Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Vill ha kraftigare hejdare t 9k men vilka nyare bil har..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Vill ha kraftigare hejdare t 9k men vilka nyare bil har..

    ...samma typ, för nu är 9k till åren. Så jag har försökt göra korsreferens med nyare bilar med samma bultmönster och et, men det är ju bara en bit på väg ...eller?
    Hur som haver...har någon ett ex på vilken bil som har kraftigare hejdare som jag kan ersätta mina med utan att behöva byta alltför mycket?

    Härifrån fick jag denna ohälsosamma idé. http://www.partsforsaabs.com/wp_pro.php
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 370
    Om du vill ha bättre bromsar så gå in på

    http://www.speedparts.se
    http://www.peansweden.com

    Här är några länkar som du kan kolla in så du får bättre bromsar genom att byta ut standard grejorna.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225
    Humm joo Movit hade 1 förslag på skivor till 9k, men om man vill ha flerkolvsok? hur göra då?
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 370
    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    Humm joo Movit hade 1 förslag på skivor till 9k, men om man vill ha flerkolvsok? hur göra då?
    Speedparts har redan färdiga kit till 9000 lika så Nordic och andra trimm företag.
    Pean Sweden AB har det också men är dyrare än speedparts.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 263
    Finns inte 9000 både som 4-bult och 5-bult också? Är väll kanske lite lurigare att hitta något till 4-bultarn? eller?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 370
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Finns inte 9000 både som 4-bult och 5-bult också? Är väll kanske lite lurigare att hitta något till 4-bultarn? eller?
    9000 finns endast som 4 bultars och det finns kraftigare hejdare till 9000.
    Speedparts och pean Sweden ab har båda färdiga kit.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945
    Det enda som behövs är en uppsättning Performance Friction-belägg från PEAN för att en 9000 CSE skall klara riktigt tuffa bankörningspass.

    Kör själv med PFC97-belägg och vanliga släta Brembo-skivor från Micro och om du kör slut på dessa beläggen under en bankörning kvittar det nog vad för saker du monterar på bilen...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 150
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Det enda som behövs är en uppsättning Performance Friction-belägg från PEAN för att en 9000 CSE skall klara riktigt tuffa bankörningspass.

    Kör själv med PFC97-belägg och vanliga släta Brembo-skivor från Micro och om du kör slut på dessa beläggen under en bankörning kvittar det nog vad för saker du monterar på bilen...
    Sänker de bromssträckan också, eller är den stora vinsten att de inte mattas?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 370
    Citat Ursprungligen postat av Dahlbom
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Det enda som behövs är en uppsättning Performance Friction-belägg från PEAN för att en 9000 CSE skall klara riktigt tuffa bankörningspass.

    Kör själv med PFC97-belägg och vanliga släta Brembo-skivor från Micro och om du kör slut på dessa beläggen under en bankörning kvittar det nog vad för saker du monterar på bilen...
    Sänker de bromssträckan också, eller är den stora vinsten att de inte mattas?
    Det mesta som har just med byte av skivor och klossar kortar ner bromssträckan och gör att bromsarna mattas mindre.
    Frågan är ju bara vilken typ av bromsar du vill ha.
    Några som klarar ban körning eller den vardagliga trafiken.
    Personligen skulle jag inte välja skivor och klossar för bankörning om du bara kör i vanlig trafik då dom tar ett tag innan dom kommer upp i arbets temperatur.
    Då är det bättre med gatanpassade bromsar som mattas mindre eller inget alls och tål mer påfrestning.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Gör som jag fungerar bra
    9-3 Aero-08

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945
    Citat Ursprungligen postat av Dahlbom
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Det enda som behövs är en uppsättning Performance Friction-belägg från PEAN för att en 9000 CSE skall klara riktigt tuffa bankörningspass.

    Kör själv med PFC97-belägg och vanliga släta Brembo-skivor från Micro och om du kör slut på dessa beläggen under en bankörning kvittar det nog vad för saker du monterar på bilen...
    Sänker de bromssträckan också, eller är den stora vinsten att de inte mattas?
    De biter ordentligt och kortar garanterat bromssträckan pga högre friktion i beläggen, sedan mattas de inte heller vid bankörning - alltså två önskningar i en!

    Dock finns det lite nackdelar vid vanlig brukskörning... För det första så gnisslar bromsarna som på ett skenande tåg (men det är ju bara rejsigt!), för det andra skitar de ner fälgarna ordentligt vid vanlig körning (men det är ju också bara rejsigt!) dock verkar de inte skita ner lika mycket när beläggen är ordentligt varma och till sist så slår det faktiskt gnistor om beläggen när de blivit halvvarma vid buskörning (Le Mans-varning!), dock inte när de är kalla eller rejsvarma.

    Alltså - inget för putsbögar om man inte gillar att tvätta fälgarna ofta, men (enligt mig) helt suveräna belägg om man inte vill bygga om bilens bromsar och ändå vill kunna plåga bilen ordentligt på bana.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 069
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    helt suveräna belägg om man inte vill bygga om bilens bromsar och ändå vill kunna plåga bilen ordentligt på bana.
    Håller med, har ju samma erfarenteher av PFC01 på 9000Aero-96.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 452
    Kan bara hålla med Mats till fullo att det bromsade fint på anderstorp..hehe
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 711
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Det är naturligtvis en kombination. Om vi tar porshe som exempel, välkänt för att ha mindre tid 100-0 än tvärtom...
    Porsche GT3-bromsar och folka bubbla-däck ger nog inte så bra bromssträcka.
    Folka bubbla bromsar och feta Porsche GT3-däck blir nog liknande resultat, om ni hajar vad jag menar...
    Men kombinera Porschebromsarna och Porschedäcken så kan vi snacka!
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2g1xs0e4
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Det är naturligtvis en kombination. Om vi tar porshe som exempel, välkänt för att ha mindre tid 100-0 än tvärtom...
    Porsche GT3-bromsar och folka bubbla-däck ger nog inte så bra bromssträcka.
    Folka bubbla bromsar och feta Porsche GT3-däck blir nog liknande resultat, om ni hajar vad jag menar...
    Men kombinera Porschebromsarna och Porschedäcken så kan vi snacka![/quote:2g1xs0e4]

    Tack för det snabba svaret men tyvärr är inte mina frågettecken uträtade...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 711
    Medlem#
    3346
    Ja, det var väl inte ett så tekniskt svar, utan mer för att illustrera ett viktigt samspel mellan däck och bromsar.
    En enkel sammanfattning:
    Större yta/area ger mer friktion (bromsskivor och belägg), ju mer friktion desto större blir bromsverkan.
    Däckens friktion mot vägen verkar enligt samma princip.
    Tänk dig att en skiva snurrar på en axel. Grip om skivan med tummen och pekfingret och försök få stopp på den.
    Gör sedan om samma sak, men denna gång med alla fem fingrarna.
    Vilken metod får lättast stopp på skivans rotation?
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skillingaryd
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Du får säkerligen samma bromssträcka med ett riktigt bra belägg som med ett stort bromskit. Däremot har ett bromskit större delar i form av skivor och ok. En skiva med mer massa klarar självklart fler värmecykler och därmed mattas inte bromsarna jmft med originalstorlek. Sedan finns det även belägg avsedda för motorsportbruk som klarar värmen bra utan fading, men risken är då att skivorna får stryk om man inte utökar kylningen eller kör i 'lagom' långa pass med avkylningperioder emellan. Sunt förnuft. Dessvärre tror många att man måste ha 6-kolvsok och 350mm skivor för att bilen ska stanna och det är en lustig myt...

    Har man en liten budget är det bättre att lägga pengarna på ett bra belägg för friktionsmaterialet är den begränsande faktorn i många bromssystem.
    Per Stacke
    PEAN Sweden AB

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    Citat Ursprungligen postat av Stacke
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Du får säkerligen samma bromssträcka med ett riktigt bra belägg som med ett stort bromskit. Däremot har ett bromskit större delar i form av skivor och ok. En skiva med mer massa klarar självklart fler värmecykler och därmed mattas inte bromsarna jmft med originalstorlek. Sedan finns det även belägg avsedda för motorsportbruk som klarar värmen bra utan fading, men risken är då att skivorna får stryk om man inte utökar kylningen eller kör i 'lagom' långa pass med avkylningperioder emellan. Sunt förnuft. Dessvärre tror många att man måste ha 6-kolvsok och 350mm skivor för att bilen ska stanna och det är en lustig myt...

    Har man en liten budget är det bättre att lägga pengarna på ett bra belägg för friktionsmaterialet är den begränsande faktorn i många bromssystem.
    Hehehe, dissa mig inte helt nu. Tummarna sitter där dom ska och jag har skruvat mycket i mina dar...

    Men, frågan blev nog klantigt ställd också. Vad jag fiskade efter var att folk som klappar i ett broms kit för mycket pengar som helst kan häva ur sig att "Fan, bilen stannar på en brakskit sedan jag böt till asdyra bromsar", utan att dom har bytt till bättre däck... Detta måste ju vara en placeboeffekt på grund av känslan i pedalen. Det var det som var meningen med frågan och när jag läser "långtradrns" första inlägg igen så visst, svaret var ju där...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2ay7bucz
    Jag kapar den här tråden lite.

    Hur kommer det sig att fetare bromsa kortar ner bromssträckan?
    Det borde ju vara rent beroende på friktionen mellan däcket och vägen, eller???
    Det är naturligtvis en kombination. Om vi tar porshe som exempel, välkänt för att ha mindre tid 100-0 än tvärtom...
    Porsche GT3-bromsar och folka bubbla-däck ger nog inte så bra bromssträcka.
    Folka bubbla bromsar och feta Porsche GT3-däck blir nog liknande resultat, om ni hajar vad jag menar...
    Men kombinera Porschebromsarna och Porschedäcken så kan vi snacka![/quote:2ay7bucz]

    Folka bubbla bromsar och Porsche GT3-däck bör ge samma bromssträcka som en komplett GT3, om man trampar på så att fullt utvecklad friktion erhålls mellan däck och körbana. Frågan är ju hur hårt man får trampa

    Detta är en del av mina funderingar...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Kraftigare ic på en org 9-5 aero ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 12:25
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 19:39
  3. Vill sätta på 20" på min 9-5 :a men vilka passar?
    Av Bad to the bone i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 19:54
  4. Kraftigare tryckklocka?
    Av Sterran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •