Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Laddtrycket försvann. ng900 -95

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208

    Laddtrycket försvann. ng900 -95

    Hej !

    Provade att söka, så hallshugg mig inte, fick 564 resultat, men dem flesta rörde svajjande laddtryckt, förhögt laddtryck osv.

    Mitt problem är av liten annan karaktär.

    Såhär är det iallafall.
    Körde, motorvägstempo 110. Började motorbromsa vid ett vägarbete, och jag tyckte mig höra ett litet annat ljud från avgassystemet - vafan, en läcka nu igen ?
    Efter vägarbetet så gick jag på gas igen, och mycket riktigt, ett helt annat ljud ut ur avgasröret, men det oroande va att inget hände när jag tryckte på gasen.
    Kollade mätarn, och mycket riktigt, den vägrar att ladda. Max laddtryck jag lyckas bygga upp är 0.
    Har en externt mätare oxo, och den visar som vanligt när man kör, dvs -0,6-0,4 bar och om jag stämplar så går den som vanligt till 0, men där stannar den.

    Min första tanke var att en slang till IC'n har pajjat. Men då skulle ju bilen gå mycket sämre, svartryka och misstända vid försök till laddtryck.
    Min bil går "perfekt" förutom just att jag har inte ens tillstymmelse till laddtryck.
    Andra tanken var att turbon har skurit. Att den har nypt något vis, men sjutton gubbar - det borde väl ha visat sig på något annat vis innan den gav upp och slutade snurra ?

    Och jag får fortfarande inte ihop det med att ljudet ur avgasröret har ändrat sig så mycket - det är det som förbryllar mig mest. Okej om grenröret har spruckit totalt, men lite laddtryck borde jag få, plus att det borde höras tydligare att ljudet kommer ifrån motorn då.
    Kan ju vara en slump att slutdämparen gav upp exakt samtidigt som Turbon, men oddsen är väl inte så stora ?

    Några förslag på vad jag ska börja med att kontrollera ?
    Dumpventil o Wastegatestång kan man väl utesluta, eftersom jag inte får upp något laddtryck alls ?


    //Micke.

    Saab ng900 -95, Steg III med 3".

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Med 99,99% säkerhet armen till WG-klaffen som hoppat av (sprinten lossnat), d v s wastegateklaffen helt öppen. Därmed inget laddtryck och avgasljud à la extern WG.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    kolla så wastegaten sitter i stången till klockan... annars av med downpipen och inspektera turbon, pajar turbon totalt så blir ljudet annorlunda (högre) då den inte "slår sönder" ljudvågorna längre.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med 99,99% säkerhet armen till WG-klaffen som hoppat av (sprinten lossnat), d v s wastegateklaffen helt öppen. Därmed inget laddtryck och avgasljud à la extern WG.

    Mvh

    KK


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Med 99,99% säkerhet armen till WG-klaffen som hoppat av (sprinten lossnat), d v s wastegateklaffen helt öppen. Därmed inget laddtryck och avgasljud à la extern WG.

    Mvh

    KK

    Håller med! Fick samma grej, låsringen hade gått av så nu sitter ett gem lindat där istället

    /O
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Håller med! Fick samma grej, låsringen hade gått av så nu sitter ett gem lindat där istället
    Då slipper jag skämmas ensam då, mitt gem har nog suttit i över tre år nu. Den nya spårryttaren ligger i handskfacket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Håller med! Fick samma grej, låsringen hade gått av så nu sitter ett gem lindat där istället
    Då slipper jag skämmas ensam då, mitt gem har nog suttit i över tre år nu. Den nya spårryttaren ligger i handskfacket.
    Spela roll , funktionen är ju densamma
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    41
    liten säkerhetsnål funkar ox
    Tidigare: 99L -75, 900GLi 5dr-84, 900T16 5dr-85, 9000cc 2.0T-90, 9000CS TurboSport -92 (Rödbox 220 hp), 9000CSE -95 Nordic Steg3
    Nu:9-5 Aero Kombi -00, 9-5 Linear 2.3T (220hp) Kombi -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Ok.

    Tack snälla ni för svaren, det får mig att bli en aning lugnare. Billigare att sätta dit ett 'gem' än köpa ny turbo.

    Jag håller tummarna.

    Tack igen.

    //Micke.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Återigen, tusen tack.

    En säkerhetsnål senare och bilen går som vanligt.
    Var stången som hade hoppat av.

    Tack !

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket bara försvann...!
    Av F_karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 01:05
  2. [LÖST] Laddtrycket försvann, spärren går i på Saab 9000
    Av Dab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 22:56
  3. [LÖST] Hel/halvljus som försvann NG900 -97
    Av knatte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 15:12
  4. Höja laddtrycket NG900
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •