bara genom kompression.

    MVH

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    3346

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    En fråga som jag till exempel försökt få svar på är: exakt varför är det annorlunda material i ventiler och säten på BioPowerbilarna? För att tåla högre tryck, korrosion eller högre temperatur?
    Nu är jag långt ifrån expert i ämnet, men jag skulle kunna tänka mig att den huvudsakliga anledningen är att etanolen inte smörjer lika bra som bensin. Det sitter ju bara rostfria ventiler och hårdare säten på insugssidan, inte på avgassidan.

    På avgassidan sitter det ju t.o.m. "icke-Nimonic"-ventiler på 2,0t, så förbränningstrycket är knappast orsaken i alla fall.

    Mvh

    KK
    Men bensin smörjer ju inte sådär jättebra sedan blyet togs bort, därför har man i tillsatser i blyfri bensin idag. Samma tillsatser finns i E85.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Frågor

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    5. Bussar på etanol har nog inte diesel motorer. Tror inte att etanol kan förbrännas bara genom kompression.

    MVH
    Fel men rätt, Scania kör med Dieselmotorer, andra spridare och montering av tändstift. Scanias VD brukar reta Saab Automobiles VD genom att säga "När ska ni börja bygga riktiga etanolmotorer?".

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Frågor

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    5. Bussar på etanol har nog inte diesel motorer. Tror inte att etanol kan förbrännas bara genom kompression.

    MVH
    Fel men rätt, Scania kör med Dieselmotorer, andra spridare och montering av tändstift. Scanias VD brukar reta Saab Automobiles VD genom att säga "När ska ni börja bygga riktiga etanolmotorer?".

    Rätt men fel mena du väl .

    Ja mena ju att det inte kunne vara diesel prinsipen att spruta in bränsle under högt tryck i förbränningsrummet , fast jag skrev väl lite kortfattat. och än motor med tändstift kan väl inte kallas dieselmotor glödstift kanske men thats it hehe

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    1 Om man väljer att köra på enbart E85 är det lättare att styra i programmet då? OBS! man är då låst till detta. Och andra förändringar hårvarumässigt som kan behövas är ovidkomande denna fråga.

    2 Underlättar det att köra med högre komp om man kör med etanol? Frågan gäller insprut inte överladdat.

    3 Det pratas vitt o brett om etanols för och nackdelar. Är det mer energi i etanol än bensin?

    4 Om jag tar en 2,3i planar toppen och höjer kompet till mellan bensin och diesel. Borde inte det vara en bättre motor att köra på än en 2,0i vad gäller att köra på etanol?

    5 Kan det vara så att en diesel motor med sänkt komp är bättre som konvertering för etanol? Bussar körs ju fint på etanol.
    1. Enbart E85 som bränsle jämfört med flexifuel är förstås lättare att ordna.

    2. Alltid enklare att få till en motor med lågt kompressionsförhållande.

    3. Det är mer energi i bensin, 43 MJ/kg mot ca 27 MJ/kg för etanol.

    4. Nej, varför skulle det vara det? Luddig fråga.

    5. Dieselmotorer går ej på E85 utan på en etanolblanding med tändförbättrare. Detta är vanligen kombinerat med en kompressionsökning. Etanol har mycket lågt cetantal vilket är problematiskt för dieselmotorer, bränslet vill ej tända.

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    En fråga som jag till exempel försökt få svar på är: exakt varför är det annorlunda material i ventiler och säten på BioPowerbilarna? För att tåla högre tryck, korrosion eller högre temperatur?
    Nu är jag långt ifrån expert i ämnet, men jag skulle kunna tänka mig att den huvudsakliga anledningen är att etanolen inte smörjer lika bra som bensin. Det sitter ju bara rostfria ventiler och hårdare säten på insugssidan, inte på avgassidan.

    På avgassidan sitter det ju t.o.m. "icke-Nimonic"-ventiler på 2,0t, så förbränningstrycket är knappast orsaken i alla fall.

    Mvh

    KK
    Sitter hårdare säten på inlopp och avgas, samt rostfria ventiler på inlopp. Avgastemperaturerna på en etanolmotor är lägre varvid bättre material i avgasventilerna troligen inte är motiverat. Cylindertryck och förbränningstemperatur är dock högre med etanol, högre förbränningstemperatur medför val av kallare stift.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Men bensin smörjer ju inte sådär jättebra sedan blyet togs bort, därför har man i tillsatser i blyfri bensin idag. Samma tillsatser finns i E85.
    Inga "smörjande" tillsatser i vare sig etanol eller bensin. Ex. korrosionsinhibitorer är tillsatta, men dessa skyddar enbart mot korrosion. De löser dock inte etanolens korrosiva problem, även med mycket höga konentrationer, utan kan bara fördröja dem. Etanol är korrosivt pga innehåll av lösliga föroreningar, ex kloridjoner vilket gör att metallers passiva oxidhinna ej skyddar underliggande metall. Hög strömledningsförmåga leder också till galvansisk och elektrolytisk korrosion av bränslesystem. Vid kontakt med vissa material, ex. aluminium bildas hydroxider vilka är olösliga, leder till att bränslesystemet sätts igen.

    Området säte/ventil är väligt känsligt för materialkombination och bränsle. Etanol ger högre slitage än bensin.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Sitter hårdare säten på inlopp och avgas, samt rostfria ventiler på inlopp. Avgastemperaturerna på en etanolmotor är lägre varvid bättre material i avgasventilerna troligen inte är motiverat. Cylindertryck och förbränningstemperatur är dock högre med etanol, högre förbränningstemperatur medför val av kallare stift.
    Ja, jag hade i bakhuvudet någonstans att det sitter hårdare säten även på avgassidan. 2,3t BioPower har dock fått Nimonic på avgassidan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Tackar.

    Tack för alla fina svar.
    Jag kan väll i alla fall påstå att vi härmed har dödat myten om att etanol innehåller mindre energi. Tack.
    Vi har också fått svar på varför etanol är lite elakt mot vissa mtrl som tex aluminium, samma egenskaper har det på de andra metallerna.

    1 Men är det egentligen den rena alkoholen som äter på metallen?

    2 Fortfarande undrar jag, förvisso står det lättare att få ordning på en motor med lägre komp. Men etanol kräver ju faktiskt högre komp för att funka bra överhuvudtaget. Varför skulle man annars höja trycket med turbon i en biopower när bilen går på etanol och inte på bensin. Alltå borde en insprutsmotor med höjd komp funka bättre än med lågt komp. OBS bara etanoldrift.

    3 (vad gäller hur föroreningarna i E85 påverkar vet vi ju, se ovan i texten saabjohan.) Metall som utsätts för syre korriderar. Är det inte syret som efter att alkoholen rengjort som är problemet på ställen där det inte står indränkt i soppan som är problemet?


    För övrigt har vi nu fått lite mer info som knappas kunnat vara av den art så att man inte kunnat svara på vare sig om man jobbar på saab eller på trimfirma och hänvisa till sekretess.

    Tack än en gång för de fina svare.

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: ETANOL SOM DRIVMEDEL.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    3. Det är mer energi i bensin, 43 MJ/kg mot ca 27 MJ/kg för etanol.
    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Jag kan väll i alla fall påstå att vi härmed har dödat myten om att etanol innehåller mindre energi. Tack.
    Mindre energi än vad?
    Det är väl tämligen säkert att bensin innehåller mer energi än etanol?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    Nu kommer jag inte ihåg energivärderna för dom olika bränslerna men mest energi har Diesel sedan kommer Bensin, Etanol och Metanol.
    Att man sedan kan få ut mer effekt med etanol än med bensin är en annan sak.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Tackar.

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Tack för alla fina svar.
    Jag kan väll i alla fall påstå att vi härmed har dödat myten om att etanol innehåller mindre energi. Tack.
    Vi har också fått svar på varför etanol är lite elakt mot vissa mtrl som tex aluminium, samma egenskaper har det på de andra metallerna.

    1 Men är det egentligen den rena alkoholen som äter på metallen?

    2 Fortfarande undrar jag, förvisso står det lättare att få ordning på en motor med lägre komp. Men etanol kräver ju faktiskt högre komp för att funka bra överhuvudtaget. Varför skulle man annars höja trycket med turbon i en biopower när bilen går på etanol och inte på bensin. Alltå borde en insprutsmotor med höjd komp funka bättre än med lågt komp. OBS bara etanoldrift.

    3 (vad gäller hur föroreningarna i E85 påverkar vet vi ju, se ovan i texten saabjohan.) Metall som utsätts för syre korriderar. Är det inte syret som efter att alkoholen rengjort som är problemet på ställen där det inte står indränkt i soppan som är problemet?


    För övrigt har vi nu fått lite mer info som knappas kunnat vara av den art så att man inte kunnat svara på vare sig om man jobbar på saab eller på trimfirma och hänvisa till sekretess.

    Tack än en gång för de fina svare.

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68
    OBS! E85 har mindre energi men högre oktanhalt. Drar mer bränsle för att E85 är energi fattig. Det är iof en ekvation som kan va svår att förstå. Det har säkert skrivits 100 gånger i olika trådar du har startat. Vilken myt menar du föresten, det är ju fakta.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Re: Tackar.

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Tack för alla fina svar.
    Jag kan väll i alla fall påstå att vi härmed har dödat myten om att etanol innehåller mindre energi. Tack.
    Vi har också fått svar på varför etanol är lite elakt mot vissa mtrl som tex aluminium, samma egenskaper har det på de andra metallerna.

    1 Men är det egentligen den rena alkoholen som äter på metallen?

    2 Fortfarande undrar jag, förvisso står det lättare att få ordning på en motor med lägre komp. Men etanol kräver ju faktiskt högre komp för att funka bra överhuvudtaget. Varför skulle man annars höja trycket med turbon i en biopower när bilen går på etanol och inte på bensin. Alltå borde en insprutsmotor med höjd komp funka bättre än med lågt komp. OBS bara etanoldrift.

    3 (vad gäller hur föroreningarna i E85 påverkar vet vi ju, se ovan i texten saabjohan.) Metall som utsätts för syre korriderar. Är det inte syret som efter att alkoholen rengjort som är problemet på ställen där det inte står indränkt i soppan som är problemet?


    För övrigt har vi nu fått lite mer info som knappas kunnat vara av den art så att man inte kunnat svara på vare sig om man jobbar på saab eller på trimfirma och hänvisa till sekretess.

    Tack än en gång för de fina svare.

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68
    OBS! E85 har mindre energi men högre oktanhalt. Drar mer bränsle för att E85 är energi fattig. Det är iof en ekvation som kan va svår att förstå. Det har säkert skrivits 100 gånger i olika trådar du har startat. Vilken myt menar du föresten, det är ju fakta.

    Sorry fel av mig fel av mig jag rättar mig i ledet omedelbart, jag ser det nu, skulle skriva lite annorlunda men huvet var kvickare än fingrarna och det som var i huvudet när fingrarna skrev hamnade här. hmm hur lät det där nu.. jaja jo det är så många som påstår tvärtom att bensin inte alls innehåller mer energi än etanol. Och det var den myten jag menade var död. Kj hit o dit.

    Hur som helst verkar det ju rätt stor skillnad 43 MJ/kg för bensin och 27MJ/kg för etanol. Hur har saab lyckats trolla fram 30 extra hästar och ändå hålla nere bränslekonomin så mkt är ju fantastiskt. Det skiljer iof 30% i energiinnehåll till nackdel då för etanol. att oktantalet är högre och ger mer kraft jo de e sant. Men inte kompenserar det så mkt.
    Ska kika mer på det men det känns som något inte stämmer.
    Får väll köpa lite nya böcker i området igen och läsa igen, tyvärr kan man ju inte minnas allt :P. och min referenslitteratur är förstörd, satans vatten.

    Hur mkt väger en liter bensin förresten nån som vet och etanol? och vad innehåller Metanol för energimängd och vilken vikt per liter har den?

    Jaja intressant som faan är det iaf

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68

  17. #17

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592

    Re: Tackar.

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Tack för alla fina svar.
    Jag kan väll i alla fall påstå att vi härmed har dödat myten om att etanol innehåller mindre energi. Tack.
    Vi har också fått svar på varför etanol är lite elakt mot vissa mtrl som tex aluminium, samma egenskaper har det på de andra metallerna.

    1 Men är det egentligen den rena alkoholen som äter på metallen?

    2 Fortfarande undrar jag, förvisso står det lättare att få ordning på en motor med lägre komp. Men etanol kräver ju faktiskt högre komp för att funka bra överhuvudtaget. Varför skulle man annars höja trycket med turbon i en biopower när bilen går på etanol och inte på bensin. Alltå borde en insprutsmotor med höjd komp funka bättre än med lågt komp. OBS bara etanoldrift.

    3 (vad gäller hur föroreningarna i E85 påverkar vet vi ju, se ovan i texten saabjohan.) Metall som utsätts för syre korriderar. Är det inte syret som efter att alkoholen rengjort som är problemet på ställen där det inte står indränkt i soppan som är problemet?


    För övrigt har vi nu fått lite mer info som knappas kunnat vara av den art så att man inte kunnat svara på vare sig om man jobbar på saab eller på trimfirma och hänvisa till sekretess.

    Tack än en gång för de fina svare.

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68
    OBS! E85 har mindre energi men högre oktanhalt. Drar mer bränsle för att E85 är energi fattig. Det är iof en ekvation som kan va svår att förstå. Det har säkert skrivits 100 gånger i olika trådar du har startat. Vilken myt menar du föresten, det är ju fakta.

    Sorry fel av mig fel av mig jag rättar mig i ledet omedelbart, jag ser det nu, skulle skriva lite annorlunda men huvet var kvickare än fingrarna och det som var i huvudet när fingrarna skrev hamnade här. hmm hur lät det där nu.. jaja jo det är så många som påstår tvärtom att bensin inte alls innehåller mer energi än etanol. Och det var den myten jag menade var död. Kj hit o dit.

    Hur som helst verkar det ju rätt stor skillnad 43 MJ/kg för bensin och 27MJ/kg för etanol. Hur har saab lyckats trolla fram 30 extra hästar och ändå hålla nere bränslekonomin så mkt är ju fantastiskt. Det skiljer iof 30% i energiinnehåll till nackdel då för etanol. att oktantalet är högre och ger mer kraft jo de e sant. Men inte kompenserar det så mkt.
    Ska kika mer på det men det känns som något inte stämmer.
    Får väll köpa lite nya böcker i området igen och läsa igen, tyvärr kan man ju inte minnas allt :P. och min referenslitteratur är förstörd, satans vatten.

    Hur mkt väger en liter bensin förresten nån som vet och etanol? och vad innehåller Metanol för energimängd och vilken vikt per liter har den?

    Jaja intressant som faan är det iaf

    Kör så de ryker, på rätt ställe...

    Mvh Tiger68
    Jo folk tror både det ena och det andra. Som jag skrev innan så är det för mig en skumt att ett bränsle har så lågt energi innehåll men ändå kan ge mer effekt. Det är väl lättantändligt eller nått då . Rent fysikaliskt så ska ju mer energi ge mer rörelse.

    Sen att de kan hålla ner bränsle förbrukningen är ju inte riktigt sant. Motor pressen klagar alltid på att Etanol bilarna drar för mycket och att det inte är ekonomiskt försvarbart jämfört med bensin. I senaste numret av teknikens värld så berömde de faktiskt saab 9-3 men klaga de på att den drog massa bränsle och att den inte var lika premium som Mercedes och audi.

  19. #19
    Ni har inte riktigt förstått grunden för hur en motor fungerar när ni undrar hur energifattigare bränsle kan ge högre effekt. Huvudbränslet i en ottomotor är LUFT, dvs syre. Därför som många här gärna vill hänga på stora turboaggregat. För att förbränna syret krävs en till bränslekomponent som man kan mata in i valfri mängd. Vi måste alltså tillgodose syremolekylerna med ämnen att reagera exotermt med. Och om det finns mindre av sådana ämnen i en viss vätska, ja då får man pytsa i mer av den vätskan, svårare är det inte. Om du köper något för 100 kr, men inte har en hundralapp i fickan så går det lika bra med femtiolappar trots att det är halva värdet, bara du räcker fram 2 st.

    Dessutom, eftersom syret var huvudbränslet, och etanolmolekylen i sig innehåller syre, så får man in lite extra "luft" gratis. Det plus oktantal och kylegenskaper gör att man dels får in mer totalbränsle av etanol jämfört med bensin, och dels att man kan höja verkningsgraden och få ut större del av det mindre energivärdet. Det senare spelar speciellt roll i att etanolmotorn, rätt konstruerad för ändamålet, inte behöver dra så mycket mer i volym som energiskillnaden mot bensin ger sken av.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NoRrLaNd
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Ni har inte riktigt förstått grunden för hur en motor fungerar när ni undrar hur energifattigare bränsle kan ge högre effekt. Huvudbränslet i en ottomotor är LUFT, dvs syre. Därför som många här gärna vill hänga på stora turboaggregat. För att förbränna syret krävs en till bränslekomponent som man kan mata in i valfri mängd. Vi måste alltså tillgodose syremolekylerna med ämnen att reagera exotermt med. Och om det finns mindre av sådana ämnen i en viss vätska, ja då får man pytsa i mer av den vätskan, svårare är det inte. Om du köper något för 100 kr, men inte har en hundralapp i fickan så går det lika bra med femtiolappar trots att det är halva värdet, bara du räcker fram 2 st.

    Dessutom, eftersom syret var huvudbränslet, och etanolmolekylen i sig innehåller syre, så får man in lite extra "luft" gratis. Det plus oktantal och kylegenskaper gör att man dels får in mer totalbränsle av etanol jämfört med bensin, och dels att man kan höja verkningsgraden och få ut större del av det mindre energivärdet. Det senare spelar speciellt roll i att etanolmotorn, rätt konstruerad för ändamålet, inte behöver dra så mycket mer i volym som energiskillnaden mot bensin ger sken av.

    Att ett bränsle har högt oktantal säger inget om hur det uppför sig praktiskt, det som är intressant är dess brinntid i förbränningsrummet. Att öka på grundkompressionen i en motor ger inte speciellt mycket vad gäller effektökning, detta ser man vid körning av simulerings program, man vinner lite vrid på bekostnad av minskad gräns mot spikning.

    Att alkoholbränslen i gemen är svårstartade beror på tillgången av brännbara ångor och styrs av bränslets kokpunkt, det har således inget med att bränslet ger "kallare" förbränning. Anledningen att bensin är lättstartad även i kall väderlek beror på att den innehåller myriader av olika kolväten som gör att bränslets destillationskurva börjar redan vid exempelvis -40 grader för att sluta vid exempelvis 180 eller 220 grader. Så fort man har ett "monobränsle" som exempelvis metanol eller Etanol så begränsas destillationsintevallet till dessa ämnens kokpunkt 64,5 och 78,5 grader respektive. E85 är således en kompromiss där man utnyttjar alkoholens högre oktantal med bensinens lägre kokpunkt. Sedan kan man ju som konsument fundera över vad som händer om man får kondesvatten i tanken under vinterhalvåret.......

    De avgaser man får ut ur motorn innehåller Aldehyder, framför allt acetaldehyd. Sedan får man också ättiksyra, metanol ger myrsyra och formaldehyd, dom som har haft tillfället att insupa avgaserna bakom en metanolbil förstår vad jag menar. Aldehyder anses vara cancerframkallande och skall alltså hållas ner så långt det går i bilavgaserna.

    O som avslutning lite kuriosa:
    Att man infört E85 har med jordbrukpolitik att göra och skall man se krast på det hela så påminner det om Ebberöds bank eftersom det åtgår dubbelt med energi att tillverka alkoholen mot vad man får ur den. Då det gäller etanol som motorbränsle så har vi i Sverige inte varit självförsörjande utan i vissa fall tvingats importera franskt industrivin som vi sedan destillerat alkoholen ur....... Men det talar våra kära politiker tyst om .

    Mvh
    Alltid snäll i tanken

Liknande ämnen

  1. Köpråd NG 9-3, miltal och drivmedel?
    Av Bedlam i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 09:01
  2. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  3. ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!
    Av jon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •