Jag vet att det är som att svära i kyrkan att ens fila ekrarna utan att specialmappa sin motor sen , men hur mycket större risk tar man om man inte ändrar programvaran på en 9000 2,0 ltt 97, men byter till gröna spridare och 3,8 BTR, jämfört med att gå till en chipfirma? Spridarbytet ger ca 33% mer soppa, vilket borde vara ganska lagom för boxen att kunna styra upp på egen hand med lambdaregleringen åtminstone vid lugn körning, eller? Då det är en lättryckare och jag inte blåser på extra laddtryck så borde det inte bli så riskabelt vid full gas heller tycker jag.

Jag tvivlar inte på att Saabs bioprogram gör en del bra saker med etanolen jämfört med när den går på bensin, men frågan är om chipfirmorna gör mer än tar ut ännu mer effekt? Hur vet man att deras program är säkrare mot spikning än ett original bensinprogram med uppdimensionerade spridare. Vad brukar de göra för åtgärder vid full gas med bränslemängd och tändning på E85 jämfört med bensin?

Så länge jag inte vet detta så utgår jag från att det kan vara både bättre och sämre med E85-program jämfört med att göra så som jag tänkt göra. Självklart är det bättre att köra på bensin och se glad ut, men jag kanske vill köra på etanol .