Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startmotor från biltema?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42

    Startmotor från biltema?

    Tjena Jag undrar om startmotor till 9-5 2,0t 1998 från biltema e något att ha eller är det bara skit???

    Mvh Jocke

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Prova gärna och berätta sedan här vad du tycker.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Jag ska ut ikväll å sätta dit den.
    Det är ju trots allt en Bosch för 599kr.

    Jag ringde skroten o kolla vad dom skulle ha 1250kr som var tagen från en bil som gått 8000mil.

    Saab vågar jag inte ens tänka på vad dom skulle ta.

    Man har ju ändå 1års garanti från biltema.

    Mvh jocke

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    En bosch är det nog inte du kan handla på biltema

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Man vet aldrig... Biltemas hjullager är/har varit SKF-lager till exempel. Om jag tolkade det jokk skrev rätt så låter det som att han redan köpt startmotorn.

    Mvh

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av reez
    En bosch är det nog inte du kan handla på biltema
    Ja det står bosch på den i alla fall.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Nu har jag bytt startmotor. Den starta så fint så.
    Biltemas var något större (längre) så man fick ta bort ett stag som gick från grenröret och neråt typ mässing färgat vet ej vad det var bra för.

    Mvh Jocke

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Låter ju fint man ska inte rata allt bara för att det är biltema, det gäller bara att hitta guldkornen. Hoppas den fortsätter att hålla 599 är ju ett prima pris

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av jokk
    Nu har jag bytt startmotor. Den starta så fint så.
    Biltemas var något större (längre) så man fick ta bort ett stag som gick från grenröret och neråt typ mässing färgat vet ej vad det var bra för.

    Mvh Jocke
    Menar du staget til insuget?

    Det bör du försöka sätta tillbaka isåfall..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Låter ju fint man ska inte rata allt bara för att det är biltema, det gäller bara att hitta guldkornen. Hoppas den fortsätter att hålla 599 är ju ett prima pris

    //Spets
    Det är precis som du säger, det finns produkter på Biltema som är av lågkvalite och sådana som fungerar riktigt bra. Jag tror också att genom åren har Biltema börjat jobba med att förbättra kvalitén på reservdelar.

    När orginalprodukterna dessutom inte visar sig vara något vidare så varför inte testa att ersätta med Biltema's delar till riktigt bra priser.

    Nu senast köpte jag på mig två bromsok till min mors V40 som har ständiga problem med bromsar och med tanke på att de tidigare orginal oken enbart klarade sig tre år ser jag inga problem att ersätta dessa med Biltema's.

    Kollar man även på detta som varit uppe här på forumet med turbo, så nog skulle jag på en vanlig bil som inte ska trimmas ersätta en GT17 med en ersättningsturbo från Biltema istället för att köpa en ny GT17.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150
    Jag har köpt flera reservdelar på Biltema som varit märkta med Bosch och som har haft samma nummer som Saabs originalreservdelar. I de fallen finns det väl ingen anledning att köpa någon annanstans?
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Jag har köpt flera reservdelar på Biltema som varit märkta med Bosch och som har haft samma nummer som Saabs originalreservdelar. I de fallen finns det väl ingen anledning att köpa någon annanstans?
    Helt rätt, onödigt och betala mer för att få en kartong det står Saab på. Vad var det reservdelar du köpt?

    Mvh

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    94
    Medlem#
    7152
    Citat Ursprungligen postat av reez
    En bosch är det nog inte du kan handla på biltema
    Polaren köpte startmotor till sin 740 på biltema. Det var en tvättäkta Bosch, stod klart och tydligt på den. Sen att han fick byta in den mot en ny en vecka senare för att den inte "sköt" ut kuggarna är en annan historia....
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

  14. #14
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av herrsiba
    Citat Ursprungligen postat av reez
    En bosch är det nog inte du kan handla på biltema
    Polaren köpte startmotor till sin 740 på biltema. Det var en tvättäkta Bosch, stod klart och tydligt på den. Sen att han fick byta in den mot en ny en vecka senare för att den inte "sköt" ut kuggarna är en annan historia....
    Boschs andra sortering?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 878
    jag har också en bekant som haft problem med volvostartarna på Biltema. Monterade den och tre starter senare så fastnade drevet ute, tur nog han de ut och riva loss batterikabeln innan det vart nå mer.
    Jag lagade sedan hans gamla istället och sen var det frid och fröjd.

    Jag pysslar ju med sånt här till vardags och lite mer ingående så är det ju faktiskt Bosch prylar, det lustiga är dock att det är renoverade saker till stor del men på alla delar står det Bosch så nånstans måste de ha hittat ett parti som Bosch själva ratat på nåt vis.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av herrsiba
    Citat Ursprungligen postat av reez
    En bosch är det nog inte du kan handla på biltema
    Polaren köpte startmotor till sin 740 på biltema. Det var en tvättäkta Bosch, stod klart och tydligt på den. Sen att han fick byta in den mot en ny en vecka senare för att den inte "sköt" ut kuggarna är en annan historia....
    Boschs andra sortering?
    Jag har bytt två startmotorer till startmotorer från biltema på två olika bilar, en för något halvår/år sedan och en för max två år sedan. Båda fungerar fortfarande bra. Båda var till Volvo, en 740-91 och en 745-88.

    Att det är andrasortering eller ratat från bosch tror jag inte. Inköpspriserna skiljer nog inte allt för mycket mellan biltema och fackhandel. Täckningsbidrag, marginaler och vinst är nog desto större skillnad på.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    de är massa mellanhänder som ska ha (bra) betalt mellan, så frågan är egentligen vad vissa grejer skulle kosta om de gick från fabrik till butik direkt.

    vet bara på mitt gamla jobb där vi gjorde delar til Volvo, dessa gick först till en mellanhand som levererade grejerna till volvo, en gång hade vi råkat få med våran packsedel med priser på i en av pallarna och denna gick in till volvo, de blev ett satans levande och vi blev kontaktade av volvo som undrade om priserna stämde, för de fick nämligen betala det dubbla för grejerna av mellanhanden.

    Vi packade grejerna i volvopallar och allt, säg att vi sålde delarna för 1kr/st så gick dom till mellanhanden so skickade dem till volvo för 2kr/st.

    har för mig att de va summor att vi sålde för runt 20kr/st men volvo köpte dem av mellanhanden för närmre 40kr...

    Allt handlar inte om att tillverka det riktigt billigt, saker och ting som tillverkas biligt blir ofta snordyrt ändå när de ska gå 3-4 led av mellanhänder innan de når kunden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    General Failure: Skriv gärna en rad om vilka delar du köpt och till vilken bil/modell.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    General Failure: Skriv gärna en rad om vilka delar du köpt och till vilken bil/modell.

    //Spets
    Det som jag med säkerhet kommer ihåg är bränslefilter. Det var till en 900 S -94.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Biltema kamremsats till en Voblo, lager SKF, rem GoodYear.
    Hjullager VW, märkt SKF. Billigt och bra
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar startmotor från kortmotor till långmotor 9000?
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 11:21
  2. skrap från startmotor
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •