Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bygga baslåda i Glasfiber/Polyester

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Bygga baslåda i Glasfiber/Polyester

    Har en 9cm tjock (tunn) Pioneerbas liggandes sedan långt tillbaka som bara väntar på att få monteras i mitt familjeskåp.

    Tanken var först att en tunn MDF-låda skulle byggas mot bakre ryggstödet, men jag får då inte in barnvagnen utan att först ta ut lådan.

    Därför föll planerna på en plastad låda i utrymmet bakom bakre vänstra hjulhuset, tanken är att ingen åverkan ska göras på bilen, lådan ska formas efter vänstra sidan i skuffen och kunna vara löstagbar relativt enkelt.
    Jag har hyfsad koll på hur plastning med Polyester funkar men jag har ändå nägra frågetecken.

    Te.x

    Med vad täcker jag inredningen i bilen som ska "gjutas av"? någon sa tejp, men smälter inte tejpen av polyestern?

    Hur många lager fiberväv behöver man lägga för att den ska vara styv nog för en 12" bas?

    Fäster polyester med glasfiberarmering på en ram av exempelvis MDF?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620
    tja!
    du har inte funderat på att lägga basen i gjutenlåda i handskfacket!?
    jag skulle med göra en låda till skuffen!...men den fick inte bli förstor...barnvagnen måste ju få plats...
    du ska ju iof ha en 12" ...jag har ju bra en 6",men jag byggde en låda på 5L som passar perfekt i handskfacket!!
    det funkar med 12" i handskfacket oxå!då får du ju hela skuffen att lasta i!

    bara en tanke!
    lycka till
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    tejp funkar bra på inredningen, jag har använt billigast tänkbara och det har funkat bra, silvertejp kan du ju ta för säkerhets skull om du är orolig, ang hur många lager beror det lite på hur stora släta ytor lådan får, har du många veck/krökar/hörn så stärker det ju upp, men 8-10lager kanske är ett riktmärke, polyestern brukar fästa bra på mdf om man dränker in det duktigt...
    sen glöm inte mask med gasfilter...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Nej handskfacket är uteslutet, jag ska som sagt inte göra någon åverkan på bilen.

    det lite bökiga är ju att jag måste plasta från insidan annars blir ju lådan för stor för utrymmet där den ska sitta, men jag tänkte göra en ram av MDF realtivt öppen och sedan spänner jag tyg över ramen till baffeln.

    Måste man förresten använda en metallroller för att "pressa in" polyestern i glasfibern? eller det räcker med pensel/roller?
    Kan man staga lådan invändigt för att få den mer stabil?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    lite billiga penslar är det enklaste, roller är odugligt tycker jag, det blir mest att man drar med sig glasfiber och drar omkring det...
    man ser när polyestern går in i glasfibret, det tränger in av sig självt, lite får man pressa/dutta med pensel för o få bort luftbubblor dock...
    jag har tagit en bit av t.ex masonit ibland och plastat över, stående kanske 2cm, då får man som en förstärkningsbalk av glasfiber över större ytor...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Metallrollern har man för att rulla ur luft.
    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Var köper jag enklast Polyester?, verkar som att Biltema inte har det längre

    5kg borde räcka till en sluten låda på cirkus 25L?

    Och vilken täthet ska man ha på glasfiberduken?, kanske inte är så noga när man inte behöver någon direkt finish eller stryktålighet?

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Var köper jag enklast Polyester?, verkar som att Biltema inte har det längre

    5kg borde räcka till en sluten låda på cirkus 25L?

    Och vilken täthet ska man ha på glasfiberduken?, kanske inte är så noga när man inte behöver någon direkt finish eller stryktålighet?
    jag har köpt polyester på biltema för c:a 2 månader sedan. Vad jag kan se på deras internet sida så verkar polyester finnas kvar i sortimentet:
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=83268
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Om du kikar lite i min projekttråd så tror jag det finns lite bilder där. Annars kan jag göra en liten snabb steg för steg guide. Det största problemet är att det luktar ett tag..

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    Citat Ursprungligen postat av 93t

    Måste man förresten använda en metallroller för att "pressa in" polyestern i glasfibern? eller det räcker med pensel/roller?
    Kan man staga lådan invändigt för att få den mer stabil?

    Min erfarenhet säger att metalrollen fungar bra så länge du har en jämn yta och hårt underlag, på mer avancerade former är det svårare men dess funktion (när det lirar som det ska och inte drar med sig väven m.m)

    Visst kan man stadga med typ träreglar, men om lådan är gedigtet byggd så ska det ej behövas.

    Mvh
    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  11. #11
    Jag tejpade 2 lager maskeringstejp där lådan skulle vara och sedan klädde jag resten i täckplast
    Sedan satte jag en fläkt mellan framsätena och sedan började jag plasta
    jag lade ca 3 lager 450 matta och lät det härda
    använd en roller till plasten så blir det lättare och alu-rulle så blir det bättre slutresultat
    när det var härdat så slet jag ut formen och tejen följde med sedan bara pillade man bort tejpen och lägga på flera lager men då kan man vara utanför bilen så slipper man lukten
    Lycka till



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av olabandola
    ......
    när det var härdat så slet jag ut formen och tejen följde med sedan bara pillade man bort tejpen och lägga på flera lager men då kan man vara utanför bilen så slipper man lukten
    Lycka till

    Hur många lager lade du dit totalt?
    Blev det bra? Väggarna svajar inte när du bumpar på lite?

    Tack på Förhand
    __________________________________________________ _
    Kwesen
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

Liknande ämnen

  1. Någon som har bilder på nån 9-5 sedan med glasfiber baslåda?
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •