Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ovala högtalare i hathyllan saab 9000 cd, slutsteg bygge?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    ovala högtalare i hathyllan saab 9000 cd, slutsteg bygge?

    har köpt ett par msd högtalare till flickvännen för en dyr slant i födelsedagspresent.
    Problemet är att de inte passar i orginal hålen för högtalarna i hathyllan som var runda (och har någon jivla börj uppåt längst bak så att det blir ennu krångligare).

    Funderar nu på om man skulle såga upp två ovala passande hål i hathyllan och sedan gömma högtalarna under klädseln.
    Kommer jag förlora mycket ljud på detta? kommer det låta konstigt kanske?

    Högtalarna som var menade att sitta fram var för stora dem också så de hamnar bak i hathyllans orginal högtalar platser och nya fram ska inhandlas.
    Tror dock inte att stereon klarar allt detta ljud (en 55w *4 mosfet, något) så jag måste nog skaffa ett slutsteg till detta.
    Vad finns det för bra prisvärda (inte allt för dyra) slutsteg och vart kan man gömma dem på ett bra sätt?
    Hur går man bäst till väga för att simpelt koppla kablar och gömma dem lite fint?

    Har inte gjort sådant tidigare men tänkte att någon gång skulle bli den första.

    är taksam för alla svar.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  2. #2
    Tjena!

    Hmm varför köper du inte rätt högtalare från början??

    Har du rätt verktyg kan du såga upp ett större hål men inte nåt jag skulle göra.
    men gör du det rätt eller sätter in rätt storlek så kommer det nog gå bra.

    kräver högtalarna mycket effekt så klarar ju inte orginal stereon driva dem fullt ut så vill du ha mer kräm krävs slutsteg.

    Om du aldrig har gjort det innan så ska du nog be någon att hjälpa dig eller läsa om det här på forumet. inget svårt egentligen men det tar ju en stund.


    Mvh /Anders

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Lämna tillbaka högtalarna och köp högtalare med rätt form. 6.5":are ska du ha. Den där uppåtböjen du nämnde är ganska bra att sätta en lös diskant i vilket öppnar för ett tvåvägs 6.5" kit med separat diskant, där snackar vi oftast stor skillnad i ljudet då det helt plötsligt blir plats över till ett vettigt delningsfilter. Steget bör väl vara på ca 2 X 50 Watt eller mer och det kan du montera hängandes i hatthyllan. Dra INTE för klena kablar (någonstans...), det kommer du att ångra.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    Glömde nämna att högtalarna var köpta till hennes förra bil (en celica), men vi behöll dem då vi bytte upp oss

    Högtalarna är följande, Mds GP-369PRO, 6x9 triaxial speaker. 400watt max, 200 watt RMS
    Det var dem ovala

    Dem andra är följande: Mds 525DC, 2-way 5.25" convertibles system 220 watt max, 110 wrms.
    Dessa hade separata discanter och delningsfilter.
    Förstod inte så mycket av siffrorna men vi har fått ut bra ljud ur dem tidigare.

    Vad är det för mått som gäller fram i en saab 9000 så att jag åtminstonde köper rätt till dem.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Vad är det för mått som gäller fram i en saab 9000 så att jag åtminstonde köper rätt till dem.
    Storleken fram är 4", vet dock inte hur djupa högtalare man kan montera utan att det tar i någonting. Så mät för säkerhets skull djupet så att du slipper modifiera på tok för mycket under brädan för att då dit högtalarna.

    Mvh

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    5 1/4:arna KAN du montera som framsystem OM du slipar upp monteringshålet lite. Detta under förutsättning att dom inte är för djupa. Bak får du skaffa andra helt enkelt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    5 1/4:arna KAN du montera som framsystem OM du slipar upp monteringshålet lite. Detta under förutsättning att dom inte är för djupa. Bak får du skaffa andra helt enkelt...
    De är rätt djupa, men man får väll kika om de passar.
    Så att göra hål i hatthyllan och dölja de ovala högtalarna under klädseln ska jag strunta i då?
    Tyckte att hatthyllan verkade rätt solid och som ett bra ställe att sätta sågen och fixa två hål, ingen större risk att den börjar svikta pågrund av tyngden på högtalarna?
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

Liknande ämnen

  1. Montera AS3 slutsteg och högtalare
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 15:17
  2. SAAB 9000 CSE 2.3T Billjuds bygge
    Av bolle_ i forum Projekt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 13:10
  3. Slutsteg & Högtalare ?
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:28
  4. Högtalare till slutsteg
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 15:41
  5. Högtalare slutsteg
    Av nijetreluft i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •