Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Koppling slirar! Tacksam för tips!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Koppling slirar! Tacksam för tips!

    Maptun fixade till min bil för någon vecka sedan, fick bli ett Steg 3 setup...
    Nöjd som attan, bilen går bra och jag är skit nöjd. Dock så började kopplingen slira igår! GAAH!

    Bilen i fråga är 9000 CSE 2,3ltt -97
    Förmodligen blir det mer trimmande med bilen, ~350 hk blir nog bra..

    Vad ska man ha för koppling som tål 350 hk? Pris? Vad brukar jobbet kosta?

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Hej,

    En original Aerokoppling tål 420-430 Nm sisådär, i alla fall om man vill att det skall hålla i längden.

    En SPEC-lamell (som jag har i min bil) och en Aero tryckplatta torde bli en vettig kombination som inte är alltför dyr.

    Rätt så snällt dragläge, går att slira iväg med.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    En original Aerokoppling tål 420-430 Nm sisådär, i alla fall om man vill att det skall hålla i längden.

    En SPEC-lamell (som jag har i min bil) och en Aero tryckplatta torde bli en vettig kombination som inte är alltför dyr.

    Rätt så snällt dragläge, går att slira iväg med.

    Mvh

    KK
    Okej... Ska kika lite på det.. Vart kan man köpa SPEC-lamell? Aero tryckaplatta?

    Precis det jag gjorde, slirade iväg petade iväg 2:an bilen spannloss sedan i med 3:an.. Och då ser man att bilen varvar utan att det händer någe!
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Okej... Ska kika lite på det.. Vart kan man köpa SPEC-lamell? Aero tryckaplatta?

    Precis det jag gjorde, slirade iväg petade iväg 2:an bilen spannloss sedan i med 3:an.. Och då ser man att bilen varvar utan att det händer någe!
    Jag köpte min koppling där du trimmade din bil...

    Vad jag menade med att det går at slira iväg är att det inte är alla sinterlameller man kan slira iväg med, utan de hugger i direkt. Denna är alltså väldigt snäll för att vara sinter.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 803
    Flyttar från "Motor och motorstyrning" till "Chassi, bromsar och transmission" .
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Slirar min koppling? 9-3ss
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 00:15
  2. Koppling slirar på 5:an!
    Av tompathepilot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 21:44
  3. Slirar min koppling?
    Av dedu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:56
  4. ny koppling slirar
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •