Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byta startmotor i en 9000 - Hur ? *BYTT* *OLÖST*

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Byta startmotor i en 9000 - Hur ? *BYTT* *OLÖST*

    Misstänker att startmotorn i min -93a är lite slut. När man vrider på nyckeln så hör man att soppapumpen "startar" och vrider man till startläget med nyckeln så hör man ett relä som klickar till men så händer inget mer. Försöker man 40-50 gånger så hoppar den igång hur lätt som helst.

    Har hört att det kan vara startmotorn som spökar (nån del där inne) och har letat lite här, men det är mest trådar om startmotor som snurrar i 1-2 sekunder, skriker lite eller att säkringen är paj.

    Förslag på vad det kan vara och hur man byter startmotorn ?
    Efter vad man läst så verkar den sitta lite klurigt till där bak (under?)
    Mvh Timmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Kan inte hjälp dig med felsökning men det är lite halvlurigt att komma åt startmotorn. Jag brukar ta undre skruven underifrån och övre genom att sitta ovanpå motorn. Jag har lite halvstora händer så jag brukar ha lite sår på händerna efteråt...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Ja, jag brukar ta den ovanifrån, men man ser ungefär inget och river upp händerna. ------men kolla först över så det inte är glapp i den grova kabeln som går från batteri till startmotor. Finns bland annat en skarv som sitter vid batterihyllan som kan spöka på 9000...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Hmm.... inte helt omöjligt nu när du säger det, att det är nått med kabeln. Batteriet är flyttat bak till bagaget och skarven som sitter vid gamla batteriplasseringen är inte direkt snygg. Ska fixa till det först så får vi se hur vi gör med motorn.

    Har ju Haynes boken så man får kanske lite tips där oxå.
    Mvh Timmy

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Kablarna "ser" ok ut.. så tänkte köpa en startmotor för att byta den och testa.
    Men.... är det samma startmotor till -93 som till -94 och uppåt ?

    Såg någon annons där det står "startmotor -94 - -97" så blev lite osäker.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Kablarna "ser" ok ut.. så tänkte köpa en startmotor för att byta den och testa.
    Men.... är det samma startmotor till -93 som till -94 och uppåt ?

    Såg någon annons där det står "startmotor -94 - -97" så blev lite osäker.
    Verkar vara nåt som skiljer men vet inte vad, vart man än tittar på utbytes eller nya så är det upptelat i 90-93 samt 94-98.....

    Så verkar det vara...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Kablarna "ser" ok ut.. så tänkte köpa en startmotor för att byta den och testa.
    Men.... är det samma startmotor till -93 som till -94 och uppåt ?

    Såg någon annons där det står "startmotor -94 - -97" så blev lite osäker.
    Verkar vara nåt som skiljer men vet inte vad, vart man än tittar på utbytes eller nya så är det upptelat i 90-93 samt 94-98.....

    Så verkar det vara...

    MVH
    Hittat och köpt en nu som tydligen ska passa min
    Snart är det fix -> besiktning -> gasa !!
    Mvh Timmy

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Attans... verkade ju som om problemet var löst när jag satt i nytt batteri men icke. 2 gånger idag har den strulat.... på 3 eller 4e startförsöket har den dock hoppat igång. Voltmätaren visar 10.1V men stiger snabbt till 13.3V så tror inte det är nått fel på laddet eller batteriet.

    Får nog byta den där jäkla startmotorn ändå och se om det hjälper (men först kolla kablarna som Airflow tipsade om)
    Mvh Timmy

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Attans... verkade ju som om problemet var löst när jag satt i nytt batteri men icke. 2 gånger idag har den strulat.... på 3 eller 4e startförsöket har den dock hoppat igång. Voltmätaren visar 10.1V men stiger snabbt till 13.3V så tror inte det är nått fel på laddet eller batteriet.

    Får nog byta den där jäkla startmotorn ändå och se om det hjälper (men först kolla kablarna som Airflow tipsade om)
    10,1 är vad som fanns som minst innan bilen startade, och 13,3 tycker jag är i dom låga volten.... bör ligga runt 13,9-14,3

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Attans... verkade ju som om problemet var löst när jag satt i nytt batteri men icke. 2 gånger idag har den strulat.... på 3 eller 4e startförsöket har den dock hoppat igång. Voltmätaren visar 10.1V men stiger snabbt till 13.3V så tror inte det är nått fel på laddet eller batteriet.

    Får nog byta den där jäkla startmotorn ändå och se om det hjälper (men först kolla kablarna som Airflow tipsade om)
    10,1 är vad som fanns som minst innan bilen startade, och 13,3 tycker jag är i dom låga volten.... bör ligga runt 13,9-14,3

    //T
    Ska dubbelkolla imorgon efter att bilen stått en stund... var kanske 14.3. Får hoppas det eftersom det sitter ett sprillans batteri i bilen.
    En annan sak.... är det inte lite konstigt att den på så kort tid suger ur batteriet 2-4V ? Har ju ingen ström, lyse eller stereo inkopplad
    Mvh Timmy

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426
    Vänta lite , du menar att motor vevar runt alla gånger och på 3-4 försök startar den ?
    Vad gör din motor på första start försök? Vevar starmotor kransen snabbt eller segt? Där ska du börja söka efter felet.
    Felet kan vara : batteri, trög startmotor eller soppatryck?
    Hur långt tid är första försök? 2sec eller kanske 10sec?
    Föra att utesluta batteri och gå vidare ska du prova att starta med startkabel med hjälp från en annan bil, trots ny batteri.
    Vevar du länge då tillfällig spännings fall är normal, men inte fel på startmotor eller batteri då får du leta felet på soppa sidan., tycker jag

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Attans... verkade ju som om problemet var löst när jag satt i nytt batteri men icke. 2 gånger idag har den strulat.... på 3 eller 4e startförsöket har den dock hoppat igång. Voltmätaren visar 10.1V men stiger snabbt till 13.3V så tror inte det är nått fel på laddet eller batteriet.

    Får nog byta den där jäkla startmotorn ändå och se om det hjälper (men först kolla kablarna som Airflow tipsade om)
    10,1 är vad som fanns som minst innan bilen startade, och 13,3 tycker jag är i dom låga volten.... bör ligga runt 13,9-14,3

    //T
    Ska dubbelkolla imorgon efter att bilen stått en stund... var kanske 14.3. Får hoppas det eftersom det sitter ett sprillans batteri i bilen.
    En annan sak.... är det inte lite konstigt att den på så kort tid suger ur batteriet 2-4V ? Har ju ingen ström, lyse eller stereo inkopplad
    med vad som fanns innan bilen startar menar jag intervallen mellan att du stoppar in nyckeln i tändlåset tills den startar, inte att den har stått över natten utan just bara därimellan

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Det är ju bara att lägga 12+ direkt på solenoiden så ser man ifall startmotorn hoppar igång utan problem.
    Startmotorn -94-98 är anorlunda så den har ett öra som är lite mindre hål i som är gängat. Fram till 93 så är det två lika stora hål ca 10mm...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Ok, tackar tackar. Ska undersöka det. Annars tog verkstaden här bara 600kr för byte av startmotorn (jag har ju ny del) och skulle ta 30min ca.
    Mvh Timmy

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ok, tackar tackar. Ska undersöka det. Annars tog verkstaden här bara 600kr för byte av startmotorn (jag har ju ny del) och skulle ta 30min ca.
    Startmotorn bytt... ser att vara vällyckat så långt. Vi får se om nån vecka när jag startat ett par gånger.
    Mvh Timmy

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    FÖRBANNAT !!!!!
    Precis samma problem med ny startmotor !! Där var 1100kr åt helvete.

    edit:
    Ska försöka följa alla tips som George skriver över.

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Ja, jag brukar ta den ovanifrån, men man ser ungefär inget och river upp händerna. ------men kolla först över så det inte är glapp i den grova kabeln som går från batteri till startmotor. Finns bland annat en skarv som sitter vid batterihyllan som kan spöka på 9000...
    Börjar väl luta åt att eltejp-skarven jag hittade på den grova kabeln i motorrummet kanske kan spöka lite. Får handla lite ordentliga skarvdoningar på mekonomen i helgen och testa igen. Har ingenstans att lägga ut en film på problemet.

    - Sätter på tändningen, volten ser bra ut och alla lampor lyser som det ska.
    - Vrider om nyckeln så är det metall mot metall ljud, klick, sen är det nått som kilar sig fast låter det som.
    - Samtidigt slocknar evt lampor som lyser (som dom gör när det är dårligt batt och man ska dra runt nått tungt)
    - Försöker man 10 gånger så brukar den ha hoppat igång som normalt.
    - Den verkar pigg när man väl drar om till startläge, men som sagt låter det som det är nån metallsak som kilar fast sig.

    Ingen i Stockholmstrakten som skulle kunna tänka sig att titta på problemet på Söndag eller något ? Ska besikta den på Måndag morgon, pinsamt om den inte startar när man ska åka ifrån SPB lyft.
    Mvh Timmy

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Börjar väl luta åt att eltejp-skarven jag hittade på den grova kabeln i motorrummet kanske kan spöka lite. Får handla lite ordentliga skarvdoningar på mekonomen i helgen och testa igen. Har ingenstans att lägga ut en film på problemet.
    Känns som det sitter en ordentlig koppling under tejpen. Men, kanske bara inbillar mig men jag tror att det är värre när motorn är kall. Kom ner till garaget idag och då startade bilen på 5e försöket. Körde 20min till bilprovningen så startade den på 2a försöket. Körde så hem igen (20min) och då startar den varje gång helt normalt.
    Mvh Timmy

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Har du kollat alla jord ställen? Har du ordentliga jordkablar till motorn?

    hade du flyttat batteriet bak i bilen? Vad har du för storlek på kablarna?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    Låter precis som du har kontaktproblem i någon av dom grövre matningarna, men det kan även vara kontaktplattan i tändningslåset.

    Prova att ta loss, rengöra, fetta in och återmontera alla matarkablar. Börja med kopplingplinten framför batteriet (originalplacering), startmotorn, genratorn, stora jordpunkten på skärmen vid batteriet och såklart batteripolerna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Har du kollat alla jord ställen? Har du ordentliga jordkablar till motorn?

    hade du flyttat batteriet bak i bilen? Vad har du för storlek på kablarna?
    Både jordkabel (som går ner i reservhjulsbaljan) och + kabeln som går hela vägen fram har diameter som ett pekfinger ungefär. Ska kolla alla kablar i veckan nu så får vi se om det blir bättre. Det är iallafall saker man själv kan se på ute i det fina vädret.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Låter precis som du har kontaktproblem i någon av dom grövre matningarna, men det kan även vara kontaktplattan i tändningslåset.

    Prova att ta loss, rengöra, fetta in och återmontera alla matarkablar. Börja med kopplingplinten framför batteriet (originalplacering), startmotorn, genratorn, stora jordpunkten på skärmen vid batteriet och såklart batteripolerna.
    Tack Urban, ska titta på detta. Åkte förbi verkstaden på väg hem från besiktningen och han nämnde kontaktplattan i tändningslåset han oxå. Sitter ju inte originalratt i min bil, så förra ägaren kanske har gjort nått dumt med kablar / kontakter där bakom.
    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startmotor 9000 CS 2,3 16v -93
    Av Falcor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •