Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips till og-900,nummerskyltsbelysningen!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Tips till og-900,nummerskyltsbelysningen!

    Hej!
    Min nummerskyltsbelysning har varit disco i ett års tid,senaste besiktning blev anmärkning och på fredag är det dags igen.

    För att göra det klokt så tänkte jag byta till nya lampor och göra det rent och fint,vad händer då? jo! ett av blecken som håller i lampan går av!

    Det höll inte direkt fast lampan då det blivit så ärglat,dom andra var inte vackra heller så jag funderade ut en annan lösning.

    jag hade redan skruvat (sågat,filat,bändat)bort handtaget med all dess pinaler.
    Funderade på tillklippta plåtbitar men det kändes inte rätt,det rostar ju rätt bra.

    det blev lite proffessor baltazar tänkande fram och tillbaka,sen lagade jag lite rost som fanns bakom glasfiberspacklet en tidigare ägare lappat dit.

    Då kom jag på en lösning!
    Jag har haft lysdioder liggandes i många år,dom sitter på en smal remsa som är som ett kretskort,jag klippte helt enkelt av dom 2 och 2,sen lödde jag på en kabel och fick det att lysa.

    Bild på det demonterade handtaget:


    Tänkte limma dioderna i handtaget men det går inte,det sitter en bult som man måste komma åt för att montera/demontera handtaget.

    Det fick bli att använda glasen,dom borde gå att köpa nya om det skulle behövas.
    Jag tog helt enkelt superlim och limmade fast dioderna på glaset.
    Så här.


    Där ser man också kabeln,jag hittade en gammal högtalarkabel som passade utmärkt för ändamålet,det behövs knappast grov kabel,varje diod drar 0,2 watt.

    Dom gammla blecken drogs ur,
    Bild:


    Sen borrades ett 4mm hål genom handtaget där ett av blecken tidigare suttit,
    bild innan kablarna kopplats ihop:


    Sen var det bara att montera ihop det så det börjar lysa,på bilden ser man också den sporadiskt påkommna rostlagningen,ingen spackling och den enda färg som fanns var svart blank med kasst munstycke.

    Tada!!



    Det ser väldigt blått ut men dagtid ser det normalt ut,på kvällen märks det en aning blått,får se vad dom säger på frdag då jag ska besiktiga!

    Det var ett litet tips jag hoppas fler kan få användning av.

    Mvh Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    En grej till,avståndet mellan glasets "botten" och dioderna bör vara ungefär som jag gjort på bilderna,då får man användning av prisman i glaset så det sprids bättre.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  3. #3
    Grymt...

    Vart hittar man dioder av detta slaget? Är det elfa som gäller eller?
    // Jonas F

    | Owner of Falkens.se | Owner of Divejobsonline.com.se |

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Vet faktiskt inte,dessa är osram och dom har jag fått gratis.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Kul med lite egna idéer

    Då är det bara att hoppas att besiktningsmannen inte anser annat än OK på nummerplåtsljuset då

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Detta var en bra lösning! Har inte helt oväntat glapp i min skyltbelysning också.

    Jag skulle nog ha använt mig av ett par dioder ur en diodbaserad pannlampa eller liknande - dessa brukar lysa väldigt vitt. Borde lysa lite starkare också.

    Mvh

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Nu är det besiktigat och klart,vet inte om han var så noga med att kolla belysnigen bara .

    Dom mätte inte ens avgasvärdena,kollade inte mitt batteri i skuffen,inte triangeln,dock så munhuggade jag med den ena bsiktningsmannen...

    Han tyckte bilen var för hård fram och det var minsann inte originaldämpare det där! Jo då det är det sa jag,kan det aldrig vara! kontrade han....
    Då blev jag mer bestämd på rösten och sa att det är blåa sachsdämpare helt original för bilmodellen! Såg det för senast 2 dagar sen!...
    Han mumlade lite tyst för sig själv sen tog han nästa bil....

    Klarade mig med rent papper!!



    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Tips på uppgraderingar till en 93 SC -08
    Av Olomar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 20:10
  2. Tips på nya fälgar till min 9-5:a
    Av Tzzzzzz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 12:21
  3. Tips på slang till crossflow IC till T5??
    Av jensclaudius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •