Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svårt/Dyrt att byta kamkedje? og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Svårt/Dyrt att byta kamkedje? og900

    Jag tänkte byta ut kamkedjan på bilen, den gamle har gått sina mil nu.
    Är det ett svårt ingrepp att byta, alternativt dyrt hos en verkstad? Tänkte köpa "Reparationssatser kamdrivning" på speedparts.

    Är även inne på att så småningom låta bilen få nya lager, hur svårt är det ingreppet? Jag har ingen större erfarenhet bakom mig när det gäller att dyka in i motorer..

    MVH

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Jag antar att du har kontrollerat hur mycket sträckaren är ute? Finns en guide till det HÄR. Kan vara bra och kontrollera innan man ger sig på ett byte.

    Om man skall göra det ordentligt så är jag mer eller mindre hundra procent säker på att motorn måste lyftas ur bilen. Visst går det att bara haka på en ny kedja och dra runt, men denna kommer troligen att slitas ner väldigt fort på grund av att de gamla dreven är slitna. Det nedre kamdrevet brukar förövrigt inte se speciellt vackert ut...

    Jag tror som sagt inte att det går att komma åt och byta alla drev med motorn i bilen, borde bli väldigt trångt mot torpeden.

    OT: Lite bilder på Aeron vore kalas...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Jag antar att du har kontrollerat hur mycket sträckaren är ute? Finns en guide till det HÄR. Kan vara bra och kontrollera innan man ger sig på ett byte.

    Om man skall göra det ordentligt så är jag mer eller mindre hundra procent säker på att motorn måste lyftas ur bilen. Visst går det att bara haka på en ny kedja och dra runt, men denna kommer troligen att slitas ner väldigt fort på grund av att de gamla dreven är slitna. Det nedre kamdrevet brukar förövrigt inte se speciellt vackert ut...

    Jag tror som sagt inte att det går att komma åt och byta alla drev med motorn i bilen, borde bli väldigt trångt mot torpeden.

    OT: Lite bilder på Aeron vore kalas...
    Jag har inte kollat sträckaren, men bilen "rasslar" en smula vid första uppstart när den är kall, och det tystnar med tiden.. Precis som symptomen för kamkedjan är. Jag antar att man får lämna in bilen för detta, eller är det värt att slänga i en nyare spis när man ända är igång?

    Bilder kommer såfort jag varit i garaget dagtid

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Beatone.


    Om du ändå skall byta lagren så lyft ur motorn o byt kjedja o drev o hela kittet, men det går o byta på plats, men det är trångt o bökigt, ser att du bor i jkpg kan hjälpa dig för en billig pening mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Beatone.


    Om du ändå skall byta lagren så lyft ur motorn o byt kjedja o drev o hela kittet, men det går o byta på plats, men det är trångt o bökigt, ser att du bor i jkpg kan hjälpa dig för en billig pening mvh joakim.
    Du får hemskt gärna vara min personliga verkstad, betalar dig självklart en bra slant för besväret

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Du har PM, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Spindelled / länkarm OG9-3
    Av Brisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 18:31
  2. Svårt och dyrt att starta aktiebolag?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 22:45
  3. Byta spindelled på og900 -90, svårt?
    Av /J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 13:34
  4. svårt, dyrt osv att byta växelspaksdamask på 900?
    Av mrlowalowa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 15:42
  5. Svårt att byta lilla dörrfönstret på 5d og900?
    Av NIzmO i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •