Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dåligt att köra med fel hårdvara?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481

    Dåligt att köra med fel hårdvara?

    Hallå.

    har suttit och försökt förklara för en polare att de kanske inte är det mest optimala att ha en mjukvara anpassad för en viss hårdvara för att sen byta hårvaran.

    Alltså han har en bil med ett steg3 chip i, men har gått och bytt bla turbon och större spridare.
    Jag vill ju hävda att han måste mappa om bilen när han bytt hårdvara.

    Vad säger experterna, är de helt lungt att byta turbo osv utan att göra nått åt programet eller är de skadligt?

    orkar snart inte med att förklara att man inte bara kan byta grejer hitan och ditan mot större diton och sen bara köra.

    eller är jag helt ute och cyklar?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 577
    Man kan ju byta turbo o kör på originalprogram (jag gjorde det under tiden jag väntade på tid för mappning). Men den skenade gärna, glt på 0,8 jämfört med original. När man kom upp mot 4000 varv sög det till som fan utan någon förvarning och laddet stack iväg blixtsnabbt. Risken där är ju att den går magert och spikar en/flera kolvar åt fanders.

    Men det är ingen fara om man kör lugnt. Men då går det ju inte utnyttja den nya turbon utan att sitta och oroa sig.

    Typ halvklockade kammar, det går ju o köra med men tomgång och lågvarv kanske inte blir så skoj.

    Spridare hade jag inte kört omappat.. inte heller mapsensor.

    Totalt sett, jefla onödigt att byta om man inte ska göra nåt åt programet, men.. det GÅR att köra med.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Du har ju helt rätt. Mjukvaran fungerar ju inte som tänkt om inte hårdvaran motsvarar de specar programmeraren hade att gå efter när programmet skrevs.

    Visst man kan kanske byta turbo för att sedan försiktigt köra till närmsta tuner för att få programvaran uppdaterad men detta får ses som en mindre avvikelse.

    Spridarbyte låter ju än mer oigenomtänkt. Adapteringen kanske kan hantera mindre avvikelser men bilen lär ju gå duktigt fett och troligen sätta CE. Katalystorskador ligger inte långt borta.

    Mina tankar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 796
    Har han startat upp bilen så där? Bilen kommer gå ryckigt som fan å missa om den går såpass fett som den lär göra. Räcker med att få ett grundprogram som är lite väl uppfetat för att bilen kan bli jobbig till vardags enligt mina erfarenheter.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    den är inte uppstartad än för han saknar delar, tog 2 dagar att förklara att han måste ha en MV på bilen...

    men saknas oljekyl, MV och sugröret till turbon.

    Sen var de visst ingen katt på den så de skulle han sätta dit med för de var 2a från bilprovningen på att katten saknades.

    Jag har försökt förklara att de inte är bra för bilen att köra med ett steg3 program med större turbo än org (T2.

    jag vet inte vad mer man ska säga till honom, de är ju inte min bil och jag skiter ju för den delen i om den pajar ihop.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 283
    Jag vill hävda att det beror lite på vad man stoppar i för hårdvara också.

    T.ex. spridare. Monterar man större spridare som inte ger mer än att adaptionen "fångar in" avvikelsen så ska det inte var några större problem, tveksamt om det ens är märkbart vid körning ?

    Samma sak med turbo, monterar man en annan turbo och programmet klarar att reglera trycket till rätt nivå borde det inte vara någon fara. Däremot om det blir som "niohundra" beskriver är det ganska obra..

    Uppgradering av IC är ju inget ovanligt ingrepp som även det påverkar förutsättningarna för chippet. Kan inte komma på att jag hört någon som upplevt något negativt med detta ?

    Visst, byter man hårdvara är det optimala att mappa om, men hur nogrannt stämmer egentligen en vanlig "steg3-mappning" med just min bil? Mappningen kanske var bra på just den bilen det gjordes, men hur kommer det att funka på en bil som har urbrända ljuddämpare och lite spänningsfall till bränslepumpen ?

    Har sett ett exempel på extrem hårdvaruppgradering som egentligen inte borde funka, men bilen gick riktigt bra, så nog är Trionic ganska förlåtande.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    boxen är inte mappad efter den bilen utan köpt beg verkar det som.

    jag har iaf alltid tolkat det som att man mappar boxen efter viss hårvara och bytes denna så ska man mappa om.

    Nu finns väl inte SQR mer så för den delen blir de ju inte smidigt.

    Aja känns inte som man orkar tjata mer på honom hur han ska göra för att få ihop bilen.
    Han har ju iaf tillsut förstått att man behöver en magnetventil i bilen, den hade förra ägaren monterat bort, verkade inte ens finnas kablar till den längre?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    den är inte uppstartad än för han saknar delar, tog 2 dagar att förklara att han måste ha en MV på bilen...

    men saknas oljekyl, MV och sugröret till turbon.

    Sen var de visst ingen katt på den så de skulle han sätta dit med för de var 2a från bilprovningen på att katten saknades.

    Jag har försökt förklara att de inte är bra för bilen att köra med ett steg3 program med större turbo än org (T2.

    jag vet inte vad mer man ska säga till honom, de är ju inte min bil och jag skiter ju för den delen i om den pajar ihop.
    Hur fan kan man glida omkring utan katalysator?
    Det är ju bajsskadligt för naturen!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    den är inte uppstartad än för han saknar delar, tog 2 dagar att förklara att han måste ha en MV på bilen...

    men saknas oljekyl, MV och sugröret till turbon.

    Sen var de visst ingen katt på den så de skulle han sätta dit med för de var 2a från bilprovningen på att katten saknades.

    Jag har försökt förklara att de inte är bra för bilen att köra med ett steg3 program med större turbo än org (T2.

    jag vet inte vad mer man ska säga till honom, de är ju inte min bil och jag skiter ju för den delen i om den pajar ihop.
    Hur fan kan man glida omkring utan katalysator?
    Det är ju bajsskadligt för naturen!
    Tror alla har läst diskussionera tidigare på forumet ang kat så snälla starta inte en till...

    Ett steg 3 program tror jag kommer funka utmärkt med en T28 ( antar att det är en T25/T28 ), samma turbinhus som original men större kompressor bör ge bättre effektivitet = svalare luft in i motorn.

    Dock är ju spridarna helt åt skogen, sätt i original, de räcker antagligen till 300hk med en T25/T28 turbo. Byter han inte mappning så får han ju dock inte mer effekt än ett st3...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 496
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    den är inte uppstartad än för han saknar delar, tog 2 dagar att förklara att han måste ha en MV på bilen...

    men saknas oljekyl, MV och sugröret till turbon.

    Sen var de visst ingen katt på den så de skulle han sätta dit med för de var 2a från bilprovningen på att katten saknades.

    Jag har försökt förklara att de inte är bra för bilen att köra med ett steg3 program med större turbo än org (T2.

    jag vet inte vad mer man ska säga till honom, de är ju inte min bil och jag skiter ju för den delen i om den pajar ihop.
    Hur fan kan man glida omkring utan katalysator?
    Det är ju bajsskadligt för naturen!
    ingen en aning, han köpte bilen så det är inget han har gjort, tog hem den på kärra, en katt är självklart beställd.

    men bilen fick 2a på bilprovningen för det, tror bilen hade 14st 2or totalt så polaren har ju en dle att fixa med...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad krävs för att ha stöd för komfortlåsning? NG9-3
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2021-11-03, 11:43
  2. Prisvärd steg 3 hårdvara?
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 01:56
  3. Kan man köra med ändrad hårdvara utan att byta mjukvara?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:31
  4. Skillnad hårdvara 9-3 med T7
    Av m_917 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •