Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Service på 9-3 SS -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    11

    Service på 9-3 SS -04

    Jag ber om ursäkt om det finns fler trådar om detta, men jag har sökt men inte funnit nåt bra svar.

    Det är dags för service på min 9-3 SS -04.
    Den har gått ca 8300 mil. Förra servicen gjordes vid ca 5400 mil.
    Jag har själv bytt olja och filter vid 7100 mil och ska även göra det nu innan jag lämnar in den för service.

    1. Vad innefattar den servicen som nu ska göras?

    2. Vad kan jag räkna med för cirka pris på denna servicen om jag redan bytt olja + filter. Rör det sig om >3000?

    3. Det behöver väl inte vara en Saabverkstad som gör servicen för att eventuella garantier ska gälla?

  2. #2
    Min 6000mila kostade 4300

    3. Nej

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Min 9000-mila service som jag gjorde för ca 1,5mån sen på min SS 2.0t kostade 8300kr. Men då byttes ett bromsok samt alla klossar runt om utöver vanlig standard som olja, filter osv.

    Men sen fick jag en rabattkupong på 30% på originalservice från den lokala handlaren ca 3 veckor efter servicen. Gick då dit och frågade om jag inte kunde få rabatten retroaktivt. Visst får du det sa de

    Så slutnotan i mitt fall hamnade straxt under 6000kr.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194
    jag tycker att du ska låta saab göra alla servicar tills garantin går ut, detta förbättrar så mycket för kommande ägare efter dig.. finns inget värre än en bil som inte har full historik från saab verkstad.. enligt MITT tycke!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    17
    Jag gjorde nyligen 9000 mila service på min Saab 9-3 SS -04 på en auktoriserad Saab verkstad.

    Senaste servicen gjord var vid 6100 mil. Nu hade den gått 8600 mil.

    Vad de gjorde var att byta ut Olja, Oljefilter, Kupéfilter, Se över bil generellt, spolarvätska och lite annan skit. Enda kommentaren var att "bananerna" bak började bli lite slitna.

    Pris för detta: 2800kr.

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_
    jag tycker att du ska låta saab göra alla servicar tills garantin går ut, detta förbättrar så mycket för kommande ägare efter dig.. finns inget värre än en bil som inte har full historik från saab verkstad.. enligt MITT tycke!
    Det gäller en 04:a så nybilsgrantin har gått ut.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_
    jag tycker att du ska låta saab göra alla servicar tills garantin går ut, detta förbättrar så mycket för kommande ägare efter dig.. finns inget värre än en bil som inte har full historik från saab verkstad.. enligt MITT tycke!
    Det gäller en 04:a så nybilsgrantin har gått ut.
    gäller inte den 8år? eller var detta bara på 95 m98-01?

    my bad

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    [quote=Jonas_][quoteelle][quote="Jonas_":32isq1xf]jag tycker att du ska låta saab göra alla servicar tills garantin går ut, detta förbättrar så mycket för kommande ägare efter dig.. finns inget värre än en bil som inte har full historik från saab verkstad.. enligt MITT tycke![/quote]

    Det gäller en 04:a så nybilsgrantin har gått ut.[/quote]

    gäller inte den 8år? eller var detta bara på 95 m98-01?

    my bad [/quote:32isq1xf]

    Du tänker på 8-åriga motorgarantin. Den gäller för 9-5 M98-03 samt 9-3 M00-03 och innefattar enbart motorproblem relaterade till oil sludge. Info finns här: [url="http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml"]http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml[/url]
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    1. Vet inte om detta hjälper, enligt WIS modell 9440 (SS -04):
    'Årlig service':


    'Mellanservice':


    Väl det senare då? Sen fanns det huvudservice's (vid 60 000 & 120 000 km) info också, men den är redan avklarad för din del.

    Edit: Förtydligande.

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Om du ändå byter oljan själv varför gör du inte resten själv?
    Oljebytet är ju det mest vesäntliga att göra vid en service.
    Hade jag varit verkstaden som gjort resterande del av servicen hade jag gjort en antäckning om att kunden bytt olja själv och därmed inte godkännt en "fullvärdig" stämpel i boken.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om du ändå byter oljan själv varför gör du inte resten själv?
    Oljebytet är ju det mest vesäntliga att göra vid en service.
    Hade jag varit verkstaden som gjort resterande del av servicen hade jag gjort en antäckning om att kunden bytt olja själv och därmed inte godkännt en "fullvärdig" stämpel i boken.
    Men anledningen till att jag tänkte byta oljan själv är dels för att jag gör det med ett tätare intervall, 1000-mil, och att jag tycker det är onödigt att betala för sånt som jag klarar själv. Nu föll det sig så att jag inte haft tid att byta detta pga utomlandsvistelse med jobbet så nu får verkstaden göra det här ändå.

    En annan servicefråga. Detta är första gången som jag lämnar in en "hel" bil till verkstan. Om det visar sig att det finns nån större brist på bilen byter/lagar dom då detta med en gång eller ringer dom mig och frågar om dom ska göra det? Vet inte vad praxis är för sånt här. Misstänker att bromsbeläggen är lite dåliga och jag vill ju inte att dom byter det och tar en förmögenhet för detta när det är nåt jag kan fixa själv.

    Sedan har jag problem med låset på höger bakdörr. Den låser varken upp/ner längre. Om jag däremot drar låsknappen upp o ner några gånger för hand så funkar det ett tag igen. Därför tror jag inte att motorn är helkass. Kanske bara behöver smörjas. Det är nog inte så krångligt att fixa det här själv, men jag har inget garage att vara i och att stå utomhus och meka är inte så lockande nu i vintertider. Därför tänkte jag be dom kolla detta nu när den ändå ska in på service. Det jag ser som en risk är att dom då bara plockar av dörrsidan och byter servomotorn till c-låset när den gamla kanske går att fixa till eller smörja. Då står jag där med kostnaden för arbetet + ny c-låsmotor. Kan jag säga till dom att dom bara ska kontrollera och om det är aktuellt med byte så måste dom ringa mig?


    Ja, nu lät jag visst som en gammal snål surgubbe, men så blir det när man har en flickvän som är dyr i drift

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    11
    Ingen som vet nåt om detta? Se ovan ^^

    Vill inte behöva starta en ny tråd

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Det är ju bara säga när du lämnar in den att du INTE vill att dom byter något utan att ringa och fråga om detta är ok.

    Ang. C-lås motorn så måste ju verkstaden lämna garanti för de jobben som dom gör , så att bara smörja upp kanske inte är lämpligt då dom kanske inte kan svara på om den fungerar lika bra senare.
    Men det är ju bara be dom felsöka och be dom ringa när dom hittat felet och vad ev åtgärd ska bli.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av mrlang
    [...]
    En annan servicefråga. Detta är första gången som jag lämnar in en "hel" bil till verkstan. Om det visar sig att det finns nån större brist på bilen byter/lagar dom då detta med en gång eller ringer dom mig och frågar om dom ska göra det? Vet inte vad praxis är för sånt här. Misstänker att bromsbeläggen är lite dåliga och jag vill ju inte att dom byter det och tar en förmögenhet för detta när det är nåt jag kan fixa själv.
    [...]
    'Praxis' är att de ringer när de gått igenom bilen vid en service, med ett standard "Ja, då har vi hittat följande problem..."-samtal. Har hänt mig på både de dyrare felen & de vanligaste 100-kronors felen. Iallafall där jag lämnar min bil.

    Men snacka med dem när du lämnar bilen, just in case.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    11
    Ok, tusen tack.

    Då ska jag diskutera detta med dom när jag lämnar in den. Kommer givetvis lämna in den tvättad, underspolad och städad. Aldrig roligt att meka med en skitig bil. Man kan ju alltid hoppas att mekanikerna uppskattar detta också.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    11
    Servicen gick på 3300:-

    Då fyllde dom på/bytte ut bromsvätskan och luftade systemet.
    Jag bad dom kolla på låset i bakdörren och ringa om det var nåt som skulle bytas. Hörde inget från dom och när jag hämtade ut den sa dom att motorn till låset var trasigt och att dom tyvärr inte hade någon sån på lager

    Jaja, nu är den iaf servad.

    Tack o hej

Liknande ämnen

  1. Service + ss?
    Av EmilSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •