Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Turboval och batteriböj funderingar og900

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Turboval och batteriböj funderingar og900

    Har tänkt mig ett turbobyte på min og900 Aero -87 men är lite fundersam på vad jag ska välja. Det mesta är ju redan provat av andra så jag behöver knappast uppfinna hjulet själv

    Har inget riktigt effektmål, men det ska INTE bli någon växellådsdräpare. Tänkte ladda ca 1 bar så frågan är hur långt det räcker, men över 250hk lär inte bli aktuellt.

    Jobbet att montera beror ju helt å hållet på vilken turbo man väljer. Oljerör, vattenrör (saknas nu) och batteriböj kan ju bli mer eller mindre jobbiga och kostsamma att fixa. Har egentiligen inget krav på att det ska vara vattenkylt men moderna aggregat har ju detta
    Kan nämna att jag även har ett grenrör för T25 fläns.
    Tänkte även fixa en bättre batteriböj, helst utan att flytta batteriet, men det kanske blir svårt ideer någon?
    Övrig hårdvara är än så länge orörd men någonstans måste man börja
    Vilken turbo ska jag då välja ?

    TE05 är väl både billigast och enklast att montera och torde klara effekten. Några nackdelar med den snurran ?

    TD04 finns ju i många storlekar och olika avgashus etc. Vad är vettigast?
    Har ett 9000 Aero aggregat liggande som säkert passar finfint, men är det rätt med #6 avgashus ? Skulle det vara bättre att hitta ett #7 hus?
    Rakt eller vinklat hus ?

    KKK24 kanske är ett alternativ ?
    Kanske onödigt dyrt för ändamålet ? Någon som provat ?

    Trim 60 verkar många gilla, men är inte det ett stenåldersaggregat ?
    Går det ens jämföra med ett TD04 ?
    Fördelen är väl att det är bolt on

    GT28 är väl kanske lite overkill ?

    Fler förslag någon - motivera gärna ?

    Batteriböj är ju en annan fundering.
    Finns ju färdiga att köpa som är löjligt dyra och tar en jäkla plats, gillar inte lösningen helt enkelt. Måste verkligen og900 ha en så stor krök ? Jämför med DP på en 9000 som uppenbarligen räcker till 500hk. Någon som provat hur en 9000 DP passar og900 ? SKulle det vara möjligt att ha kvar batteriet om man moddar en 9000 DP ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 282

    Re: Turboval och batteriböj funderingar og900

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Har tänkt mig ett turbobyte på min og900 Aero -87 men är lite fundersam på vad jag ska välja. Det mesta är ju redan provat av andra så jag behöver knappast uppfinna hjulet själv

    Har inget riktigt effektmål, men det ska INTE bli någon växellådsdräpare. Tänkte ladda ca 1 bar så frågan är hur långt det räcker, men över 250hk lär inte bli aktuellt.

    Jobbet att montera beror ju helt å hållet på vilken turbo man väljer. Oljerör, vattenrör (saknas nu) och batteriböj kan ju bli mer eller mindre jobbiga och kostsamma att fixa. Har egentiligen inget krav på att det ska vara vattenkylt men moderna aggregat har ju detta
    Kan nämna att jag även har ett grenrör för T25 fläns.
    Tänkte även fixa en bättre batteriböj, helst utan att flytta batteriet, men det kanske blir svårt ideer någon?
    Övrig hårdvara är än så länge orörd men någonstans måste man börja
    Vilken turbo ska jag då välja ?

    TE05 är väl både billigast och enklast att montera och torde klara effekten. Några nackdelar med den snurran ?

    TD04 finns ju i många storlekar och olika avgashus etc. Vad är vettigast?
    Har ett 9000 Aero aggregat liggande som säkert passar finfint, men är det rätt med #6 avgashus ? Skulle det vara bättre att hitta ett #7 hus?
    Rakt eller vinklat hus ?

    KKK24 kanske är ett alternativ ?
    Kanske onödigt dyrt för ändamålet ? Någon som provat ?

    Trim 60 verkar många gilla, men är inte det ett stenåldersaggregat ?
    Går det ens jämföra med ett TD04 ?
    Fördelen är väl att det är bolt on

    GT28 är väl kanske lite overkill ?

    Fler förslag någon - motivera gärna ?

    Batteriböj är ju en annan fundering.
    Finns ju färdiga att köpa som är löjligt dyra och tar en jäkla plats, gillar inte lösningen helt enkelt. Måste verkligen og900 ha en så stor krök ? Jämför med DP på en 9000 som uppenbarligen räcker till 500hk. Någon som provat hur en 9000 DP passar og900 ? SKulle det vara möjligt att ha kvar batteriet om man moddar en 9000 DP ?

    Om jag hade varit i din sits hade jag skaffat en Td04, ev. ett 15T/16T#7, gärna med vinklat hus då man lättare kan bygga en trevlig DP utan att flytta batteriet. Med det vinklade huset är det inga problem att behålla batteriet på originalplats om man nu vill de. Kolla på Rickards sida där han modifierar en og900 cabbe.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Ahh, det låter lovande- precis vad jag hoppats på
    Verkar som Richards bildsajt ligger ner just nu
    Men ett 15T/16T med 7:ans vinklade borde alltså sitta som en smäck.
    Antar att en 7:ans vinklade är betydligt billgare än ett 9000 Aero-hus
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Sedär fanns den ju. Synd att det var bandage på
    Får väl jaga Rikhard på lite bättre bilder om inte bildsajten vaknar.

    Vilka Volvosar har 7:ans vinklade ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Jag är inne på lite samma spår som dig, så hojta gärna till om du hittar en lämplig lösning.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    http://www.blocket.se/vi/14664003.htm?ca=17_s

    Passar denna turbo bolton på min T16?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    http://www.blocket.se/vi/14664003.htm?ca=17_s

    Passar denna turbo bolton på min T16?
    nej, inte utan en adapaterplatta

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    http://www.blocket.se/vi/14664003.htm?ca=17_s

    Passar denna turbo bolton på min T16?
    nej, inte utan en adapaterplatta
    Ok, vad behöver jag för platta? Jag har inte riktigt förstått de olika betydelserna T3 osv..

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 282
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    http://www.blocket.se/vi/14664003.htm?ca=17_s

    Passar denna turbo bolton på min T16?
    nej, inte utan en adapaterplatta
    Ok, vad behöver jag för platta? Jag har inte riktigt förstått de olika betydelserna T3 osv..
    Det behöver inte nödvändigtvis vara en platta, det kan även vara en ring. Volvos grenrör med T3 fläns har oftast labyrinttätning, och det finns inte på saabens grenrör, därför behöver man någonting för att "fylla ut" mellan avgashus och grenrör.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    7:ans hus är väl klockrent på en OG900, där man gärna undviker mos i botten. En bar hela vägen till varvstopp lär ju ge skapligt med mos.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    7:ans hus är väl klockrent på en OG900, där man gärna undviker mos i botten. En bar hela vägen till varvstopp lär ju ge skapligt med mos.

    Mvh

    KK
    Siktar man på 250hk så skulle jag personligen rekommendera en vettig laddtryckreglering (så man får det ladd man vill ha) och därefter ett mindre avgashus för att bättra på transientsvaret. Beror dock lite på hur pass känslig man är vad gäller gassvar.

    mvh/Ragnar

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Siktar man på 250hk så skulle jag personligen rekommendera en vettig laddtryckreglering (så man får det ladd man vill ha) och därefter ett mindre avgashus för att bättra på transientsvaret. Beror dock lite på hur pass känslig man är vad gäller gassvar.
    Heinz. Worth waiting for.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Siktar man på 250hk så skulle jag personligen rekommendera en vettig laddtryckreglering (så man får det ladd man vill ha) och därefter ett mindre avgashus för att bättra på transientsvaret. Beror dock lite på hur pass känslig man är vad gäller gassvar.
    Heinz. Worth waiting for.

    Mvh

    KK
    Jag är visserligen också fashinerad av medeltiden, men jag är rätt nöjd med att leva här och nu....

    mvh/Ragnar

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Jag är visserligen också fashinerad av medeltiden, men jag är rätt nöjd med att leva här och nu....
    Jo, jag håller med dig. Självklart är det så. Det finns vettigare sätt att lösa det på numera, helt klart.

    Men principen med ett ganska lågt laddtryck men som man bibehåller upp på höga varv tycker jag känns som en vettig lösning för bra prestanda på en OG900 med notoriskt kass växellåda, eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Jag är visserligen också fashinerad av medeltiden, men jag är rätt nöjd med att leva här och nu....
    Jo, jag håller med dig. Självklart är det så. Det finns vettigare sätt att lösa det på numera, helt klart.

    Men principen med ett ganska lågt laddtryck men som man bibehåller upp på höga varv tycker jag känns som en vettig lösning för bra prestanda på en OG900 med notoriskt kass växellåda, eller?

    Mvh

    KK
    Min egentliga poäng, innan jag började gnabbas med dig , var just den att om man har en modern laddtrycksstyrning kan man trots ett litet, rappt, aggregat få en laddtrycksbegränsning på lågvarv utan att behöva lida i transientsvaret.
    Visserligen kommer man få ett visst straff på vid högre effektuttag, men pratar vi om 250hk på en B202 där vi tillåter oss fria andningsvägar på båda insug och avgas så är det home safe.

    mvh/Ragnar

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Hej!
    Har ett nytt Mitsu TOE512b som jag tänkte montera på Cabben.
    Hur mycket ladd klarar den av att ge utan att må dåligt på en 202a

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    805
    230-260hk.....
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Min egentliga poäng, innan jag började gnabbas med dig , var just den att om man har en modern laddtrycksstyrning kan man trots ett litet, rappt, aggregat få en laddtrycksbegränsning på lågvarv utan att behöva lida i transientsvaret.
    Ten four.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Oj, här händer det saker
    Mitt tänkta koncept råkar ju vara att försöka ladda ca 1bar, helst inte mer, och gärna hålla det till varvstopp (6500rpm).
    Tyvärr är ju detta inte helt busenkelt med APC

    Det vinklade avgashuset verkar vara lösningen för att slippa flytta batteriet och då finns väl bara 7:ans hus ? Det finns väl inga vinklade 6# hus ?
    Gasrespons är ju alltid trevligt , men mycket av detta ligger i laddtrycksstyrningenoch på den punkten är ju inte APC någon höjdare... Med strypt WG-slang är även TB03 ett rappt aggregat
    Sen kan man ju fundera om det är 15T eller 16T som är lämpligast kompressor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Turboval og900 aero 250-->>hk
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 21:30
  2. Ni som har 3" batteriböj og900
    Av Turbo S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 12:24
  3. Funderingar om turboval/montering 9000 -88
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •