Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Walbro 255lph bensinpump, starkare relä?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498

    Walbro 255lph bensinpump, starkare relä?

    Hej jag har monterat en http://www.airtune.se/product_info.php? ... pump-.html
    Om ni klickar på länken så rekommenderar Airtune starkare relä, jag vet inte vad jag har för amperestyrka i mitt originalrelä. Är det någon som kör denna pump med originalrelä?

    Kräver pumpen mer ström ju mer hästar man har eller går den alltid för fullt?

    Bilen är en 9-3 ss -04 som max kommer att få 350 hkr med E85.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Hej Thomas !

    Om jag förståd rätt så har du monterat en sån,borde du köra den till Nordic så att dom ser om bränsle måste justeras nu innan du börjar köra ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej Thomas !

    Om jag förståd rätt så har du monterat en sån,borde du köra den till Nordic så att dom ser om bränsle måste justeras nu innan du börjar köra ?
    Hej Kemal!

    Det är Nordic som har monterat den och Roffe trodde inte att jag behövde starkare relä men å andra sídan så hade han inte så stor erfarenhet av just min bränslepump.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Tror inte du behöver krångla nåt.

    Med eget relä så kan jag tänka mig att dom även menar att dom driver den med direkt + från batteriet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Ta detta med en nypa salt då jag INTE känner till några data för orginalpumpen i en 9-3SS:

    Jag tror att Airtune helt enkelt velat gardera sig mot att pumpen sätts in där den elektriska dimensionseringen varit för klen och där risken för att bränna säkring, relä eller kablage kanske inte varit så stor utan kanske snarare att med en klent dimensionerad elektrisk matning erhålls spänningsfall fram till pumpen med påföljd att den inte alls ger den utlovade kapaciteten med allt vad detta kan innebära i slutändan.

    Det förekommer ju tom elektroniska "boosters" för att köra pumparna på överspänning för att på så sätt öka kapaciteten utöver den nominella.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Det gör gott med bättre spänningsmatning till pumpen om man siktar på seriösa effekter. Mr. Lowbudgetrides, a.k.a Marko, installerade detta på Håkan 831's röda raket, men då var siktet inställt på 500 hk.

    Jag kör med samma pump som du, med original spänningsmatning, och jag har klarat mig utmärkt. Då kör jag ändå på mer sås än din trimmare troligen kommer att vilja köra på din bil, p.g.a lite olika "filosofi".

    Var lugn, jag tror att bränslepumpen är det minsta av det du behöver ligga sömnlös över om du skall köra 350 hk på E85 med en B207 med originalfoder...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Om jag förståd rätt så har du monterat en sån,borde du köra den till Nordic så att dom ser om bränsle måste justeras nu innan du börjar köra ?
    Erhm?
    Mängden soppa in justeras av spridarna, inte bränslepumpen. Bränslepumpen ser å andra sidan till att det finns tillräckligt med bränsle framme vid spridarna och tryck för att kunna kompensera för laddtrycket, relativtrycket är således alltid 3.0bar (alt. 3.5 med annan BTR) mellan fuelrail och insug.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    ...relativtrycket är således alltid 3.0bar (alt. 3.5 med annan BTR) mellan fuelrail och insug.
    Förutsatt att pumpen orkar, ja... Och det är väl här den bättre spänningsmatningen kommer in i bilden?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det gör gott med bättre spänningsmatning till pumpen om man siktar på seriösa effekter. Mr. Lowbudgetrides, a.k.a Marko, installerade detta på Håkan 831's röda raket, men då var siktet inställt på 500 hk.

    Mvh

    KK
    På Svarten oxå hemma i Markos jordgarage... hehe
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Det har ju hänt att jag ibland hittat länkar till info men i fallet om den elektriska specifikationen för dessa pumpar går jag faktiskt bet för tillfället.
    Någon som har dessa data eller som kanske åtminstone kan mäta "tomgångsströmmen" på en sån pump?

    Edit: Trägen vinner, hoppas det är korrekta data bara. Får väl räkna om till nån civiliserad tryckenhet i morgon tror jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Re: Walbro 255lph bensinpump, starkare relä?

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Bilen är en 9-3 ss -04 som max kommer att få 350 hkr med E85.
    Hej igen !

    Råka missa detta ..Du verkar bestämt dig för vidare trim.Coolt

    Säg till att Rolf påställer den ordentligt, för att i vår är du välkommen igen för lite körning mot andra bilar

    Ha det bra

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Edit: Trägen vinner, hoppas det är korrekta data bara. Får väl räkna om till nån civiliserad tryckenhet i morgon tror jag.
    43psi = 3 bar
    58psi= 4 bar (1 bar övertryck)
    73psi= 5 bar (2 bar övertryck)

    Tabellerna stämmer inte riktigt överens med de grafer jag har på GSS341/342
    Ska se om jag hittar graferna någon dag.

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    I teorin stämmer det att om man matar fram 200l/h eller 400l/h så skall trycket över spridarna vara konstant då btr skall reglera detta. Men i praktiken kan det diffa, så har man meckat med soppasystemet, vare sig det är grövre ledningar eller mer spänning till pumpen så är det klokt att kontrollera med bredbandslambda att lambda håller sig där det skall.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Edit: Trägen vinner, hoppas det är korrekta data bara. Får väl räkna om till nån civiliserad tryckenhet i morgon tror jag.
    43psi = 3 bar
    58psi= 4 bar (1 bar övertryck)
    73psi= 5 bar (2 bar övertryck)

    Tabellerna stämmer inte riktigt överens med de grafer jag har på GSS341/342
    Ska se om jag hittar graferna någon dag.
    Självklart blev det jämna tal i Bar, borde känt igen detta.

    Det vore ju kul med grafer men i denna fråga kan man ju konstatera att pumpen inte under några förhållanden drar mer än 11A och det torde vara inom det acceptabla för orginal elmatning, åtminstone tror jag inte att det är själva relät som kommer att ge något spänningsfall vilket kan leda till kapacitetsproblem.

    Edit: Slängde ett öga i kretsschemat för 9000 som kvällslektyr och noterade att bränslepumpen där är avsäkrad med 20A vilket låter rimligt och väl kan användas som jämförelse.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. 2st paralella externa Henko 255LPH i serie med en intern
    Av Erik Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 20:56
  2. Trasig bensinpump eller relä?
    Av Cissi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 11:44
  3. starkare koppling 99 T16
    Av Tommy 99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 20:10
  4. Bensinpump Walbro typ , Funktion
    Av Nemo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •