Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: vinterförvaring, dumt att ha E85 i tanken?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642

    vinterförvaring, dumt att ha E85 i tanken?

    thjoo!

    började fundera på en sak iförrgår.
    Jag har ställt av bilen å fyllt tanken med E85 eftersom d e bränslet jag kör på.
    starta den igår för att kolla lite saker som jag haft hängandes över bilen.
    den stod på tomgång i ca 15min..kanske mer...ryker väldigt vitt och var fuktigt runt avgas osv. dock ingen olja i avgaserna va jag kände eller kunde lukta mig till.
    kan detta ha pga E85?
    hade en flaska med E85 i garaget..den dunsta bort

    borde man fylla bilen med Bensin istället?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Jupp, E85 åldras inte snyggt, binder upp vatten. Lät en gräsklippare stå över vintern med E85 i tanken. Det gör jag inte om...
    Par i Aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Jupp, E85 åldras inte snyggt, binder upp vatten. Lät en gräsklippare stå över vintern med E85 i tanken. Det gör jag inte om...
    aight misstänkte d kunde vara dumt...blir till att ställa på den å köra upp 70L e85 och tanka bensin då
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #4
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    aight misstänkte d kunde vara dumt...blir till att ställa på den å köra upp 70L e85 och tanka bensin då
    Jo, fast du ställer väl inte bilen ute med tanklocket öppet och en tratt i ?

    Har du full tank och tanklocket tillslutet så kan man ju undra var allt vatten skulle komma ifrån..

    Ta och kör upp hälften och fyll på resten med BF98 så har du ju svepskäl till att ut och åka en sväng, helst i kväll med för imorgon höjer de ju bänslepriserna..


    Med bara bensin i tanken kan man ju få andra problem, skulle man t.ex. ha plåttank på bilen så kan man få mindre roliga rostangrepp i tanken då vatten blir liggande för sig själv på botten och börja mumsa i sig av tankens plåt.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    aight misstänkte d kunde vara dumt...blir till att ställa på den å köra upp 70L e85 och tanka bensin då
    Jo, fast du ställer väl inte bilen ute med tanklocket öppet och en tratt i ?

    Har du full tank och tanklocket tillslutet så kan man ju undra var allt vatten skulle komma ifrån..

    Ta och kör upp hälften och fyll på resten med BF98 så har du ju svepskäl till att ut och åka en sväng, helst i kväll med för imorgon höjer de ju bänslepriserna..


    Med bara bensin i tanken kan man ju få andra problem, skulle man t.ex. ha plåttank på bilen så kan man få mindre roliga rostangrepp i tanken då vatten blir liggande för sig själv på botten och börja mumsa i sig av tankens plåt.


    Mvh TD04
    Jag har inte en arning vart vattnet kommer ifrån. Men jag hade problem med bilen i sommras. (var dock bara en jordkabel) men då kolla Maptun igenom hela bilen, komptesta flera ggr osv...allt var kanonskick.
    så vet inte riktigt vart d skulle komma ifrån annars.

    den rök inget innan jag ställde in den.

    ju längre den stod på tomgång desto mindre rök blev d ju självklart...men enda.

    vore skoj att få gasa av sig me såå...
    varför tycker du jag borde ha 50/50 då?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Förr hävde man ju k-sprit i soppan för att det som sagt binder upp vatten, som ju då förhoppningsvis inte blir till rostangrepp i tank o dylikt.
    Så lite E85 är ju ingen katastrof. Tror faktiskt att vanlig svensk soppa innehåller 5% etanol numer.
    Par i Aero

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 304
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Förr hävde man ju k-sprit i soppan för att det som sagt binder upp vatten, som ju då förhoppningsvis inte blir till rostangrepp i tank o dylikt.
    Så lite E85 är ju ingen katastrof. Tror faktiskt att vanlig svensk soppa innehåller 5% etanol numer.
    Det stämmer.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Förr hävde man ju k-sprit i soppan för att det som sagt binder upp vatten, som ju då förhoppningsvis inte blir till rostangrepp i tank o dylikt.
    Så lite E85 är ju ingen katastrof. Tror faktiskt att vanlig svensk soppa innehåller 5% etanol numer.
    vilket innebär jag klarar mig medE85 i tanken enbart?
    eller 50/50?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    jo så sant så sant

    Etanolen i sig är inte problemet.
    Ditt problem finns någon annan stans.
    Jag råkade ut för ett liknande fel.
    Startade bilen och den rök vitt, vatten shit tänkte jag. Aldrig roligt.
    Efter en stund slutade det ryka och så höll det på ett tag.
    En dag på väg till jobbet va de som en ren smäll bakom bilen o hela vägen bakom var belagd med vit tjock rök.
    Det blev en renovering av toppen och lite annat fix.
    När jag rensat toppen och blocket från alla packningsrester såg jag orsaken. det fanns en liten urgröpning både i toppen och i blocket.
    Oraksen till rök en stund var således att när värmen kom så tätade det till sig.
    Dett problem kan jag lova att man inte ens hos motorfirmorna mäter sig fram till. Komp hade även gjorts på min så det var ju uteslutet. men men så fick man svaret sedan. Så gör samma sak igen o se om det ryker när den är kall. Gör den det så skulle jag riva toppen direkt. Speciellt som den ändå står i garaget. OBS min bil var en insprutare. med turbotryck så skulle jag inte tveka på att helgardera genom att riva loss toppen.

    Mvh Tiger68

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Tror faktiskt att vanlig svensk soppa innehåller 5% etanol numer.
    Det stämmer.

    Mvh Michael
    Det är väl bara i BF 95oktan som det är några % etanol i ? Jag har tidigare hört att det skulle vara så. Eller är det även lite etanol i BF 98oktan nu för tiden?

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: jo så sant så sant

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Etanolen i sig är inte problemet.
    Ditt problem finns någon annan stans.
    Jag råkade ut för ett liknande fel.
    Startade bilen och den rök vitt, vatten shit tänkte jag. Aldrig roligt.
    Efter en stund slutade det ryka och så höll det på ett tag.
    En dag på väg till jobbet va de som en ren smäll bakom bilen o hela vägen bakom var belagd med vit tjock rök.
    Det blev en renovering av toppen och lite annat fix.
    När jag rensat toppen och blocket från alla packningsrester såg jag orsaken. det fanns en liten urgröpning både i toppen och i blocket.
    Oraksen till rök en stund var således att när värmen kom så tätade det till sig.
    Dett problem kan jag lova att man inte ens hos motorfirmorna mäter sig fram till. Komp hade även gjorts på min så det var ju uteslutet. men men så fick man svaret sedan. Så gör samma sak igen o se om det ryker när den är kall. Gör den det så skulle jag riva toppen direkt. Speciellt som den ändå står i garaget. OBS min bil var en insprutare. med turbotryck så skulle jag inte tveka på att helgardera genom att riva loss toppen.

    Mvh Tiger68
    Det kan väl även vara så att det ligger kondensvatten i ljuddämparna som ångas bort när det värms upp av avgaserna?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642

    Re: jo så sant så sant

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Etanolen i sig är inte problemet.
    Ditt problem finns någon annan stans.
    Jag råkade ut för ett liknande fel.
    Startade bilen och den rök vitt, vatten shit tänkte jag. Aldrig roligt.
    Efter en stund slutade det ryka och så höll det på ett tag.
    En dag på väg till jobbet va de som en ren smäll bakom bilen o hela vägen bakom var belagd med vit tjock rök.
    Det blev en renovering av toppen och lite annat fix.
    När jag rensat toppen och blocket från alla packningsrester såg jag orsaken. det fanns en liten urgröpning både i toppen och i blocket.
    Oraksen till rök en stund var således att när värmen kom så tätade det till sig.
    Dett problem kan jag lova att man inte ens hos motorfirmorna mäter sig fram till. Komp hade även gjorts på min så det var ju uteslutet. men men så fick man svaret sedan. Så gör samma sak igen o se om det ryker när den är kall. Gör den det så skulle jag riva toppen direkt. Speciellt som den ändå står i garaget. OBS min bil var en insprutare. med turbotryck så skulle jag inte tveka på att helgardera genom att riva loss toppen.

    Mvh Tiger68
    toppen monterades för 500mil sedan av maptun, tror du inte dom hade märkt om den var skadad?
    eller skulle den gå isönder helt plösligt bara?
    D var fuktigt runt avgassystemet som sagt när jag starta den. och när jag ställde in den så tyckte den inget.
    men låter som mkt jobb för att chansa..iofs mer jobb å dyrare genom att inte chansa
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Hualigen

    Det garaget som det blir stående kondensvatten i skulle jag inte långtidsförvare en bil i. Hade en 9000 som jag plockade ner den stog lite illa till. Den var grön innuti efter 3 månader. Har han ett kallgarage där det blir kondens i avgasystemet så komemr det rosta lite här o var och dessutom bil korrossion lite här och var i elsystemet. Har han ett varmgarage där det blir så så kommer det växa mögel i bilen snart och allt det andra. Saker mår bäst av att röra på sig och med normal luftfuktighet i någotsånär jämn temperatur.

    När man kör med etanol så blir det mer vatten ut ur avgasröret än med bensin. Det som blir kvar är bland annat vatten och det i större andel med E85 så det ryker naturligt lite mer vitt framförallt när den är kall. Men ryker det mycket då är det något annat som är fel. Sen vet jag inte hur bilen beter sig för övrigt och vad som kan påverka vad, men en tanke som slog mig är att om tomgångsmotorn seger så trycker det väll in lite mer soppa än vad systemet reglerar för just vid start och då borde det ju ryka vitt en stund. Berätta gärna mer om bilen om den går högt på tomgång, om det tar lång tid innan den går ner från hötomgång till normal eller om något annat är annorlunda, det underlättar för de som vet o kan berätta mer.

    Mvh Tiger68

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Re: jo så sant så sant

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Etanolen i sig är inte problemet.
    Ditt problem finns någon annan stans.
    Jag råkade ut för ett liknande fel.
    Startade bilen och den rök vitt, vatten shit tänkte jag. Aldrig roligt.
    Efter en stund slutade det ryka och så höll det på ett tag.
    En dag på väg till jobbet va de som en ren smäll bakom bilen o hela vägen bakom var belagd med vit tjock rök.
    Det blev en renovering av toppen och lite annat fix.
    När jag rensat toppen och blocket från alla packningsrester såg jag orsaken. det fanns en liten urgröpning både i toppen och i blocket.
    Oraksen till rök en stund var således att när värmen kom så tätade det till sig.
    Dett problem kan jag lova att man inte ens hos motorfirmorna mäter sig fram till. Komp hade även gjorts på min så det var ju uteslutet. men men så fick man svaret sedan. Så gör samma sak igen o se om det ryker när den är kall. Gör den det så skulle jag riva toppen direkt. Speciellt som den ändå står i garaget. OBS min bil var en insprutare. med turbotryck så skulle jag inte tveka på att helgardera genom att riva loss toppen.

    Mvh Tiger68
    toppen monterades för 500mil sedan av maptun, tror du inte dom hade märkt om den var skadad?
    eller skulle den gå isönder helt plösligt bara?
    D var fuktigt runt avgassystemet som sagt när jag starta den. och när jag ställde in den så tyckte den inget.
    men låter som mkt jobb för att chansa..iofs mer jobb å dyrare genom att inte chansa
    Ursäkta om jag missat det bytet, tror inte att maptune skulle ens monterat en sådan topp eller på ett sånt block. De har garanterat gjort ett bra jobb. Var du med när de kollade varför den rök eller lämnade du bilen där? Även den bäste kan göra fel, tror absolut inte de gjort det, men om, har de då kollat så att toppen är rätt dragen osv när du va inne o kollade för den rök. Bara för säkerhetsskull skulle jag kolla mig själv om man inte kan konstatera vart felet är på annat enklare sätt.

    Men du har du fukt på avgasystemet i garaget så har du det överallt i bilen och då bör du se till o ventilera bättre. Både för bilens välmående och för garagets. Har du kallgarage som solen ligger på på dagen kan det bli mkt kondens, se till o ha ventilation öppen då. I varmgarage behöver du inte lika mycket drag men se till o inte ligga på temp mellan 12 o 15 grader bara för då är det som fuktigast.

    Hoppas det löser sig.

    Mvh Tiger68

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642
    garaget är ett flerbils garage för 5st. byggdes klart dec2006.
    en värme fläkt på 2kW som sitter i ena enden. Alla har varsitt vetnilationsgaller.
    temperaturen är nogca15grader.
    bilen har normal tomgång. 1000varv.
    fredrik har ökat startbränslet för att den ska gå igång. hans startmapp är inte så bra så bilen är sjukt svårstarad om inte motorvärmaren varit ikopplad.

    Har inte kollat något efter maptun grejade med bilen, bara kört några mil.
    den ryker alltid vid start,men betydligt mer nu än förut. När motorn blev varm så rykte d kanske 40cm utfrån avgasröret sedan försvann d å syntes inte. vid start ryckte det kanske 1.5m moln som var vitt. dock inte oljigt eller så.
    kondensen var runt katten.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Garagetemp

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    garaget är ett flerbils garage för 5st. byggdes klart dec2006.
    en värme fläkt på 2kW som sitter i ena enden. Alla har varsitt vetnilationsgaller.
    temperaturen är nogca15grader.
    bilen har normal tomgång. 1000varv.
    fredrik har ökat startbränslet för att den ska gå igång. hans startmapp är inte så bra så bilen är sjukt svårstarad om inte motorvärmaren varit ikopplad.

    Har inte kollat något efter maptun grejade med bilen, bara kört några mil.
    den ryker alltid vid start,men betydligt mer nu än förut. När motorn blev varm så rykte d kanske 40cm utfrån avgasröret sedan försvann d å syntes inte. vid start ryckte det kanske 1.5m moln som var vitt. dock inte oljigt eller så.
    kondensen var runt katten.
    Garagetempen är inte bra. ventilationen verkar ju ok. Om temp vore lägre eller högre. håll under 10 grader eller över 16. däremellan ger det massor med fuktig luft o det är inte roligt. Jag har varit med om en del tråkigheter när jag var yngre på grund av det och okunskap.
    Men om bränslemängden är höjd för att starta, är det gjort precis före det började ryka? I så fall kan det ju bero på det.
    Att fixa kallstarten finns andra metoder för, men jag måste tyvärr hålla det lite secret än.

    Ha de gott
    Mvh Tiger68

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 642

    Re: Garagetemp

    Citat Ursprungligen postat av tiger68
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    garaget är ett flerbils garage för 5st. byggdes klart dec2006.
    en värme fläkt på 2kW som sitter i ena enden. Alla har varsitt vetnilationsgaller.
    temperaturen är nogca15grader.
    bilen har normal tomgång. 1000varv.
    fredrik har ökat startbränslet för att den ska gå igång. hans startmapp är inte så bra så bilen är sjukt svårstarad om inte motorvärmaren varit ikopplad.

    Har inte kollat något efter maptun grejade med bilen, bara kört några mil.
    den ryker alltid vid start,men betydligt mer nu än förut. När motorn blev varm så rykte d kanske 40cm utfrån avgasröret sedan försvann d å syntes inte. vid start ryckte det kanske 1.5m moln som var vitt. dock inte oljigt eller så.
    kondensen var runt katten.
    Garagetempen är inte bra. ventilationen verkar ju ok. Om temp vore lägre eller högre. håll under 10 grader eller över 16. däremellan ger det massor med fuktig luft o det är inte roligt. Jag har varit med om en del tråkigheter när jag var yngre på grund av det och okunskap.
    Men om bränslemängden är höjd för att starta, är det gjort precis före det började ryka? I så fall kan det ju bero på det.
    Att fixa kallstarten finns andra metoder för, men jag måste tyvärr hålla det lite secret än.

    Ha de gott
    Mvh Tiger68
    han har löst kallstartsproblemet. men jag har inte varit där med bilen å fått den uppdaterad.
    tänkte ta d till våren.
    ska enda i med andra saker.
    den har alltid rykt sedan jag bytte till E85. Dock inte så här mkt, har iofs inte haft bilen stillaståndes i 2månader förut heller.
    (ör 2500mil sedan gjordes en motorrenovering. bara för jag bytte kolvar å stakar. allt såg bra ut då.)
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Vad bra.

    skönt att det löst sig, hoppas resten löser sig och kolla gärna luftfuktigheten i garaget så den är ok. så ska nog allt bli fint.
    Annars behöver något göras i garaget så det inte bildas kondens.

    Ha de gott
    Mvh Tiger68

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249

    Re: Garagetemp

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    han har löst kallstartsproblemet. men jag har inte varit där med bilen å fått den uppdaterad.
    Hej,

    Min är snäll som ett lamm vid kallstart sedan det allra senaste finliret med bränslemappning. Även det initiala lilla "ryck och knyck" som även finns på många original BioPower är helt borta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Re: Garagetemp

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    han har löst kallstartsproblemet. men jag har inte varit där med bilen å fått den uppdaterad.
    Hej,

    Min är snäll som ett lamm vid kallstart sedan det allra senaste finliret med bränslemappning. Även det initiala lilla "ryck och knyck" som även finns på många original BioPower är helt borta.

    Mvh

    KK
    men du lyssna på tony o pumba trimfirmorna kan inte det där. Det är bara saab som kan. Men det är ju därför det funkar för dig KK

    Mvh tiger 68

Liknande ämnen

  1. Kostnad för vinterförvaring
    Av flaset i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •